۰
جمعه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۲
باقری:

منتظر پاسخ اشتون درباره دور بعدی مذاکرات هستیم

معاون نماینده ایران در مذاکرات هسته‌یی اعلام کرد که تهران برای گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌یی‌اش آماده است و منتظر خبر اتحادیه اروپا درباره زمان‌بندی و جزییات آن است.
ایسنا: علی باقری، معاون دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز در ژنو گفت که ایران به اورانیوم با غنای ۲۰ درصد برای راکتور تحقیقاتی تهران و چهار راکتور دیگر که در دست ساختند نیاز دارد و به تبدیل بخشی از ذخایرش به سوخت راکتور ادامه می‌دهد.
باقری گفت: ما منتظر خانم اشتون (کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا) هستیم تا با دکتر جلیلی تماس بگیرد و جلیلی مسلما آماده است تا به این تماس پاسخ دهد.
اشتون نمایندگی گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین و آلمان) را در مذاکرات هسته‌یی با ایران بر عهده دارد و سعید جلیلی نماینده ایران در این مذاکرات است.
معاون نماینده ایران در مذاکرات هسته‌یی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ما منتظریم ببینیم پاسخ خانم اشتون زمان و مکان دور دیگری از مذاکرات را پوشش می‌دهد یا این که او پاسخش را تنها به صحبت درباره جنبه اساسی امور محدود می‌کند.
مایکل مان، سخنگوی اشتون در بروکسل گفت که اشتون با وزیران امور خارجه (گروه ۱+۵) درباره چگونگی اقدامات بعدی صحبت کرده است.
مان گفت: مقدمات برای یک تماس تلفنی با دکتر جلیلی به منظور گفت‌وگو درباره گام‌های بعدی صورت گرفته است.
آخرین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در آلماتی قزاقستان صورت گرفت.
باقری در گفت‌وگو با رویترز با اشاره به گمانه‌زنی‌هایی که درباره تداوم مذاکرات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در خردادماه صورت گرفته است گفت: ما آماده‌ایم که مذاکرات را ادامه دهیم. تا جایی که به زمان مربوط می‌شود ما هیچ‌گونه محدودیتی نداریم.
معاون دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران با اشاره به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: من باید به این نکته اشاره کنم که فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در راستای غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم تحت نظارت دقیق آژانس قرار دارد. مسلم است که وقتی فعالیت‌هایی تحت نظارت آژانس قرار دارند دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.
باقری گفت: ما اورانیوم را تا ۲۰ درصد غنی‌سازی می‌کنیم تا سوخت راکتور تحقیقاتی تهران و نیز چهار راکتور دیگر را که در بخش‌های مختلف ایران در دست ساخت قرار دارند تامین کنیم. با توجه به این امر، برنامه‌هایی برای تبدیل اورانیوم با غنای ۲۰ درصد به اکسید تهیه و تنظیم شده است.
او افزود: این کاملا طبق برنامه پیش می‌رود. این فعالیت ادامه دارد.
معاون دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل دارد، ولی حاضر است درباره درخواست‌هایی "که از وظایف ما (تحت معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌یی) فراتر می‌رود گفت‌وگو کند.
باقری گفت: ما امیدواریم در این دور مذاکرات بین کشور و آژانس دیگر مجبور نشویم شاهد دخالت‌ها و کارشکنی‌ها در مذاکرات باشیم. تجربه به ما می‌گوید که هر بار به رسیدن به توافقی نزدیک می‌شویم، معمولا برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا دخالت می‌کنند.
وی گفت: «وقتی به توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست یافتیم انتظار داریم گروه ۱+۵ به خاطر همکاری ما با آژانس که از وظایف‌مان فراتر می‌رود برخی تحریم‌ها را لغو کنند. تحریم‌های یک‌جانبه‌ای که غیرقانونی هستند.»
کد مطلب: 28430
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *