۰
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۲
دبیر کل حزب ‌مردم‌سالاری در جمع اعضای اصلاحات استان قم:

شورای نگهبان به دنبال مشارکت حداکثری مردم در انتخابات باشد

با اعلام حجاب اختیاری موافق نیستم ولی به شدت با حجاب اجباری مخالف هستم
دکتر مصطفی کواکبیان در ضیافت افطاری اعضای جبهه اصلاحات استان قم که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در محل تالار فرهنگیان قم برگزار شد، با بیان این که در شرایطی پیچیده می‌خواهیم وارد انتخابات 28خرداد شویم، اظهار داشت: از ابتدای انقلاب تاکنون، شرایط هیچ انتخاباتی را به پیچیدگی شرایط فعلی ندیده بودیم؛ چرا که در شرایط سخت جنگ تحمیلی هم دلمان قرص بود که مردم پای صندوق رأی می‌آیند اما الان خود صداوسیما نظر سنجی پخش می‌کند که 32 درصد مردم در انتخابات شرکت کرده و 51 درصد شرکت نمی‌کنند و بقیه تصمیم نگرفته‌اند.
شورای نگهبان به دنبال مشارکت حداکثری مردم در انتخابات باشد
دکتر مصطفی کواکبیان در ضیافت افطاری اعضای جبهه اصلاحات استان قم که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در محل تالار فرهنگیان قم برگزار شد، با بیان این که در شرایطی پیچیده می‌خواهیم وارد انتخابات 28خرداد شویم، اظهار داشت: از ابتدای انقلاب تاکنون، شرایط هیچ انتخاباتی را به پیچیدگی شرایط فعلی ندیده بودیم؛ چرا که در شرایط سخت جنگ تحمیلی هم دلمان قرص بود که مردم پای صندوق رأی می‌آیند اما الان خود صداوسیما نظر سنجی پخش می‌کند که 32 درصد مردم در انتخابات شرکت کرده و 51 درصد شرکت نمی‌کنند و بقیه تصمیم نگرفته‌اند.
وی افزود: علت‌های مختلفی برای این موضوع هست که سختی‌های معیشتی، بی‌اعتمادی به سیستم، حوادث دی‌ماه 96 تا مسئله بنزین و آبان 98 و سقوط هواپیمای اوکراینی، از جمله آن‌هاست؛ با توجه به شرایط فعلی، در این زمینه ما باید بیشتر تأمل کنیم؛ و البته منظور ما از لفظ ما، نه فقط اصلاح‌طلبان، بلکه حتی آن‌ها که مدعی هستند از اصلاح‌طلبان بهتر هستند باید بیایند پای کار و آسیب‌شناسی کنند؛ البته برخی از این‌ها به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش می‌کشند و بعضا به نتیجه کار خود فکر نمی‌کنند.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: مگر ما به پیروی از امام خمینی(ره)  نمی‌گوییم میزان رأی ملت است، اما واقعا امروز سؤال مطرح می‌شود که میزان رأی ملتی است که اکثرا پای صندوق رأی نمی‌آیند یا میزان رأی آن حداقل جماعتی است که پای صندوق رأی می‌آیند؟
وی با بیان این که باید بپذیریم که منظور امام راحل این بود که میزان رأی ملتی است که مشارکت گسترده داشته باشند، به مصوبه اخیر شورای نگهبان در خصوص شرایط خاصی که برای ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌بینی شده است، اشاره کرد و گفت: مصوبه شورای نگهبان کار مشارکت گسترده را بدتر هم کرد لذا باید شورای نگهبان به دنبال مشارکت حداکثری مردم در انتخابات باشد.
نماینده مردم تهران در مجلس دهم در ادامه سخنان خود با اشاره به رفتار هیئت‌های اجرایی و نظارت برای انتخابات شوراهای شهر و روستا گفت: هرچند شنیدم در قم خیلی‌ها ثبت‌نام نکرده‌اند ولی خوشبختانه برخی اصلاح‌طلبان در آن تأیید صلاحیت شدند و از این بابت باید از مسئولان مربوطه تشکر کرد که به جمهوریت نظام هم توجه کردند اما متأسفانه در برخی شهرها و استان‌ها کاندیداهای اصلاح‌طلب را به کلی قلع و قمع کردند و نگذاشتند کسی از اصلاح‌طلبان تأیید صلاحیت شود؛ من در پیامی در واکنش به این اتفاق گفتم که اگر به فکر مشارکت حداکثری نیستند و به فکر اقتدار ملی نیستند و به فکر جایگاه پارلمان‌های محلی نیستند، حداقل به فکر حق‌الناس باشند.
وی خاطرنشان کرد: در مجلس دهم که بنده نماینده بودم، البته جزو هیئت مرکزی نظارت نبودم اما کاملا در جریان بودم که در کل کشور حتی یک نفر را به خاطر سلایق سیاسی رد‌صلاحیت نکردند، ولی الان من از این هزار نفری که از اعضای فعلی رد شدند، یقین دارم 400 تا 500 نفر به خاطر مسائل سیاسی رد شدند؛ البته اگر عده‌ای بخاطر مسائل مالی، اخلاقی و امنیتی رد شده باشند ما هم قبول نداریم که اینها در انتخابات باشند، اما در استان‌هایی مثل فارس، مرکزی و...، دیدیم که افرادی که جزو پاک‌دست‌ترین نیروهای حزبی ما در حزب مردم‌سالاری هستند و هیچ چیز به آن‌ها نمی‌چسبد، رد صلاحیت شدند؛ به برخی‌شان گفتند علت رد‌صلاحیت شما عضویت در احزاب منحله است حال آن که حزب مردم‌سالاری منحله نیست.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی؛ با بیان این که این رفتار نشان می‌دهد که شما دنبال مشارکت حداکثری نیستید، گفت: مثل این که انتخابات مجلس به کام کسانی که در رأی حداکثری ملت جایگاهی ندارند، مزه کرده و بعد از مجلس حداقلی، دنبال شورای شهر حداقلی و بعد دنبال دولت حداقلی هستند؛ و بعد احتمالا با خودشان می‌گویند بگذار ما تمام امور را هر طور شده به دست بگیریم و بعد از آن چه اشکالی دارد که حالا یک عده به ما بگویند حداقلی هستید.
وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر رعایت انسجام درونی اصلاح‌طلبان گفت: خوشبختانه اصلاح‌طلبان در عین سلایق مختلف اما از انسجام خوبی در درون خود بهره‌مند هستند و  تا‌کنون حدود 10 نفر به صورت جدی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری این جریان مطرح شده‌اند و حتما بنده و سایر کاندیداها با سیاست‌های جبهه اصلاحات هماهنگ عمل می‌کنیم چرا که تجربه تلخی از سال 84 و تفرقه در جریان اصلاح‌طلبی داریم که منجر شد آقا‌محمود بیاید و خیلی راحت رئیس‌جمهور این مملکت شود.
عضو جبهه اصلاحات کشور گفت: اگر برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردم حتما با سیاست‌های جبهه اصلاحات هماهنگ خواهم بود و اگر یک نفر حتی یک رأی از من بیشتر داشته باشد، به نفع او کنار خواهم رفت؛ حتی در حزب مردم‌سالاری  بحث کردیم که بنده با حا‌ج‌آقا سیدحسن خمینی و دکتر ظریف اگر وارد انتخابات شوند، رقابت نخواهم کرد؛ البته وجه شباهت من با آقای محسن رضایی در جریان اصولگرا این است که او هر بار کاندیدا می‌شود و تأیید صلاحیت می‌شود و رأی نمی‌آورد و من هم کاندیدا می‌شوم اما تأیید صلاحیت نمی‌شوم.
وی افزود: در مقابل در جریان اصول‌گرایی تا کنون حدود 26 نفر برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده‌اند که البته حدود 12 نفرشان با آمدن آقای رئیسی به صورت قطعی کاندیدا نخواهند شد و ایشان هم تا به‌حال اعلام رسمی نکردند که وارد خواهند شد یا خیر و این شرایط برای ایشان و اصول‌گرایان خوب هم نیست، چون یک کسی رئیس یک قوه است و می‌خواهد بیاید و رئیس یک قوه دیگر بشود و تا به‌حال نگفته و یکباره بیاید و بدون برنامه بگوید که می‌خواهم بیایم.
این فعال سیاسی اضافه کرد: حتی آقای دکتر علی لاریجانی هم نگاه می‌کند که آیا آقای رئیسی می‌آید یا نه، که اگر بیاید او نیاید و اگر او نیاید خودش بیاید.
وی در ادامه سخنان خود با بیان این که اگر بنده اعلام می‌کنم که می‌خواهم برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کنم، برنامه مشخص و کارشناسی دارم، گفت: یکی از محوری ترین برنامه‌های ما در صورت رسیدن به جایگاه ریاست جمهوری ایران، تغییر و بازنگری قانون اساسی است؛ این طرح مفصل است و نام آن را گذاشتیم جمهوریت سوم؛ یعنی از سال 58 تا 68 یک قانون اساسی داشتیم و دوره جمهوریت اول بود؛ از 68 تا الان که 1400 است و 32 سال گذشته قانون اساسی دوم داشتیم که دوره جمهوریت دوم بود و انشاالله پس از انتخابات ریاست جمهوری پیش رو برویم در فاز جمهوریت سوم؛ البته با این ایده دو طیف مخالف هستند؛ یکی براندازان که می‌گویند کواکبیان سوپاپ اطمینان نظام است و می‌خواهد با تغییر قانون اساسی، براندازی نظام را به تأخیر بیاندازد و در مقابل عده دیگر حافظان وضع موجود که صندلی قدرت خیلی به آن‌ها مزه کرده، می‌گویند دست به ترکیب قانون اساسی نزنید که همین وضع فعلی خیلی خوب است.
کواکبیان افزود: البته در کنار این دو طیف، برخی دوستان خود ما هم نگرانی دارند که مبادا با تغییر قانون اساسی، شرایط از وضع فعلی هم بدتر شود که من معتقدم حتما بهتر می‌شود و بدتر نمی‌شود.
وی با بیان این که تغییر قانون اساسی نگرانی ندارد و هیچ کس نباید از آن نگران باشد، گفت: در سال 68 که مسئله مرحوم آیت‌الله منتظری پیش آمد، بعضی‌ها گفتند آیت‌الله گلپایگانی رهبر شوند و بعد خیلی‌ها گفتند ایشان خیلی پیر هستند و نمی‌توانند کشور را اداره کنند و در نتیجه بعد از بحث‌های مختلف، شرط مرجعیت از شرایط رهبری نظام حذف شد و هرگز اسلام هم به خطر نیفتاد؛ یعنی در قانون اساسی گفتیم شرط مرجعیت برای رهبری حذف و فقط مجتهد بودن کافی است. همچنین در همان قانون اساسی سال 68، نخست وزیری حذف و اختیارات او به رئیس جمهور داده شد و یا این که شورای عالی قضائی حذف و اختیارات به رئیس قوه قضائیه داده شد.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: از دیگر برنامه‌های بنده برای کاندیداتوری، لغو کامل تحریم‌ها و برقراری رابطه ایران با آمریکاست؛ همانگونه که با چین و روسیه رابطه داریم، همچنین بحث فسادزدایی از کل سیستم که مثل خوره به جان نظام افتاده است را در دستور کار قرار خواهم داد.
وی افزود: در کل 50 برنامه برای دولت مدنظر خودمان پیش بینی کردیم که 15 مورد آن اقتصادی، 10 مورد فرهنگی، 10 مورد در حوزه سیاست داخلی، 10 مورد در مورد سیاست خارجی و 5 مورد هم برنامه راهبردی است.
وی در پاسخ به سؤالی پیرامون ضرورت استفاده از جوانان در مناصب بالای اجرایی و دولتی کشور، گفت: بنابر تجربه، هربار کار را به جوانان سپردیم، موفق شدیم؛ ما در حزب مردم‌سالاری تقریبا جوان‌گرایی را مدنظر داشتیم و متوسط سن اعضای شورای مرکزی و دبیران استانی این حزب، 45 سال است و برخی هم بیشتر از دو دهه است که دبیر حزب ما در استان‌های مختلف بودند، که حدود 50 سال دارند.
موسس خانه احزاب ایران خاطرنشان کرد: بنده در سال 57 و در سن 16 سالگی و دوران نوجوانی، رئیس گروه الخمینیون سمنان بودم؛ همچنین قائم مقام دبیر حزب جمهوری اسلامی استان سمنان بودم و از همان اول کار حزبی کردم؛ یادم می‌آید که یک بار کسی از من ایراد گرفت که تو سابقه وزارت نداری که می‌خواهی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شوی که گفتم دبیرکل حزب بودن از وزارت و فرمانده پادگان بودن سخت‌تر است، چون در وزارت و در پادگان هرچه بگویی مجبور هستند، گوش دهند اما اگر کسی توانست یک هفته یک حزب که نظرات مختلف و بعضا متضاد مطرح می‌شود را اداره کند، حتما شایستگی دارد.
وی با بیان این که ما تجربه‌های موفقی از سپردن کارها به جوانان داریم، گفت: بسیاری از فرماندهان دفاع مقدس ما جوان بودند، شهید تندگویان در 28 سالگی وزیر شد و بعد شهید شد؛ آقای مهندس میرحسین موسوی 32 ساله بود که نخست وزیر شد؛ بنابراین امروز هم می‌شود کار را به جوانان سپرد.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: بنده با توجه به اعتقاد قلبی‌ام اگر در جایگاه ریاست جمهوری قرار بگیرم، میانگین سن اعضای هیئت دولت را به زیر 50 سال خواهم رساند.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد حضور بانوان در عرصه‌های بالای اجرایی کشور و دیگر مسائل مربوط به بانوان، گفت: به نظر بنده باید در دولت حداقل دو وزیر و دو معاون رئیس جمهور از بانوان باشند؛ همچنین یکی از طرح‌های ما برای بازنگری در قانون اساسی، تعریف روشن بحث رجال سیاسی است. ما می‌بینیم که سخنگوی شورای نگهبان اعلام می‌کند خانم‌ها هم می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کنند و از طرفی می‌گوید نظر فقهای شورای نگهبان تغییر نکرد؛ بنابراین اصلا چرا باید در این وضعیت ثبت‌نام شوند؟ بحث ما برای تغییر قانون اساسی در بحث تعریف رجال سیاسی این است که رجال یعنی شخصیت‌های سیاسی و نه این که فقط بگوییم جنس مردان حق رییس جمهور شدن داشته باشند؛ این که شورای نگهبان شرایط کاندیداهای ریاست جمهوری را اعلام کرد اما همچنان در مورد زنان و کاندیداتوری آنان صراحت به خرج نداد؛ به نظر بنده معیار شایسته‌سالاری نباید جنسیت باشد.
مدیرمسوول روزنامه مردم‌سالاری با بیان این که اگرچه اشتغال خانم‌ها در کشور بالای 30 درصد است اما سهم زنان از مدیریت حدود 5درصد می‌باشد، گفت: تجربه نشان داده که هر جا خانم‌ها بودند، کارها مطلوب‌تر و منظم‌تر و با آرامش بهتری انجام شده است.
وی با بیان این که در بحث حجاب اجباری هم باید بگویم که به شدت با حجاب اجباری مخالف هستم اما در عین حال موافق اعلام حجاب اختیاری هم نیستم، گفت: تجربه نشان داده که گشت‌های ثارا...، گشت بقیه ا... و دستگیری‌ها به خاطر حجاب، جواب نداده است؛ رضاخان مگر توانست به زور چادر از سر مردم بکشد که ما می‌خواهیم به زور حجاب سر زنان کنیم؟ ما می‌توانیم برای ادارات و نهادها قانون بگذاریم که حجاب باید الزامی باشد.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری  در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات جامعه کارگری گفت: قانون کار فعلی وحی منزل نیست و می‌تواند به نفع کارگران و تولید کشور تغییر کند.
این عضو جبهه اصلاحات ایران در ادامه با تبریک تشکیل جبهه اصلاحات استان قم به ریاست آیت‌الله موسوی تبریزی گفت: شاید در کل کشور فقط پنج یا شش استان باشند که ساز و کار جبهه اصلاحات خود را مشخص کرده‌اند که خوشبختانه قم در این زمینه پیشتاز بوده است.
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع  ملی مجلس دهم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه باید روابط خودمان را با همسایگان‌مان بهبود ببخشیم، گفت: البته مواضعی که این روزها بن‌سلمان می‌گیرد، غیرمنتظره نیست، زیرا او می‌خواهد خود را با سیاست‌های آقای بایدن رئیس جمهور آمریکا هماهنگ کند والا او همان بن‌سلمان است و ما البته خوشحال می‌شویم او سر عقل بیاید و ما باید با تمام 15 کشور همسایه خودمان بهترین روابط را داشته باشیم.
وی افزود: همچنین ما آرزو داریم روزی قدس به دست مسلمانان فتح شده و اسرائیل نابود خواهد شد و این باور قلبی ماست؛ اما خوب است که خاطره‌ای تعریف کنم و آن این که یک بار در سفر حج، یکی از حجاج عربستانی می‌گفت احمدی‌نژاد خیلی خوب است که می‌خواهد اسرائیل را نابود کند، که من گفتم شما هم کمک کنید که گفت این کار ایران است چون امام خمینی گفته اند و من هم پاسخ دادم امام خمینی فرمودند که اگر هر مسلمانی فقط یک سطل آب بریزد، اسرائیل را سیل می‌برد؛ شما فقط یک قاشق آب بریزید ما تانکر تانکر آب خواهیم ریخت.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجالس هشتم و دهم با بیان این که راه امام خمینی(ره) راهی روشن است، گفت: برخی فکر می‌کنند باید برای مبارزه با اسرائیل لشکر بکشیم و...، در حالی که در سال 1982 میلادی که آقای محتشمی سفیر ایران در سوریه بودند و نیروهایی را آماده اعزام به جنوب لبنان که آن زمان توسط اسرائیل اشغال شده بود می‌کردند، امام خمینی(ره) پیام دادند که این کار صورت نگیرد و بعد هم آقای آهنگران آن شعر را درست کرد که راه قدس از کربلا می‌گذرد. البته امام خمینی(ره)  می‌فرمودند که ما حمایت معنوی، تبلیغاتی و مادی در این زمینه داشته باشیم اما ایشان اجازه لشکر کشی ندادند. بعد هم فرمودند نیروهای حزب ا... لبنان، حماس فلسطین و... بیایند و در ایران آموزش نظامی ببینند اما این که ما خودمان مستقیما نیروی نظامی بفرستیم موافق نبودند.
وی گفت: اگر دنیای غرب مدعی طرفداری از دموکراسی است، طرح رفراندوم در سرزمین‌های اشغالی برای تعیین حاکمیت را اجرا کند.
در پایان این جلسه آقای حجت حیدری به عنوان دبیر استانی حزب مردم‌سالاری  در استان قم معرفی شد و از زحمات آقای علی آجرلو دبیر سابق تقدیر به عمل آمد.
در این نشست دکتر خون‌چمن عضو جبهه اصلاحات کشور و چند نفر از علما، اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم حضور داشتند.

فعالیت سالم و هدفمند در عرصه سیاست با محوریت احزاب
حجت حیدری دبیر حزب مردم‌سالاری در استان قم نیز طی سخنانی بر انجام فعالیت‌های اصلاح‌طلبانه و اصلاحی در کشور و به ویژه قم  به عنوان پایگاه سیاسی در نظام جمهوری اسلامی در راستای برون رفت از مشکلات و‌استقراریک جامعه مدنی و همسو با مطالبات مردم تاکید کرد و گفت: فعالیت سالم و هدفمند در عرصه سیاست با محوریت احزاب و تشکل‌های شناسنامه‌دار می‌تواند در نهادینه کردن و تحقق این مهم نقش به‌سزایی ایفا نماید .
این عضو دفتر سیاسی حزب مردم‌سالاری گفت: حمایت از فعالیت‌های حزبی و گسترش و رونق فعالیت در این زمینه می‌تواند  بر افزایش آگاهی اقشار مختلف و‌ مشارکت قانونی و‌‌شفاف آنها در اداره جامعه از طرق مختلف که نمونه بارز آن مشارکت در انتخابات می‌باشد، موثر باشد .
وی افزود: متاسفانه در حال حاضر برخی از افراطیون و تمامیت خواهان در جریانات سیاسی مشهور در جامعه و به ویژه در قم با سنگ اندازی و ایجاد موانع بی‌مورد، در پی مقابله  با فعالیت‌های حزبی و تشکیلاتی هستند و فعالیت شفاف در عرصه سیاست را مانعی بر اقدامات عده‌ای و منفعت جویانه خویش تلقی می‌کنند .
وی گفت: خوشبختانه جبهه اصلاحات در استان قم با آسیب شناسی و بهره‌گیری از تجارب گذشته با جماعتی تازه نفس و دلسوز فعالیت‌های ‌ویش را با محوریت حضرت آیت‌الله سید حسین موسوی تبریزی و هیبت رییسه توانمند و با برنامه آغاز نموده و امید می‌رود که با همدلی و همیاری همه فعالان سیاسی و غیر سیاسی در دو انتخابات پیش‌رو و برنامه‌های بعداز انتخابات، به موفقیت‌های خوبی در راستای انجام اصلاحات در درون نظام جمهوری اسلامی دست یابد.
دبیر حزب مردم‌سالاری در استان قم از فعالیت‌های مستمر و هدفمند دفتر این حزب در قم  در ایام انتخابات و بعد از سپری شدن این مرحله از عرصه سیاست خبر داد و گفت: در فصل جدید کاری حزب در استان قم بهره‌مندی از توانمندی‌های فعالان سیاسی، فرهنگی و حوزوی در راستای پیشبرد برنامه‌های اصلاحی در مسیر رشد  و توسعه در همه زمینه‌ها است.
 
کد مطلب: 149967
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *