۰
شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۳

احتمال کاهش یارانه نقدی در بودجه سال جاری

احتمال حذف چند دهک از مردم از پرداخت یارانه و یا کاهش یارانه نقدی وجود دارد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با تشریح آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق گفت: احتمال حذف چند دهک از مردم از پرداخت یارانه و یا کاهش یارانه نقدی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا جعفر قادری در خصوص بند ۵۶ لایحه بودجه گفت: پیشنهادات مختلفی در کمیسیون مطرح شد اما همه اعضا اصرار داشتند در این رابطه با مستندت به قانون عمل شود و بر این اساس ۱۰ درصد از درآمد هدفمندی یارانه‌ها برای کمک به بخش سلامت اختصاص یابد و از ۴۵ هزار میلیارد تومان باقی مانده ۵۰ درصد برای یارانه نقدی خانوار‌ها و ۳۰ درصد معادل ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای کمک به بخش تولید و ۲۰ درصد معادل ۹ هزار میلیارد تومان به بودجه عمومی دولت اختصاص یابد.

وی افزود: براساس تبصره ۵۶ لایحه بودجه دولت می‌تواند ۱۰ درصد اعتبارات به هر کدام از ردیف‌ها به ردیف دیگر اختصاص دهد یعنی ۱۰ دصد از سهم دولت را به تولید یا ۱۰ درصد به یارانه نقدی اضافه کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد: براساس تبصره دیگری مقرر شد پرداخت یارانه نقدی به هر فرد در هر ماه بیشتر از عملکرد سرانه بهمن ۹۱ باشد.

وی عنوان کرد: اگر دولت ۱۰ درصد از سهم بخش دیگری برای پرداخت یارانه نقدی اختصاص دهد میزان یارانه نقدی خانوار ۲۷ هزار میلیارد تومان خواهد شد و این در حالی است که عملکرد گذشته ۴۲ هزار میلیارد تومان بوده است یعنی اگر قرار باشد براساس سال گذشته عمل شود یا دهک کاهش یابد یا یارانه نقدی کمک کند زیرا اگر دولت بخواهد ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۵ یا ۶ دهک اختصاص دهد باید حداقل ۲ یا ۳ دهک را حذف کند.

قادری تصریح کرد: به احتمال زیاد این مصوبه در کمیسیون تلفیق مورد بحث قرار می‌گیرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در این نشست خبری با اشاره به یکی دیگر از مصوبات گفت: ‌براساس بند ۵۰ سازمان امور مالیاتی موظف شد قسمتی از فعالیت‌های خود را به بخش غیر دولتی واگذار کند.

وی اظهار داشت: دولت در بند ۵۲ لایحه بودجه تکلیفی برای خود پیش بینی کرده در طراحی و اجرای شهرهای جدید مسکن مهر احداث فضای سبز، ‌ بهداشت و درمان و مدرسه را متقبل شود که اگر ما این را مصوب می‌کردیم دست دولت باز بود که از هر ردیف بودجه بردارد که این مغایر اصول قانون اساسی بود که در کمیسیون حذف شد که به جای آن تصمیم گرفته شد در شهرهای جدید و مسکن مهر برای مجتمع‌های بیش از صد واحد مدرسه احداث شود یا هزینه احداث مدرسه از سوی سازندگان به سازمان نوسازی داده شود.

قادری با اشاره به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق بیان کرد: براساس این مصوبه به وزارت آموزش و پرورش تکلیف شد که مدارس و پروژه‌های نیمه تمام دولتی را برای تکمیل به خیرین مدرسه ساز و دانشگاه ساز واگذار کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در خصوص بند دیگری گفت: ‌ کسانی که حق بیمه بیش از ۱۰ سال پرداخت کرده‌اند و اکنون سنشان به ۶۰ سال رسیده به نسبت حق بیمه پرداخت شده از امتیازات بازنشستگی برخوردار می‌شوند و کسانی که زیر ۱۰ سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند و مشمول بیمه از کار افتادگی نیستند مبلغ بیمه تا ۱۰ سال را پرداخت کنند و به همین نسبت از مستمری برخوردار شوند.

قادری در خصوص مصوبه دیگری گفت: ‌ مبلغ ۲۰ میلیارد تومان برای ۵۰ هزار دختر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی مصوب شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به تصویب بند ۵۹ گفت: بر این اساس سازمان‌های بیمه گر موظف هستند ۶۰ درصد از صورت حساب ارسالی از مراکز درمانی را ظرف حداکثر دو هفته به صورت علی‌الحساب پرداخت کنند که در این مصوبه تصریح شد ۱۵ درصد سالیانه برای سازمان‌های بیمه‌گری که به موقع بدهیشان را پرداخت نمی‌کنند در نظر گرفته شد.

قادری در پایان با اشاره به مصوبه دیگری اظهار داشت: براساس بند ۶۷ دولت مکلف شد برای صد هزار نفر جانباز ۲۵ درصد و جانبازان بالای ۷۰ درصد، فرزندان شهدا و آزادگان، همسران و فرزنداشان تسهیلات خرید مسکن یا ساخت مسکن داده شود.
کد مطلب: 29140
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *