۰
سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۲

چالش حامیان حقوق زنان و مخالفان در شورای شهر تهران

نگاه متعادل جنسیتی نگاه دینی و قرآنی است و باید برای زنان و مردان فرصت‌های برابر قائل شویم اما مشاهده می‌کنیم در عرصه‌های اجرایی زنان جایی ندارند.
در جریان پانصد و چهل و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران طرح الزام شهرداری تهران به تدوین برنامه جامع آموزش، توانمندسازی و سازماندهی زنان برای مشارکت در حفظ و ارتقاء مدیریت سلامت و محیط زیست شهری مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس این طرح پیش بینی شده بود شهرداری تهران با توجه اهمیت کلیدی نقش زنان در جامعه موظف باشد قبل از ابلاغ این برنامه در عرصه مدیریت شهری هر سال ۱۰ درصد از ظرفیت مدیریت شهری را به بانوان اختصاص دهد تا ظرف مدت ۵ سال این ظرفیت به ۵۰ درصد برسد.

این بند از طرح مورد انتقاد اعضای شورای شهر قرار گرفت و مهدی چمران در واکنش به آن گفت: اینکه ما ۵۰ درصد ظرفیت مدیریت را به زنان اختصاص دهیم منطقی نیست و کاملا نگاهی فمینیستی است.

وی ادامه داد: این کارها شوخی نیست ؛ مگر می شود زنان چکمه بپوشند و در حوزه خدمات شهری در جوی‌ها راه بروند. باید این بند این گونه اصلاح شود که هر جا ظرفیت هست از زنان توانمند استفاده شود.

معصومه آباد دبیر کمیته محیط زیست شورا نیز این طرح را از اقدامات موثر در خصوص توانمندسازی زنان دانست و گفت: فعالیت های بسیاری در شهرداری در این خصوص انجام می‌شود اما یک مصوبه مشخص در این رابطه وجود ندارد که اگر این طرح به تصویب برسد می‌توانیم به جهت خوبی به این گونه فعالیت‌ها داده‌ایم.

به گزارش ایسنا، در ادامه جلسه معصومه ابتکار رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به در پیش داشتن روز زن گفت: به خاطر آنکه روز زن را در پیش داریم این طرح را به تصویب برسانیم اما چمران در پاسخ به وی گفت: اتفاقاً به خاطر روز زن حق نداریم چنین بلایی به سر زنان بیاوریم.

ابتکار پاسخ داد: نگاه متعادل جنسیتی نگاه دینی و قرآنی است و باید برای زنان و مردان فرصت‌های برابر قائل شویم اما مشاهده می‌کنیم در عرصه‌های اجرایی زنان جایی ندارند و متاسفانه با وجود آنکه زنان در رده‌های بالای مدیریتی معاون رئیس جمهور و وزیر حضور دارند در مجموعه مدیریت شهری از خانم ها در عرصه تصمیم‌گیری بسیار کم استفاده می‌شود.

چمران در این زمینه توضیح داد: طبق آیات قرآن کسی باید مسئولیت قبول کند که متقی‌تر است حال چه زن باشد و چه مرد.

وی که مانع ادامه سخنان ابتکار می‌شد، ادامه داد: اینکه ما ۵۰ درصد ظرفیت مدیریت را در این طرح مطرح می‌کنیم همه چیز را بر هم می زند.

علیرضا دبیر عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران نیز تاکید کرد: باید سقف ۵۰ درصد حذف شود؛ شاید توانایی زنان ما برای مدیریت بیش از ۵۰ درصد باشد همان طور که در دانشگاه های ما ورودی خانم ها بیش از ۵۰ درصد شده است . طبق قانون هم نمی شود که جایی را ملزم کرد که تنها کارمند خانم و یا تنها کارمند مرد را بگیرد.

به گزارش ایسنا، خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه جلسه خطاب به ابتکار گفت: الان نزدیک انتخابات است و لطفاً از تریبون شورا جهت این گونه بحث ها استفاده نکنیم.

چمران با رد برداشت دانشجو گفت: نه در این بحث این گونه نیست.

دانشجو پاسخ داد: این نوع عدد گذاشتن ها نگاه نسبت گرا است و واقعاً شاید زمانی برسد که زنان ظرفیت بیشتری برای مدیریت داشته باشند و من پیشنهاد حذف این تبصره را دارم.

پروین احمدی نژاد نیز در رد سخنان دانشجو گفت: ما با این الزام کار را سخت کردیم. مدیریت شهری در شرایط برابر است و باید بدون نگاه جنسیتی از ظرفیت خانم‌ها استفاده کنند، این عین عدالت جنسیتی است. اگر زنی عرضه مدیریت نداشت نباید برای آنکه این ۵۰ درصد پر شود به زور از خانم ها استفاده کرد. در سال‌هایی که عدالت جنسیتی در مدیریت وجود داشت ما شاهد حضور زنان در عرصه معاونت ریاست جمهوری، وزارت و ... بوده‌ایم.

این عضو شورای شهر تاکید کرد: این بند نیز باید حذف شود.

حبیب کاشانی نیز در ادامه جلسه با بیان اینکه باید در این رابطه کار کارشناسی انجام شود، گفت: ما که نمی خواهیم صدقه بدهیم! خدا را شکر خانم‌هایی داریم که در کف خیابان و میادین مختلف کار انجام می دهند اما در این رابطه خلاء قانونی برای آنها داریم و من با این گونه خط شکنی ها موافق نیستم.

مرتضی طلایی نیز در ادامه با بیان اینکه مباحث علوم انسانی با چالش هایی همراه است، گفت: تصور کمیسیون نگاه جنسیتی و فمینیستی نبوده و این تبصره را اصلاح می کنیم.

چمران پیشنهاد کرد: این طرح برای ارایه پیشنهادات دوباره به کمیسیون برگردد که ابتکار در اعتراض به آن گفت: این طرح یک سال است که دارد می چرخد حال با بازگشت آن یک سال دیگر نیز معطل خواهد شد.

وی ادامه داد: این طرح براساس خلاء های موجود نوشته شده نه اینکه یک دفعه به ذهنمان برسد. طبق بررسی‌های ما در حوزه فرهنگ عمومی، سلامت و محیط زیست کمبود وجود دارد و براساس آن این طرح را تدوین کردیم.

به گزارش ایسنا، پس از اصلاح برخی از بندهای این طرح ، چمران پیشنهاد کرد طی مدت دو ماه شهرداری موظف شود این برنامه جامع را در حوزه توانمندسازی و سازماندهی زنان برای مشارکت در حفظ و ارتقاء سلامت و محیط زیست شهری تدوین کند.

رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز با بیان اینکه یک چهارم کارکنان شهرداری زن هستند، گفت: قرار بود طی برنامه چهار ساله این مصوبه را اجرایی کنیم و کار پژوهشی در این زمینه انجام شود اما این گونه نشد و این را بدانیم که با حلواحلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود.

دانشجو نیز در ادامه سخنان خادم اضافه کرد: حوزه سلامت و محیط زیست بسیار وسیع است و تمام موضوعات شهری را شامل می‌شود، مگر می‌شود در حوزه شهرسازی مباحث محیط زیست و سلامت اهمیت نداشته باشد. ما باید در حوزه مدیریت با توجه به ظرفیت ها و توانایی‌ها از خانم‌ها استفاده کنیم.

در پایان اعضای شورای شهر تهران با حذف بند مربوط به سهم ۵۰ درصدی زنان در حوزه‌های مدیریتی شهر ، به این طرح رای دادند.
کد مطلب: 28815
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *