۴
سه شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۰۱

هاشمی همچنان برای کاندیداتوری، منتظر نظر رهبری است

هاشمی همچنان برای کاندیداتوری، منتظر نظر رهبری است
فضای انتخاباتی به گونه ای است که، برخلاف انتخابات های پیشین، هنوز مردم و حتی خود کاندیداهای احتمالی، مشغول سنجش وضعیت هستند. فضای انتخاباتی ریاست جمهوری یازدهم، در حالتی از تعلیق و انتظار به سر می برد و به نظر می رسد این مسئله تا زمان اعلام نتیجه صلاحیت ها ادامه خواهد داشت.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، اصلاح طلبان و اصولگرایان علیرغم فضای مبهم انتخاباتی، فعالیتهای تبلیغاتی خود را به طور جدی پیگیری می کنند. در حال حاضر، اصولگرایان با تعداد بسیاری از کاندیداها وارد حوزه رقابت انتخابات شده اند. با توجه به تعداد بسیار اصولگرایان، امکان رسیدن به اجماع بین آنها حتی در درون ائتلافها بسیار مشکل به نظر می رسد. در چند روز اخیر شاهد نشانه هایی از این درگیری ها در جبهه شلوغ اصولیون بودیم و مطمئنا بعد از تأیید صلاحیت ها ابعاد بیشتری نیز به خود خواهد گرفت. تحلیل وال استریت ژورنال به نظر درست می رسد: بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که هیچ یک از کاندیداهای ائتلاف های اصولگرایی (خصوصا ائتلاف ۱+۲) پایگاه اجتماعی لازم برای پیروزی در انتخابات را ندارند.
در بین اصلاح طلبان هم به نظر می رسد عدم کاندیداتوری خاتمی قطعی شده است؛ با این وجود در چند روز اخیر حجمی از اطلاعات ضد و نقیض در مورد حضور یا عدم حضور هاشمی در انتخابات مطرح و تحلیل هایی بی شماری از این مسئله، ارائه شده است. در این شرایط، هاشمی رفسنجانی در دیدار با دانشجویان دانشگاه های تهران، حضور خود در انتخابات را منوط به رضایت رهبری کرده و گفته است: اگر به این نتیجه رسیدم که بیایم پیش از اینکه بیایم باید در این مورد با رهبری صحبت کنم چرا که من بدون موافقت ایشان وارد عرصه نخواهم شد و اگر ایشان موافق نباشند نتیجه‌ای که به بار می‌آید معکوس خواهد بود. هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه سخن «نمی‌گویم نمی‌آیم» بدین معنا نیست که وارد عرصه نخواهم شد، افزود: خیلی از افراد دیگری هستند که اگر وارد میدان شوند می‌توانند خیلی بهتر از ما نیز کار بکنند.
هر چند وزیر اطلاعات هفته گذشته، اظهارات تندی علیه هاشمی و خاتمی بر زبان آورد و گفت : "کسی که خود را پیشگوی حوادث ۸۸ عنوان می کند و می گوید "من گفتم، من بیانیه دادم" در حقیقت پیشگویی نکرده است، ما اطلاعات دقیقی داریم که این آقا در فتنه دست داشته است"، اما مواضع جمعی از اصولگرایان علیه او نشان داد که آنها همچنان هاشمی را درون انقلاب می دانند. توکلی گفته است: "سخنانی که اخیراً وزیر اطلاعات درباره رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته نوعی برداشت سیاسی را با خود به همراه داشته است و البته با مواضعی که رهبر معظم انقلاب در خصوص آقای هاشمی گرفته اند، ناسازگار است." مطهری نیز به همین گونه عکس العمل نشان داده است.
هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه با کسی سر دعوا نداریم، اظهار می کند: اگر بخواهد شرایطی بوجود بیایید که بین من و رهبری حالت اختلاف بوجود آید، همه ما ضرر خواهیم کرد.
سیر حوادث و تصمیمات در چند روز آینده، جواب این تردیدها و سؤالات را در مورد هاشمی خواهد داد. باید منتظر بود، چرا که نظر نهایی رهبری انقلاب، در مورد حضور یا عدم حضور هاشمی در انتخابات، مشخص کننده تمامی این سؤالات و ابهامات خواهد بود. با توجه به فضای حاکم بر انتخابات، آیا رهبر انقلاب، با ورود و حضور هم حزبی قدیمی خود در انتخابات موافقت خواهد کرد؟ این سؤالی است که اگرچه برخی معتقدند پاسخ آن روشن است و هاشمی در انتخابات کاندیدا نمی شود، اما جواب قطعی آن در آینده ای بسیار نزدیک، مشخص خواهد شد و در این صورت شاهد بروز تغییرات جدیدی در صف بندیهای انتخاباتی خواهیم بود.
گزارش : بهزاد رَوَن
کد مطلب: 29484
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *