۰
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۴۴

زیباکلام:جز تبلیغات دولتی، صدا و سیما دیگر دقت، احساس وظیفه و مسئولیت ندارد

چون فعلا صدا و سیما با کسی خصومت سیاسی در رابطه با زلزله آذربایجان ندارد، ترجیح می دهد به جای انعکاس دردها، آلام و مصیبت های مردم آذربایجان همین سریال های مضحک که توهین به شعور انسان ها است را پخش کند و برنامه های ساز و آواز و لودگی خود را ادامه دهد که انگار مصیبتی برای دهها هزار تن از مردم ما در آذربایجان اتفاق نیفتاده است.

فرارو- صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان مطلب بالا در گفتگو با فرارو ارزیابی خود از رویکرد صدا و سیما در وقوع زمین لرزه در منطقه آذربایجان را چنین بیان کرد.

• تنها موردی که صدا و سیما خیلی پررنگ، منسجم و با تمام وجود عمل می کند تبلیغات دولتی است. به جز برنامه هایی که مربوط به تبلیغات دولتی است صدا و سیما درباره برنامه های دیگر خیلی تعصب، دقت، احساس وظیفه و احساس مسئولیت ندارد.

• این رویکرد از زلزله آذربایجان تا هزار و یک مشکل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دیگر حاکم است. به طوری که اگر کسی برنامه های صدا و سیما را ببیند یا بشنود تصور خواهد کرد این مسائل و مشکلات در کشور دیگری جریان دارد و مربوط به کشور ایران نیست. چون اگر مربوط به کشور ایران بود قطعا و قاعدتا رادیو و تلویزیون آقای ضرغامی گزارشات و برنامه هایی را پخش می کرد.

• البته در این رویکرد باید یک استثناء قائل شد و آن این است که صدا و سیما به دلایل سیاسی بخواهد یک مسئولی را خراب کند. مثلا بخواهد تسویه حساب سیاسی با رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و یا رئیس دانشگاه تهران کند. آن وقت در برنامه هایی مانند از ۲۰.۳۰، تا نیم روز و ... دمار از روزگار آن مسئول یا سازمان در می آورند.

• بنابراین متاسفانه و باز هم متاسفانه همه چیز در رادیو و تلویزیون ایران سیاسی به معنای خطی و جناحی است. این حکم کلی شامل زلزله آذربایجان هم می شود.

• اگر فی المثل بنا بود مسئول هلال احمر، کمیته امداد، استانداری آذربایجان شرقی یا وزیر کشور به دلیل مسائل سیاسی مورد حمله قرار بگیرد؛ آن وقت علی الدوام صدا و سیما به مناطق زلزله زده رفته و با مردمی صحبت می کردند که می گفتند ۴۸ یا ۷۲ ساعت از زلزله می گذرد و هیچ اقدامی برای ما نشده است و قص علی هذا.

• ولی چون فعلا صدا و سیما با کسی خصومت سیاسی در رابطه با زلزله آذربایجان ندارد، ترجیح می دهد به جای انعکاس دردها، آلام و مصیبت های مردم آذربایجان همین سریال های مضحک که توهین به شعور انسان ها است را پخش کند و برنامه های ساز و آواز و لودگی خود را ادامه دهد که انگار مصیبتی برای دهها هزار تن از مردم ما در آذربایجان اتفاق نیفتاده است.

• من معتقد نیستم که عدم توجه به زلزله آذربایجان عمدی بوده است. اگر این زلزله در کرمان، مازندران یا در منطقه گرمسار هم اتفاق می افتاد صدا و سیما دقیقا به همین صورت آن را پوشش می داد. به این صورت نبوده که چون این اتفاق در آذربایجان روی داده در عدم انعکاس آن تعمدی صورت گرفته است. خیر.

• چیزی که نمایندگان به آن توجه ندارند و یا نمی خواهند به آن توجه داشته باشند عملکرد کلی صدا و سیما در قبال انعکاس مسائل جدی و واقعی جامعه است.

• ممکن است که به مخیله مدیران صدا و سیما چنین چیزی گذشته باشد. ولی اگر واقعا چنین چیزی باشد آن وقت باید به حال مدیران و مسئولین صدا و سیما گریست که آنها به جای تجزیه و تحلیل و طرح مشکلات و مسائل سیاسی و اقتصادی واقعی جامعه بخواهند با شادمانی کاذب و زودگذر موفقت ورزش در المپیک در مردم امید ایجاد کنند.

• بر فرض که مدیران صدا و سیما توانستند از برکت تلاش های ورزشکاران عزیزمان و مدال هایی که بدست آوردند یک هفته یا یک ماه امید کاذب در دل مردم ایجاد کنند. بعد از آن صدا و سیما می خواهد چه کند. بعد می خواهد به چه وسیله ای در دل مردمی که بخش عمده ای از جوانان و تحصیل کرده های آنها جلوی سفارت خانه های کشورهای غربی صف بستند تا از کشور مهاجرت کنند امید ایجاد کند.

• به علاوه اگر واقعا چنین باشد این امر نشان می دهد که صدا و سیما چه نگاه سخیفانه ای نسبت به مردم ایران دارد و فکر می کند اگر به واسطه موفقیت در المپیک شلوغ کنیم و شادمانی راه بیندازیم، مردم مشکلات و دشورای هایی که با آن دست به گریبان هستند را فراموش می کنند.
کد مطلب: 2934
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *