۰
چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۳۵

با دو تار موی زن به عالم اسلام ثلمه وارد نمی شود

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تاثیر مدل عفیفانه و نجیبانه زنان بعد از انقلاب اسلامی در جامعه، گفت: بحث بر سر این نیست که اگر دو تار موی زنان بیرون باشد ثلمه‌ای به عالم اسلام وارد می‌شود، بحث بر سر یک وظیفه مهم است.

 علی لاریجانی در جمع کارکنان زن مجلس شورای اسلامی به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن، گفت: جمهوری اسلامی مدلی را برگزید که زنان در خانواده به عنوان مدیر شده و در اجتماع نیز حضوری موفقیت‌آمیز داشته باشند.

 

وی گفت: این همان مدلی است که شهید مطهری بر آن تاکید داشتند و جمهوری اسلامی آن را دنبال کرد یعنی حضور عفیفانه و نجیبانه زنان در جامعه که علاوه بر ایجاد آرامش در اجتماع، همبستگی داخلی را بیشتر می‌کند و آنان می‌توانند تلاش بیشتری در اجتماع داشته باشند.

 

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: گاهی برخی سیاستمداران به فراخور زمان نکاتی را در این رابطه مطرح می‌کنند که آن را از سر تحلیل نمی‌دانم، آنها تحلیل مبنایی انجام نداده و تنها حرف‌های کم‌بهره‌ای می‌زنند.

 

لاریجانی ادامه داد: بحث بر سر آن نیست که اگر دو تار موی زنان بیرون باشد ثلمه‌ای به عالم اسلام وارد شود، بحث بر سر یک وظیفه مهم است مبنی بر اینکه آیا زنان در مدل عفیفانه و نجیبانه باید در جامعه حضور داشته باشند تا بتوانند کانون خانواده و اجتماع را با آراستگی اداره کنند یا مدل دیگری مدنظر است، اگر کسی این موضوع را قبول ندارد لابد باید بتواند اشکالات دیگر را رفع کند.

 

 

نقش زنان از جهاتی بر مردان ارجح‌ است

 

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه فعالیت‌های اجتماعی زنان در جامعه را نشان دهنده برخورداری کشور از ظرفیت نخبگی ارزشمند دانست و گفت: این موضوع نشان می‌دهد مسیری که انقلاب اسلامی برای حضور زنان در عرصه اجتماعی تدارک دیده است مسیری درست و سنجیده می‌باشد.

 

لاریجانی با بیان اینکه رفتار جوامع در ادوار گذشته نسبت به زنان رفتاری توام با ستم بوده است، گفت: در طول تاریخ غرب و شرق همواره رفتار با زنان در اجتماع و در خانه با ظلم و ستم همراه بوده است، البته در یکی دو قرن اخیر شرایط تغییر کرده و حتی شرایط افراطی دیگری به وجود آمده است.

 

وی یادآور شد: حدود 80 سال قبل در کشورهای غربی حتی زنان حق رای نداشتند،‌ این ظلم مربوط به یک منطقه خاص نبود و این کار را می‌توان در بسیاری از کشورهای عربی، آمریکای لاتین و منطقه دید.

 

رییس قوه مقننه با بیان اینکه به دو نگاه متفاوت به زنان نگریسته می‌شود، گفت: یک نگاه مبتنی بر این است که زنان در حوزه خانواده مسئولیت سختی دارند به همین دلیل باید تنها به اداره خانه و بچه‌ها بپردازند، دیدگاهی که تنها زنان را پرده‌نشین می‌داند.

 

لاریجانی اضافه کرد: دیدگاه دیگر دیدگاهی افراطی است که در دهه اخیر در غرب ایجاد شده است یعنی حضور اجتماعی زنان در صحنه‌های مختلف بدون توجه به شرایط آنها انجام می‌شود و یک نوع ایده افراطی است که مشاغلی را برای زنان در نظر می‌گیرند که به طور کلی از مسائل خانواده دور بیافتند، این گرایش فمینیستی از نحله‌های رادیکالی نشات گرفته است.

 

به گفته وی، این دو دیدگاه پرده‌نشینی و همچنین نادیده گرفتن منزلت زن و شأن خانواده را نشان می‌دهد.

 

لاریجانی با اشاره به سالگرد شهادت شهید مطهری، به آثار ارزشمند این شهید در حوزه اخلاقیات اشاره و اظهار کرد: در تمامی آثار شهید مطهری نگاهی به حضور زنان در جامعه شده است، ایشان در یکی از آثارشان در مورد اقتصاد اسلامی تاکید دارند که زمینه حضور زن در عرصه اجتماعی به عنوان نیروی کار فعال باید مهیا شود، موضع ایشان بر این پایه است که زنان نباید پرده‌نشین باشند و همچنین تفکر غربی یعنی تجویز تمامی مشاغل برای زنان را نیز قبول ندارند.

 

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: شهید مطهری معتقد است که خانه‌نشین کردن زن و بی‌خبر کردنش از مسائل اجتماعی اشتباهی بزرگ است که بر همین پایه در دوران گذشته زنان تحقیر می‌شدند و حضور آنها در اجتماع منع می‌شد که تمامی این موارد رویکردی غلط به شمار می‌آید.

 

وی با تاکید بر اینکه شهید مطهری از دادن نسبت‌های نادرست به زنان انتقاد داشتند، گفت: بکار بردن تعابیر نامناسب برای زنان را ایشان رویکردی نادرست می‌دانستند و معتقد بودند که زنان باید به نام خود صدا شوند نه اینکه آنها را به نام پدر و یا شوهرشان مخاطب قرار دهیم.

 

لاریجانی گفت: شهید مطهری حتی در مورد اجازات زنان نیز معتقد بودند که عدم جواز خروج زوجه بدون اذن زوج یک رویکرد نادرست و افراطی است.

 

رییس قوه مقننه با اشاره به دیدگاه‌های شهید مطهری در مورد حضور زنان در امر حکومت‌داری، گفت: شهید مطهری معتقد بود که نادیده گرفتن حق زنان برای دخالت در حکومت امری نادرست است، ایشان به این موضوع نیز اشاره‌ای دارند که وقتی در نص قرآن در مورد زنان مطالب عالی وجود دارد چطور است که در برخی روایات این موضوع کم‌رنگ‌تر شده و در دیدگاه برخی دیگر اعتقادات فاصله با نص قرآن دارد، این رویکرد را آسیبی می‌دانستند که باید در جامعه رفع شود، اتفاقی که تنها با تکیه بر سیره حضرت فاطمه (س) رخ می‌دهد.

 

وی توضیح داد: حضرت فاطمه (س) در خانه نهایت ادب و مدیریت سالم را دنبال می‌کردند و در حمایت از حکومت و ولی خود نیز در اجتماع وارد صحنه می‌شدند، آن خطبه فدکیه جدا از مفاهیمی در مورد توحید بر پایه دفاع از موضوع فدک بود که در همین رابطه می‌پرسند که چرا حضرت فاطمه (س) برای موضوع فدک و در واقع برای سرزمینی اینگونه دفاع کردند.

 

لاریجانی توضیح داد: شهید مطهری در کتب خود در مورد خطبه فدک توضیحاتی را ارائه کردند که مهم‌ترین آن این است که در مورد فدک، بحث گرفتن و دفاع از حق و برداشت‌های سنت‌های غلط بوده است.

 

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: گاهی در اجتماع برخی می‌خواهند اهداف خوب را از طرق غلط به سرانجام برسانند که این سیره، سیره اسلامی و مبتنی بر روش حضرت فاطمه (س) نیست، شاید کسی به دنبال ایجاد و استقرار عدالت در جامعه باشد اما نباید آن را از طریق نادرست دنبال کند، اهداف درست باید از روش منطقی و درست دنبال شود.

 

وی افزود: بر پایه همین موضوع است که خطبه فدک نیز بر پایه گرفتن حق خوانده شد، بحث بر سر وابستگی مال دنیا نیست،‌ بلکه موضوع بر سر آن است که باید حق را گرفت و نباید بی‌عرضگی از خود نشان داد.

 

لاریجانی افزود: نکته دیگر برداشته شدن سنت‌های غلط است، حضرت فاطمه در خطبه فدکیه آن را نشان دادند، ایشان برای جلوگیری از تغییر سنت‌های درست وارد میدان شدند، اینکه افراد بخواهند برای پیاده کردن هدفی،‌ سنت‌های غلط را جایگزین سنت‌های درست کنند رویکرد مناسبی نیست.

 

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه زنان در امر مدیریت خانواده و تربیت زنان نقش اصلی را ایفا می‌کنند، اظهار کرد: حضور زنان در مسائل اجتماعی نیز از جمله وظایف آنها به شمار می‌آید که حضوری مستقیم و غیرمستقیم دارند، حضور مستقیم آنها به معنای حضور در سرنوشت سیاسی و حق رای و داشتن کار است، حضور غیرمستقیم نیز بدان معناست که اگر زنان در مسائل سیاسی و اجتماعی با مردان همراهی نکنند حرکتی در جامعه رخ نمی‌دهد به طوری که نمونه آن را در دوران دفاع مقدس دیدیم، اگر زنان در آن زمان حضور جدی نداشتند مردان نمی‌توانستند چنین سلحشور‌ی‌هایی را انجام دهند، پس می‌توان گفت که نقش زنان از جهاتی ارجح‌تر بر مردان است.

 

لاریجانی اضافه کرد: در همین رابطه شهید مطهری مدل عفیفانه حضور زنان در جامعه را مطرح کرد، چیزی که برخی که به دنبال حضور زنان در اجتماع هستند به آن توجهی نمی‌کنند و این همان مدلی است که جمهوری اسلامی نیز برگزید.

کد مطلب: 28929
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *