۰
چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۲

چند نفر در بورس سهام دارند؟

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ارزش بازار سرمایه با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی امروز به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان بالغ شده و تعداد سهامداران به حدود ۶.۵ میلیون نفر رسیده است.
علی صالح‌آبادی در نخستین همایش حاکمیت شرکتی و نقش آن در سند چشم انداز گفت: حاکمیت شرکتی جزو موضوعات مهم بازار سرمایه است که با توجه به توسعه بازار نقش آن بیشتر شده است.

وی با بیان این‌که با توسعه بازار سرمایه نیاز شرکت ها به تامین مالی افزایش پیدا کرده است گفت: در گذشته بنگاه‌های بزرگ از طریق بودجه دولت تامین مالی می‌کردند اما امروز شرکت های بزرگی همچون مس و فولاد و بسیاری از شرکت‌های دیگر در بودجه کل کشور ردیف بودجه ندارند و باید از طریق روش‌های بازار سرمایه تامین مالی کنند لذا نیاز تامین مالی بنگاه‌ها به سمت بازار سرمایه متوجه شده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران عنوان کرد: از سوی دیگر با توجه به این که بنگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و تعداد سهامداران و مطالبات آن‌ها افزایش پیدا کرده است بخشی از تامین مالی بر عهده بازار سرمایه خواهد بود لذا برای این منظور باید ساختار حاکمیت شرکتی در بنگاه‌ها پیاده شود.

وی تاکید کرد: هدف اصلی از استقرار حاکمیت شرکتی در بنگاه‌ها حمایت از حقوق سرمایه گذاران و ذینفعان است.

صالح‌آبادی ادامه داد: باید اطمینان حاصل کنیم اداره شرکت‌ها در راستای اساسنامه آن‌ها بوده و شرکت‌ها در چارچوب اساس نامه فعالیت می‌کنند و برای این که از این مهم اطمینان حاصل پیدا کنیم باید حاکمیت شرکتی را استقرار دهیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران به مدیریت ریسک اشاره کرد وگفت: بنگاه‌ها در معرض ریسک‌های متنوعی هستند و باید ساختاری وجود داشته باشد تا آن‌ها در برابر ریسک‌های مختلف خود را مدیریت کنند لذا لزوم پرداختن به مدیریت ریسک در بنگاه‌ها اهمیت پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: رعایت اصل انصاف و جلوگیری از فساد، رعایت حقوق سهامداران خرد در مقابل سهامداران عمده، توجه به حقوق ذینفعان شرکت و استقرار سیستم گزارشگری مناسب نیازمند استقرار حاکمیت شرکتی در بنگاه‌ها است که اگر این اتفاقات رخ دهد انتظار این است که جذب سرمایه گذاران بیشتر شده و اعتماد به بازارهای مالی و بنگاه‌ها افزایش یابد و شفافیت بنگاه‌ها ارتقا یافته و هزینه تامین مالی کاهش پیدا کند.

به گفته صالح‌آبادی، استقرار کمیته حسابرسی در بنگاه‌ها، سیستم گزارشگری مالی، انتخاب نظام پاداش در بنگاه‌ها و سیستم مدیریت داری از مهمترین الزامات رسیدن به این اهداف است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران یادآور شد: همچنین در سال جاری مقرر شده است که حسابرسان نسبت به استقرار سیستم کنترل داخلی در بنگاه‌ها نظارت کنند که برای این منظور کمیته حسابرسی داخلی به بنگاه‌ها ابلاغ شده است.

وی در ادامه به اصلاح قانون تجارت اشاره کرد و گفت: قانون تجارت ظرفیت پایینی دارد و باید اصلاح شود زیرا با اصلاح این قانون می توانیم به بسیاری از اهداف خود برسیم.

وی همچنین عنوان کرد: مفهوم پایداری شرکتی از مفاهیم جدیدی است که کمک می کند تا مسوولیت پذیری شرکت در مقابل آثار عملکردش بررسی شده وبه رشد اقتصادی کمک می‌کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران ادامه داد: این شاخص در دنیا طراحی شده و به منافع حاکمیت شرکتی نیز توجه دارد.

به گفته صالح‌آبادی، پنج مرحله اصلی در مقوله پایداری شرکتی نقش بنگاه‌ها در اقتصاد، محیط زیست، اخلاق، جامعه و دولت است.
کد مطلب: 28915
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *