۰
چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۸

نگرانی از پیروزی اصلاح‌طلبان در شورای شهر

رئیس ستاد مرکزی خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت با بیان اینکه برخی به انتخابات شوراها به عنوان تنگه احد نگاه کرده و حضور در آن را مقدمه‌ای برای بازگشت به قدرت بدون پرداخت هزینه می‌دانند، گفت: با توجه به برگزاری همزمان انتخابات شوراها و ریاست ‌جمهوری شاهد نگاه حاشیه‌ای به انتخابات شوراها هستیم.
پرویز سروری رئیس ستاد مرکزی خدمت‌گذاران آبادانی و پیشرفت صبح امروز (چهارشنبه) در نشست خبری اظهار داشت: به نظرم یک لیل‌القدر سیاسی پیش رو داریم و قرار است دو انتخابات بزرگ ریاست جمهوری در شوراها در سراسر کشور برای اولین بار به طور همزمان برگزار شود و با یک رویداد بزرگ سیاسی در آینده مواجه هستیم.

وی افزود: با توجه به اینکه جاذبه‌های انتخابات ریاست جمهوری آنقدر بالا است که انتخابات شوراها را تقریباً در حاشیه قرار می‌دهد، به همین دلیل این موضوع باعث نگرانی و دغدغه‌هایی شده است، هر چند افزایش مشارکت نامزدها و نیز مردم در انتخابات نشان می‌دهد که رفته رفته افزایش یافته و انتخابات شوراها به جایگاه اصلی خود رفته رفته ارتقا می‌یابد، در دوره اول مردم با توجه به نگاهی که به انتخابات شوراها داشتند، مشارکت پایینی را شاهد بودیم اما در دوره‌های بعدی انتخابات شوراها هم ثبت نام‌ها افزایش یافت و هم مشارکت‌ها.

سروری ادامه داد: مردم امیدواری یافتند که شوراها می‌تواند نقش موثری در مدیریت شهری داشته باشد و ما شاهد هستیم که در این دور از ثبت نام انتخابات شوراها، ۱۶ درصد حضور زنان در انتخابات افزایش یافته است که این موضوع نشان می‌دهد بانوان در حال پیدا کردن جایگاه خودشان در این سمت هستند.

رئیس ستاد مرکزی خدمت‌گذاران آبادانی و پیشرفت در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ما با یک فرآیند مثبت در انتخابات شوراها مواجه هستیم، در شورای چهارم سطح افرادی که در انتخابات شرکت می‌کنند تا وزیر و معاون وزیر افزایش می‌یابد، افزایش کمی و کیفی در سطح انتخابات شوراها نوید بخش است اما آنچه موجب نگرانی است، در این انتخابات شاهد یک نگاه حاشیه‌ای به انتخابات شوراها هستیم.

سروری با ذکر این نکته که عده‌ای به انتخابات شوراها به عنوان تنگه احد نگاه می‌کنند و حضورشان را مقدمه‌ای برای احیای بازگشتشان به قدرت می‌دانند، گفت:به همین دلیل تلاش می‌کنند به تعبیری با سکوت خبری و خاموشی، حرکتشان را ادامه دهند و خودشان را به این سطح برسانند.

نماینده سابق تهران در مجلس هشتم در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: شاهد عدم تناسب در نیازهای مدیریت شهری هستیم و احساس می‌کنیم یک شکل کاریکاتوری در انتخابات شوراها ایجاد شده است، ما هم به همه تخصص‌ها از جمله حمل و نقل و محیط زیست، فرهنگی و هنری و ... در انتخابات شوراها نیازمندی و نباید یک عرصه‌ای در این انتخابات بزرگ و یک عرصه‌ای کوچک شود.

سروری با اشاره به این موضوع که شوراها مرکز قدرت و به نوعی ثروت هستند، و باید افراد پاکی وارد این عرصه شوند، گفت: از این رو تلاش زیادی برای اینکه لیستی توانمند و موثر برای مدیریت شهری داشته باشیم، درحال تنظیم هستیم و ما تقریباً تمامی استان‌ها و شهرستان‌هایمان به مرحله بستن لیست رسیده‌اند و حتی برخی استان‌ها و شهرستان‌ها لیست‌هایشان را نهایی کرده‌اند که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک لیست نهایی‌مان را اعلام کنیم.

سروری در این نشست خبری که در تسنیم برگزار شد همچنین درباره علت عدم حضور محمد کوثری و مهرداد بذرپاش در این نشست خبری، گفت: آقای کوثری عذرخواهی کرد و علت عدم حضورشان به دلیل قرار قبلی بود و آقای بذرپاش هم باتوجه به اینکه در مرحله استعفا از مسئولیت نظارت از انتخابات شوراها هستند، به همین دلیل صلاح دانستند بعد از قبول استعفایشان حضور جدی تری در این عرصه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، رئیس ستاد خدمتگذاران آبادانی و پیشرفت در این نشست خبری با بیان اینکه در مسئله انتخابات شوراها به علت حساسیتی که دارد، از اینکه وارد گزینه‌های ریاست جمهوری شویم پرهیز می‌کنیم چرا که این موضوع می‌تواند انتخابات شوراها را دستخوش تاثیراتی قرار دهد.

وی افزود: تلاشمان این است که انتخابات شوراها را جدا از انتخابات ریاست جمهوری پیش‌ببریم و از همه ظرفیت‌هایی که برای مدیریت شهری نیاز هست نیز استقبال می‌کنیم، نگاه ابزاری و منفعت طلبانه به هر یک از این انتخابات مضر است.

سروری ادامه داد: ما ورود هنرمندان و ورزشکاران را در لیستمان حتماً خواهیم داشت و وجود آنها را مبارک می‌دانیم اما خروج تعادل در معرفی حداکثری را مناسب نمی‌دانیم، وجود هر یک از این اقشار، بخش‌هایی از تقاضاهای مدیریت شهری را محروم می‌کند و در آینده ما را با مشکل مواجه خواهد کرد از این رو باید تعادل و تناسب در لیست بوجود بیاید.

رئیس ستاد مرکزی خدمتگذاران آبادانی و پیشرفت در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ارائه لیستی از طرف دولت را خلاف قانون می‌دانیم چرا که دولت مجری است و نمی‌تواند وارد انتخابات شوراها شود، ممکن است افرادی به عنوان حامیان دولت در انتخابات شرکت کنند، نگرانی که ما داریم از جریانی است که مسیر خدمت در دولت را به انحراف کشاند و نگرانیم که برخی تحت عنوان حامیان دولت بخواهند یک نگاه واگرایانه را در این زمینه ایجاد کنند، خط‌کشی‌هایی را با لیست اصلاح‌طلبان و جریان انحرافی خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: افراط و تفریط به کشور لطمه‌های زیادی وارد کرده است، نه باید گذشته را به طور کامل نفی کنیم و نه باید به طور کامل آن تقدیس کرد، ما از طرفی شورای اول را داشتیم که با یک نگاه سیاسی هزینه‌های زیادی را برای کشور تولید کرد و شاهد بودیم انتخاباتی که بعد از آن شکل گرفت، پایین‌ترین فهم از مشارکت را به خود اختصاص داد و نامزدها و مردم با شورای شهر قهر کردند، ما باید در شورای چهارم نقاط ضعفی را که شورای اول داشت، نداشته باشیم، شورای دوم و سوم در مدیریت شهری موفق و دارای کارنامه‌ای با نمرات خوب می‌دانیم اما طبیعتاً این موضوع مطلق نیست و باید روشن‌تر باشد و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله‌هایی داریم و معتقدیم با رصد و اقدامی که در اتاق فکر صورت می‌گیرد، به دنبال ارزیابی دقیق نقاط ضعف و قوت هستیم و نکته مثبتی که می‌بینیم این است که ما در شورای راهبردیمان بیش از ۳۰ نماینده حضور دارند و اگر در شورای شهر هم به موفقیتی دست یابیم، شورای شهر می‌تواند به عنوان حلقه متصل بین شورا و مجلس و دولت باشد.

سروری ادامه داد: شعار ما استقلال و تعامل حداکثری است و ما آسیب‌های جدی‌ای از تقابل دولت و شهرداری‌ها دیده‌ایم، ما نه می‌خواهیم شهرداری‌ها وابسته به دولت باشند و نه می‌خواهیم مقابل دولت باشند بلکه به دنبال تعامل حداکثری هستیم با حفظ استقلال مطلق و کامل و به نظرم اگر این تقابل حل شود، اوج بروز خدمت در مدیریت شهری را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه درباره سرلیست‌های انتخابات شوراها بحث‌های زیادی شده است، گفت: هنوز در حال مذاکره هستیم که آیا یک سرلیست داشته باشیم یا چند نفر سر لیست باشند، این موضوعات در مذاکرات مختلف در حال انجام است، در دو هفته آینده هم باید لیست‌ها و هم باید سرلیست‌هایمان را اعلام کنیم، مدلهای مختلفی برای این موضوع پیشنهاد شده است، برخی معتقدند که اصلاً سرلیست نداشته باشیم اما عده‌ای اعتقاد دارند که یک نفر سرلیست باشد و برخی می‌گویند ۵ یا ۶ نفر سر لیست باشند.

رئیس ستاد مرکزی خدمتگذاران آبادانی و پیشرفت با ذکر این نکته که باید به خروج ریل خدمتگذاری و نگاه خدمت‌مدارانه و مبتنی بر عرصه‌های فنی و تخصصی و آلوده شدن نگاه سیاسی به شورای شهر توجه کنیم و به نظرم این موارد بزرگترین آفت برای شهر تهران خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: ما در حال مذاکره با یک سلسله از طیف‌های اصولگرا هستیم اما اعلام اسامی این گروه‌ها ممکن است آفاتی داشته باشد و مشکلاتی پیش‌آید ولی ما با تمامی طیف‌های صاحب وزن و موثر در این عرصه تلاش می‌کنیم که مذاکراتی داشته باشیم اما برخی گروه‌ها در دست بررسی در شورای راهبردی هستند.

سروری یادآور شد: یکی از تجارب تلخی که در گذشته داشتیم و باید از آن عبرت بگیریم، شورای سوم شهر بود که مذاکرات اصولگرایان آن زمان به نتیجه نرسید و اصولگرایان از مدار انسجام و اتحاد خارج شدند و نتیجه آن شد که سبد رأی اصولگرایان تقسیم شد و عده‌ای از اصلاح‌طلبان توانستند وارد شورای شهر شوند، امروز به نظرم اصلاح‌طلبان با ظرفیت بالایی در عرصه‌انتخابات شوراها حضور یافتند و طبیعتاً اصولگرایان با توجه به نوع شرایط موجود باید با تدبیر در عرصه حضور یابند و امیدوارم با فهرست واحدی وارد انتخابات شورای شهر شویم.

رئیس ستاد مرکزی خدمتگذاران آبادانی و پیشرفت اعلام کرد: اصولگرایان انشاالله به لیست واحدی در انتخابات شوراها می‌رسند اما اگر به هر دلیلی نتوانستیم به فهرست واحد برسیم، تلاش می‌کنیم از همه طیف‌های اصولگرا استفاده کنیم و لیستی با مشترکات بالا و تفاوت‌های حداقل ارائه دهیم.

وی ادامه داد: برنامه‌ای برای مذاکره با دولت و حامیان دولت و اصلاح‌طلبان در زمینه انتخابات شوراها نداریم.

پرویز سروری در بخش پایانی سخنانش متذکر شد: احساس ما این است که رسانه‌ها سهم بسیار ناقابلی را برای انتخابات شوراها تخصیص دادند از این رو از همه رسانه‌ها بویژه رسانه ملی درخواست می‌کنیم به طور جدی‌تری وارد موضوع انتخابات شوراها شوند و شوراها را در حاشیه انتخابات ریاست جمهوری نبینند.

سروری در خاتمه تصریح کرد: انشاالله طی دو هفته آینده تلاش می‌کنیم لیست نهایی خدمتگذاران آبادانی و پیشرفت را ارائه دهیم و در استانها و شهرستانها‌ هم تلاش کردیم که لیست‌ها را بومی‌سازی کنیم و یک مدل را برای کل کشور اعلام نکردیم و در سراسر کشور این توافقات شکل گرفته و سامان یافته و انشاالله لیست نهایی خدمتگذاران آبادانی و پیشرفت به زودی اعلام می‌شود.



وی در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد شورای چهارم وجه تخصصی به خود گیرد و سیاسی نباشد، گفت: اساساً کارکرد مجموعه خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت اولویت بر همین موضوع دارد. یعنی دغدغه‌ما این است که برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری باعث شود ما به فضای شورای اول برگردیم.



عضو ستاد مرکزی خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت خاطرنشان کرد: باید شورای اسلامی شهر و روستا با یک نگاه تخصصی و رویکردی مبتنی بر شهر شکل بگیرد که خوشبختانه امروز شاهد ارتقای سطح شورای شهر هستیم.



سروری با بیان اینکه دغدغه این را داریم که انتخابات ریاست جمهوری تاثیرات جدی بر انتخابات شورای شهر به او دارد، گفت: حضور افراد سیاسی با نگاه سیاسی یک آفت است و ما امروز با طیف‌های مختلفی حتی سیاسی در حال مذاکره هستیم و توافق کردیم با یک نگاه کاملاً تخصصی و مبتنی بر نیازهای شهری لیست را ببندیم.



وی خاطرنشان کرد: در لیست خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت انواع تخصص‌ها وجود خواهد داشت و تضمین ما تلاش ماست.



عضو ستاد مرکزی خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت با بیان اینکه تمرکز اصلی و استراتژی اصلی اصلاح طلبان تمرکز بر انتخابات شوراها است، تاکید کرد: اصلاح طلبان با توجه به گستردگی انتخابات شوراهای شهر در صورت پیروزی درصدد راهیابی به پارلمان‌های شهری بالاتر هستند. چراکه با توجه به شرایطی که برای اصلاح طلبان در فتنه ۸۸ ایجاد شد، حضور خود را در انتخابات ریاست جمهوری محتمل می‌بیند.

سروری ادامه داد: گزینه‌های رای‌آور اصلاح طلبان به نوعی نقشی در جبهه داشتند بنابر این بازگشت آنان با ملاحظاتی همراه است. اما حضورشان در انتخابات شوراها قطعی است و با چشم امیدی که به انحرافی‌ها دارند می‌خواهند به این تنگه احد دست یابند. چرا که معتقدم شوراها مقدمه‌ای برای حضور در حوزه مجلس و ریاست جمهوری است.

وی معتقد است که نگاه اصلاح طلبان به انتخابات شوراها سیاسی و ابزاری است و این نگرانی را مضاعف می‌کند که در صورت پیروزی دوباره شاهد تنش باشیم؛ لیست اصلاح طلبان نشان از این دارد که آنها می‌خواهند با حداکثر ظرفیت به مقوله انتخابات شوراها ورود کنند.

عضو ستاد مرکزی خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت با اشاره به این موضوع که انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات شوراها تفاوت دارد، گفت: ما در انتخابات ریاست جمهوی عنوان کرده بودیم کاندیدای ریاست جمهور هم برنامه و هم تیم کاری خود را اعلام کنند اما در انتخابات شوراها لیست را باید شهردار بدهد و معتقدم عنوان کردن شهردار در حال کنونی در بدنه اصولگرایان اختلاف ایجاد می‌کند و به وحدت و انسجام اصولگرایان لطمه خواهد زد.
کد مطلب: 28899
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *