۰
يکشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۲۹
ولایتی:

بهبود روابط دولت ترکیه با کردها به نفع ایران است

مذاکرات دولت ترکیه با اوجلان خوب بوده و هرقدر روابط میان دولت ترکیه و مردم کرد بهتر شود به نفع ایران است.
ایسنا: دکتر علی‌اکبر ولایتی که عصر یک‌شنبه در همایش "بررسی تحولات خاورمیانه" در دانشگاه تهران برگزار شد، حضور یافت و با اشاره به تاریخ استعمار خاورمیانه از سوی انگلستان عنوان کرد: نامگذاری خاورمیانه نیز توسط انگلیس‌ها صورت گرفت زیرا آن‌ها خود را محور عالم می‌دانستند و مناطق جغرافیای را نیز براساس قرار گرفتن کشورشان نام‌گذاری می‌کردند.
او افزود: اخیر نیز در چشم‌انداز ۲۰ ساله صحبت بر سر آن بود که به جای خاورمیانه از واژه آسیای جنوب غربی استفاده شود که همه این‌ها نشان می‌دهد غرب و در راس آن‌ها انگلستان برنامه‌های بسیاری برای این منطقه داشته و دارد.
ولایتی با بیان این که خاورمیانه مرکز برزگ ادیان جهان است گفت: به همین دلیل هم این منطقه همواره مورد توجه قدرت‌های بزرگ جهان بوده و می‌توان گفت: یکی از بزرگ‌ترین وقایعی که در خاورمیانه رخ داده است طرح گذاشتن اسراییل در فلسطین بود چرا که به این وسیله منطقه و کشورهای اسلامی درگیر جنگی بزرگ می‌شدند.
دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی ادامه داد: درباره ورود اسراییلی‌ها به فلسطین دو سوال عمده هم‌چنان وجود دارد، یکی این که آیا اروپایی‌ها می‌خواستند مسلمانان و مسیحیان را با یهودیان درگیر کنند؟ (چرا که در بسیاری از کشورهای اروپایی شاهد چندین نوبت یهودی‌کشی بودیم)، یا این که صهیونیست‌ها آن‌ها را مجبور به چنین تصمیم‌گیری کردند؟ سوال بعدی این است که آیا صهیونیست‌ها در خدمت سیاست‌های آمریکا و غربی‌ها بوده و ابزار دست غرب برای ایجاد تفرقه در خاورمیانه هستند و یا این که صهیونیست‌ها غرب را به دنبال خود می‌کشانند؟
ولایتی خاطرنشان کرد: هرگاه فردی در آمریکا قصد شرکت در انتخابات آمریکا را داشته باشد به اتحادیه آمریکا و صهیونیست‌ها رفته و عرض ارادت می‌کند تا از این طریق آرای بیش‌تری کسب کند.
وی افزود: در طراحی سیاست‌های عمده خاورمیانه، انگلیس و آمریکا با یکدیگر متحد هستند یعنی با کمک سابقه انگلیس و کمک‌های مالی آمریکا اهداف خود را در منطقه پیش می‌برند.
دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که برخی تحولات اخیر خاورمیانه را بهار عربی یا انقلاب‌های رنگی می‌دانند، گفت: این تحولات بیداری اسلامی هستند زیرا شعارها و نمادها همگی اسلامی هستند. برای مثال می‌توان به کشور مصر اشاره کرد که شاهد تحولات و قیام‌های متعددی بوده ولی در هیچ یک شعارهای اسلامی سرداده نمی‌شد، ولی در انتخابات اخیر مسلمانان حدود ۷۵ درصد آرا را به خود اختصاص دادند و مرسی اعلام کرد که قوانین این کشور در صورتی تایید می‌شود که خلاف قوانین اسلام نباشد.
ولایتی با پیچیده خواندن مساله سوریه خاطرنشان کرد: تحولات بیداری اسلامی از شمال آفریقا گرفته تا یمن، مصر،‌ تونس و غیره همه از یک نوع بودند ولی مساله سوریه پیچیده است و نیاز به تجزیه درست دارد.
دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان این که مصر و ایران را نباید با یکدیگر مقایسه کرد، گفت: کار مرسی بسیار دشوار است زیرا او با درصد کمی اختلاف از رقیب انتخاباتی خود به پیروزی رسید، بنابراین اگر مشکلی در امور کشور پیش بیاید با مخالفت‌های زیادی روبه‌رو می‌شود.
در بخش دیگری از این نشست ولایتی به پرسش برخی از حاضران درباره مباحث انتخابات و خاورمیانه پاسخ گفت که یکی از این سوالات درخصوص مذاکرات دولت ترکیه با اوجلان و تاثیر این دو مذاکرات در برنامه‌های ایران بود که ولایتی تاکید کرد: از افزایش حقوق کردها در ترکیه خرسند می‌شوم چرا که در کشور ما نیز میان کردها و سایرین تفاوتی وجود ندارد ولی در ترکیه حتی منکر وجود کردها می‌شدند اما مذاکرات با اوجلان خوب بوده و هرقدر روابط میان دولت ترکیه و مردم کرد بهتر شود به نفع ما است.
یکی دیگر از سوالاتی که از دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی پرسیده شد در رابطه با مواضع ایران در قبال سوریه و بحرین بود که وی پاسخ داد: منافع مردم سوریه ایجاب نمی‌کند از طرحی که آمریکا طراحی و اجرایش آن را القاعده به عهده گرفته حمایت کنند. چطور ممکن است که مردم سوریه بخواهند از طرحی دفاع کنند که به واسطه آن در شهرهای کشورشان بمب‌گذاری می‌شود و عده زیادی از مردم کشته می‌شوند.
وی افزود: در مورد بحرین هم باید بگویم تا قبل از تحولات اخیر رای هر سه نفر شیعه برابر با رای یک سنی بود و تنها خواسته آن‌ها این است که صرف‌نظر از شیعه یا سنی بودن یک رای داشته باشد و ما هم از این خواسته آن‌ها حمایت می‌کنیم.
این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که حضور یک دیپلمات ارشد در پست ریاست‌جمهوری چه تاثیری در سیاست خارجی کشور داشته و به عقیده شما مشکلات اقتصادی و سیاسی ما چیست؟ عنوان کرد: سیاست و اقتصاد مستقیما با یکدیگر ارتباط دارند زیرا ما در دورانی زندگی می‌کنیم که اقتصاد جهانی شده و هیچ کشوری نمی‌تواند خود را از سایر کشورها جدا کند؛ بنابراین در این دوران نمی‌شود از تحولات دنیا عقب ماند.
ولایتی تاکید کرد: باید زبان بین‌المللی را بدانیم و به یک درک متقابل با سایر کشورها دست بیابیم زیرا در غیر این صورت در سیاست، اقتصاد و سایر عرصه‌ها با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.
او با بیان این که مشکلات ما قابل حل است گفت: در زمان جنگ شش تا هفت میلیارد دلار در سال از طریق فروش نفت حاصل می‌شد که چهار میلیارد دلار آن صرف جنگ بود با این حال اوضاع کشور می‌گذشت. به طور کلی باید بگویم در شرایط سخت اقتصادی و سیاسی و در حالی که درگیر جنگ بودیم کشور با دیپلماسی درست اداره شد.
در بخش دیگری از این نشست ولایتی درباره حضور خود در ائتلاف پیشرفت خاطرنشان کرد: در کشور ۷۵ میلیون سلیقه وجود دارد اگر قرار باشد خود را محدود کرده و تنها با بخشی از افرادی که هم‌نظرمان هستند کار کنیم دیگر هم‌فکری و هم‌کاری معنایی ندارد.
وی ادامه داد: ائتلاف پیشرفت با هر سلیقه‌ای که قانون اساسی در نظام جمهوری اسلامی را داشته باشد وارد گفت‌وگو می‌شود و این هنر ما است که بتوانیم سلایق مختلف را در کنار یکدیگر جمع کرده و به نحو احسن استفاده کنیم.
هم‌چنین از ولایتی پرسیده شد که آیا این حرف درست است که شما گفته‌اید نامزد نهایی انتخابات هستید یا خیر؟ که وی پاسخ داد: نه من ‌چنین صحبتی نکردم و شما هم نباید به شایعات گوش دهید.
ولایتی تاکید کرد: برای عبور از مشکلات کشور باید آن‌ها را اولویت‌بندی کنیم به این صورت که برای مشکلات فوری راه‌حل‌های کوتاه مدت درنظر بگیریم. برای مثال زمانی که به کارخانه‌ها مواد اولیه نرسیده و به طبع آن‌ها نمی‌توانند حقوق کارمندان‌شان را پرداخت کنند باید تا حدی هزینه مورد نیاز آن‌ها را تامین کرد و یا این که برای مشکلات دراز مدت نیز به فراخور حال برنامه‌ریزی کرد. اگر مشکلات کشور را اولویت‌بندی نکنیم دچار آشفتگی می‌شویم.
آخرین سوال از ولایتی در این خصوص بود که چگونه می‌توان اطمینان داشت رییس‌جمهور بعدی مطابق شان نظام رفتار می‌کند؟ که وی پاسخ داد: اگر کسی می‌تواند کاری انجام دهد باید برای انجام تکلیف باشد و خود را نیز برای تبعات آن آماده کند هم‌چنین همیشه نیازها سرعت بیش‌تری از امکانات دارند و افراد کمی پیدا می‌شوند که در پایان دوره خدمت خود به اندازه آغاز آن آرای مردمی را داشته باشند و مشکلات زیادی مقابل‌شان ایجاد نشده باشد.
کد مطلب: 28647
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *