۰
يکشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۴۷

زمین در سه دهه آینده چه قدر گرم می‌شود؟

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر روند انتشار گازهای گلخانه ای به همین روال پیش برود تا سال ۲۰۵۰ حدود ۴ تا ۵ درجه سانتیگراد دمای زمین افزایش خواهد یافت.
علی محمد شاعری روز یکشنبه در همایش حامیان زمین افزود: تمام سران کشورها و ملت ها باید در کنار هم به اصلاح الگوی مصرف ، بهینه سازی فرایند ها و جایگزینی سوختهای فسیلی اقدام کنند .

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در ۱۰۰ سال اخیر پدیده تغییر آب و هوا به یکی از چالش های مهم زیست محیطی در جهان تبدیل شده که اجرای الگوهای غلط توسعه ، بهره برداری ناصحیح و بیش از حد و توان محیط زیست علت این تغییر اقلیم است اظهار داشت: با اجرای این برنامه های مدیریتی تا افق ۲۰۵۰ می توان تا دو درجه دمای زمین را کنترل کرد.

به گفته وی، در این راستا در سال ۱۹۹۲ اولین اجلاس زمین در ریو برگزار شد و کنوانسیون آب و هوا به تصویب رسید و پروتکل کیوتو در دل آن شکل گرفت و مقرر شد کشورهای این پروتکل با همکاری هم میزان انتشار گازهای گلخانه ای را ثابت نگه دارند و از روند افزایش آن جلوگیری کنند.

شاعری با بیان اینکه ایران ۴ سال بعد به عضویت کنوانسیون آب و هوا در آمد و مفاد پروتکل کیو تو را پذیرفت تصریح کرد: بعد از آن فعالیت های خود رادر سطح ملی و بین المللی بر اساس این پروتکل طراحی کرد .

به گفته وی، همچنین استفاده بیش از حد از انرژی فسیلی و استفاده از فرآیند نا درست صنعتی، ازبین رفتن پوشش گیاهی و تغییر کاربری های مداوم و غیر اصولی اراضی ، مدیریت نکردن پسماند ها و بهره نگرفتن از فناوری های سازگار با محیط زیست از دیگر دلایل افزایش دمای زمین در ۱۰۰ سال گذشته بوده است .

قائم مقام سازمان محیط زیست اظهار داشت: این دلایل باعث شده حدود ۷ دهم درجه سانتی گراد دمای زمین در ۱۰۰ سال اخیر افزایش یابد که آسیبهای بیشماری چون خشکسالی، بیماریهای مسری، توسعه بیایان و تنش های آبی ، بروز پدیده ریز گردها و جنگل زدایی را به همراه داشته است.

شاعری ادامه داد: براساس مطالعات سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری ذدبیرخانه کنوانسیون کیوتو حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد تغییرات آب و هوا در دنیا به تولید و مصرف انرژی های فسیلی مربوط می شود که این آمار در ایران به علت نفت خیز بودن ۷۷ درصد است و ۱۰ درصد مربوط به فرآیندهای نادرست صنعتی و بقیه به تغییر کاربری مداوم اراضی و کاهش سطح پوشش جنگلها مربوط می شود.

وی افزود: راه حل اساسی برای مدیریت این بحران را در چند مرحله پیش بینی کردیم که به تصویب دولت هم رسیده است مهمترین این راه حل استفاده از انرژی نو و تجدید پذیر است که براساس برنامه پنجم توسعه ۲۰ درصد انرژی باید از طریق انرژی پاک و تجدید پذیر در کشور تامین شود.

معاون انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر مصرف انرژی نو در کشور ما تقریبا صفر است، تصریح کرد: مصرف انرژی های نو در مقایسه انرژی های فسیلی گران تر است و استفاده از آنها به یک ساز و کار مناسب نیاز دارد که متاسفانه هنوز در کشور به مرحله مطلوبی نرسیده است .

شاعری در ادامه به سهم گازهای آلاینده ناشی از سوخت فسیلی در کشور اشاره کرد و گفت : این سهم در کشور ما بالاست. به همین دلیل سازمان حفاظت محیط زیست و دفتر تغییرات آب و هوا با همکاری وزارت نیرو، شورای عالی محیط زیست، دولت و مجلس زیر ساخت های آن را تعیین کرده اند و این موضوع برای اجرا در حال پیگیری است .

به گفته وی، در حال حاضر برای واحد های صنعتی ، تولیدی ، صنایع متحرک صنعتی و ثابت ، موتور خانه ها برنامه های مدونی تدوین شده تا میزان مصرف انرژی در کشور کاهش یابد.

شاعری افزود: داشتن یک طرح ملی آمایش مدیریت سرزمین، راهبرد دیگر سازمان حفاظت محیط زیست در راستای مقابله با تغییر اقلیم است و می توان با داشتن این طرح ملی روند تغییر کاربری ها ، جنگل زدایی و امور مربوط به آن را مدیریت کرد.

قائم مقام سازمان محیط زیست یادآور شد: در چهار دهه گذشته ۱۸ میلیون هکتار جنگل در کشور به ۱۴ میلیون هکتار کاهش یافته و فقط ۱۰ درصد مراتع در کشور درجه یک هستند و ۹۰ درصد باقی مانده متوسط و وضعیف هستند .

ادامه داد: در حال حاضر سرانه جنگل در کشور ما ۷/۱ دهم هکتار است که باید به حدود ۵/۲ تا ۶/۲ دهم افزایش یابد. برنامه اقدام این بخش در کار گروه ملی محیط زیست تعیین شده و ابلاغ شده و سازمانها سیاستهای خود را بر این اساس پیش می برند.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت : همچنین در راستای کاهش میزان انتشار کرین ۲۰ پروژه با همکاری دبیرخانه تغییر آب و هوا به تصویب رسیده است که ۱۲ پروژه آن در حال اجراست و هدفش کاهش ۷ میلیون تنی میزان انتشار گاز دی اکسید کربن به صورت سالانه است .

وی افزود : از سال ۱۹۹۴ تاکنون میزان تولید گازهای گلخانه ای در دنیا ۳۵ درصد افزایش یافته و میزان مطالبات مردم از منابع طبیعی و اراضی نیز افزایش ۴۰ درصدی را نشان می دهد که کاهش این اعداد نیازمند اجرای برنامه های تدوین شده در سطح ملی و بین المللی است.

شاعری ادامه داد: تحقیقات نشان می دهد اگر روند تخریب محیط زیست همچنان ادامه یابد بخش عمده ای از کشور دچار خشکسالی خواهد شد .آمار ها نشان می دهد میزان بارش ۱۰ درصد در کشور کاهش یافته که این مسئله موجب افزایش دمای هوا به ویژه در اطراف آب های مرزی ایران شده است.
کد مطلب: 28612
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *