۰
دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۵

حقوقدان بودن رئیس جمهور بی دلیل نیست

رییس‌جمهور باید در درجه اول با قانون اساسی و حقوق و وظایف خود در قانون اساسی آشنایی داشته باشد.
یک حقوقدان گفت: رییس‌جمهور باید در درجه اول با قانون اساسی و حقوق و وظایف خود در قانون اساسی آشنایی داشته باشد.

حسین میرمحمد صادقی اظهار کرد: در همه کشورها معمولا افرادی که در مقام‌های بالای سیاسی به‌ویژه سمت ریاست‌جمهوری قرار دارند، دانش‌آموختگان علم حقوق هستند. این امر قطعا تصادفی و اتفاقی نیست؛ زیرا اداره کشور نیاز به توانمندی‌هایی دارد که معمولا دانش‌آموختگان رشته‌هایی مانند حقوق، این نوع توانمندی‌ها را در حد مطلوبی به‌دست می‌آورند.

وی تصریح کرد: یکی از آن توانمندی‌ها، آشنایی با قوانین و مقررات است که شامل قوانین و مقررات داخلی و بین‌المللی می‌شود؛ بنابراین کشور ما نیز از آن قاعده کلی مستثنی نیست و رییس‌جمهور باید در درجه اول با قانون اساسی و حقوق و وظایف خود در قانون اساسی آشنایی داشته باشد.

این حقوقدان تصریح کرد: در بسیاری از موارد شاهد هستیم که روسای‌جمهور در اواسط یا اواخر سمت خود از کمبود اختیارات شکوه می‌کنند و تلاش دارند تا به نوعی بر دامنه اختیارات خود اضافه کنند. دلیل این موضوع آن است که قبل از تصدی پست ریاست‌جمهوری این افراد آشنایی کامل با وظایف یک رییس‌جمهور بر اساس مفاد قانون اساسی نداشته و اطلاع ندارند که رییس‌جمهور فعال مایشاء نیست.

وی یادآور شد: اصل تفکیک قوا در کشور ما پذیرفته شده است؛ بنابراین وقتی رییس‌جمهور می‌خواهد کاندیدا شود باید این موضوع را در نظر بگیرد و کاندیدا شود و بداند که در چارچوب اختیارات و وظایف قانون اساسی انتخاب شده و بر اساس همان چارچوب هم باید عمل کند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به این‌که «رییس‌جمهور نباید حقوق خود را بیش از آنچه که در قانون اساسی تعیین شده بداند» خاطرنشان کرد: در رابطه با مسائل بین‌المللی دو موضوع مطرح است؛ اول آشنایی با حقوق بین‌الملل و دیگری آشنایی با عرف بین‌الملل. گاهی اوقات روسای جمهور اقدامات یا مصاحبه‌هایی انجام می‌دهند که برای کشور تنش‌زا و هزینه‌ساز است و وقتی این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد دلیل آن عدم توجه به موازین حقوق و عرف بین‌الملل است.

میرمحمدصادقی، یادآور شد: این موارد ضروری‌ترین مسائل است که رییس‌جمهور باید نسبت به آن آگاهی داشته باشد و در صورتی که این آگاهی کامل نباشد ممکن است مشکلاتی به وجود آید؛ بنابراین بهتر است در این شرایط افرادی که با این ضوابط آشنایی دارند در کنار رییس‌جمهور بتوانند در اجرای وظایف به او کمک کنند.
کد مطلب: 29303
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *