۰
چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۳

تحلیل زیباکلام از نحوه حضور هاشمی

وی با اشاره به اینکه هاشمی حضورش را منوط به دیدارش با رهبری کرده است، تصریح کرد: این گفته هاشمی به این معنا است که اگر در این دیدار احساس کند رهبر با حضور ایشان موافق هستند در این انتخابات شرکت خواهد کرد و اگر احساس کند ایشان به هر دلیلی این حضور را به مصلحت نمی‌دانند در صحنه حضور پیدا نخواهند کرد و خاتمی نیز ثبت نام نخواهد کرد.

یک تحلیلگر سیاسی در مورد وضعیت اردوگاه اصلاح طلبان در آستانه ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری گفت: وضع اصلاح‌طلبان بسیار منسجم تر از اصول‌گرایان است چه از نظر تعدد کاندیداها و چه از نظراینکه چه کاری می‌خواهند انجام دهند.

 صادق زیبا کلام در گفتگو با ایلنا با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی کاندیدای اصلی اصلاح طلبان است، اظهار داشت: طی روزهای آینده ایشان با ثبت نام به عنوان نامزد ریاست جمهوری ورود خود را اعلام خواهند کرد و خاتمی و بدنه اصلی اصلاح‌طلبان هم از ایشان اعلام حمایت کردند.

 وی در ادامه با اشاره به اینکه هاشمی حضورش را منوط به دیدارش با رهبری کرده است، تصریح کرد: این گفته هاشمی به این معنا است که اگر در این دیدار احساس کند رهبر با حضور ایشان موافق هستند در این انتخابات شرکت خواهد کرد و اگر احساس کند ایشان به هر دلیلی این حضور را به مصلحت نمی‌دانند در صحنه حضور پیدا نخواهند کرد و خاتمی نیز ثبت نام نخواهد کرد.

 این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر به هر دلیلی هاشمی و خاتمی در انتخابات حضور نیابند بعید به نظر می‌رسد بدنه اصلاحات و رهبری اصلاح طلبان حاضر شوند در انتخابات حضور فعالی داشته باشند، افزود: در این دوره هم مانند انتخابات مجلس در سال 90 با اینکه خاتمی و هاشمی رای دادند ولی از هیچ نامزدی حمایت نکردند در این دوره نیز نه خاتمی و نه هاشمی طرفداران را به عدم شرکت در انتخابات دعوت نخواهند کرد و این به عهده طرفداران اصلاح طلبان است که در انتخابات شرکت کنند یا خیر.

 وی ادامه داد: اگر هاشمی و خاتمی حضور نیابند به نظر می آید عارف و جهانگیری هم از حضور در صحنه انتخابات انصراف دهند چون شرکت آنها در این رقابت به این معنی است که آنها از طرف اصلاح طلبان نیستند و به صورت مستقل کاندیدا شده‌اند.

 زیبا کلام عنوان کرد: به محض اینکه هاشمی اعلام کند قصد حضور در رقابت های انتخاباتی را دارد تمام زرادخانه اصول‌گرایان علیه او شروع به فعالیت می‌کند، آیت الله مصباح، جبهه پایداری، نامزدهای اصول گرایان، روزنامه‌های دولتی، صدا و سیما، نمایندگان اصولگرای مجلس و تمام ارکان قدرت متصل به اصولگرایان علیه ایشان بسیج خواهند شد و در این مساله تردیدی نیست.

 وی با اشاره به وجود حمایت های مردمی از هاشمی، اظهار داشت: تمام اقشار و لایه های جامعه که نسبت به آینده کشور نگران هستند و از وضعیت فلاکت بار اقتصادی و سقوط جایگاه ایران در جامعه بین المللی، از تحریم‌ها و بن بست مذاکرات 5+1 احساس ناامیدی و سرخوردگی می‌کنند و تمام کسانی که به دور از هیاهوهای سیاسی نگران وضعیت موجود و آینده کشور هستند از هاشمی حمایت خواهند کرد و علی رغم مخالفت‌های تند و هتاکانه بعضی جریان‌های وابسته به جناح راست، او موفق خواهد شد که با رای مردم رییس دولت یازدهم شود.

 این تحلیلگر سیاسی اضافه کرد: اگر هاشمی وارد رقابت‌ها شود اصول گرایان در قدم اول ولایتی را کنار خواهند گذاشت و به سمت قالیباف خواهند رفت و او نامزد اصلی اصولگرایان خواهد شد چون اصولگرایان می‌دانند بر خلاف همه تبلیغاتی که علیه هاشمی راه انداخته‌اند فاصله بین رای هاشمی و یک نامزد اصولگرا مثل ولایتی یا حداد عادل یا لنکرانی زیاد خواهد بود و امیدوارند با آمدن قالیباف در برابر هاشمی وضعیت شبیه سال 84 شود، اما آمدن قالیباف به اصول گرایان کمکی نخواهد کرد و تنها اتفاقی که ممکن است در صورت رقابت قالیباف با هاشمی بیافتد این است که اصول گرایان در دور اول شکست نخواهند خورد و رقابت به دور دوم کشیده می‌شود چون قالیباف علی رغم همه تبلیغاتی که وجود دارد سابقه مدیریتی خوبی از خود به نشان داده و ممکن است رای قابل توجهی کسب کند.

 زیبا کلام در ادامه به موضع گیری جریان دولت اشاره کرد و گفت: احمدی نژاد و حامیانش، جبهه پایداری و آیت الله مصباح به شدت با قالیباف مخالفند بنابراین ممکن است از قالیباف در برابر هاشمی حمایت نکنند و روی نامزد مورد نظر خود مثل جلیلی و لنکرانی کار کنند، البته در مورد احمدی نژاد ایشان به شدت به دنبال آوردن مشایی است و نتیجه انتخابات تا حدودی در گرو آمدن اوست چون اگر مشایی وارد میدان شود اصول گرایان تصمیم دشواری را پیش رو دارند که بین هاشمی و مشایی از چه کسی حمایت کنند.

 وی در مورد دلایل مخالفت اصول گرایان با هاشمی، اظهار داشت: در 8 سال گذشته از تیر 84 به این سو اصول گرایان موفق شدند تمام قدرت را از آن خود کنند و به جز قوه مجریه، قوه مقننه و قضایی و سایر ارکان قدرت را در دست بگیرند و در صورت پیروزی هاشمی اصول گرایان قوه مجریه را از دست میدهند و برای اصول گرایانی که همه قدرت را می خواهند از دست دادن قوه مجریه بسیار سنگین است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دلیل دیگر این موضع گیری ها این است که هاشمی در خصوص اینکه در مورد ایران چه باید کرد با اصول گرایان اختلاف نظرهای اساسی دارد. هاشمی به هیچ وجه با رویکرد اصول گرایان در مورد سیاست خارجی که طی 8 سال گذشته انجام شده موافق نیست و طرفدار سیاست تنش زدایی است و به دنبال این است که کشورهایی مثل آلمان، فرانسه، ایتالیا و ژاپن را از فهرست دشمنان ایران خارج کند چون این کشور ها تا قبل از سال 84 به علت سیاست های تنش زدایی اصلاح طلبان دشمن جمهوری اسلامی نبودند ولی متاسفانه با اجرای سیاست خارجی رادیکال و افراطی و ایدئولوژیک زده اصول گرایان طی 8 سال گذشته به دشمن جمهوری اسلامی تبدیل شده و از حالت بی طرف در رابطه با ایران خارج شوند.

 وی افزود: سیاست خارجی اصول گرایان نتوانسته کوچکترین بهره ای از تحولاتی که در جهان عرب رخ داد ببرد و ما هیچ سودی از بهار عربی و جنبش دموکراسی خواهی عربی عایدمان نشد و با همسایگانمان روابط سردی داریم و با عربستان سعودی در حال تنش هستیم ولی هاشمی سعی خواهد کرد با جامعه بین المللی راه تنش زدایی را پی گیرد.

 زیبا کلام با بیان اینکه هاشمی در عرصه داخلی به دنبال توسعه اقتصادی غربی است، عنوان کرد: این مدل توسعه همان مدلی است که در ترکیه، مالزی، برزیل و آرژانتین و در بسیاری از کشورها طی دو دهه گذشته موثر بوده است هرچند ایشان در سال 68 هم قصد انجام این کار را داشت ولی با ممانعت اصول گرایان مواجه شد ولی این بار مصمم است اقتصاد ناکار آمد دولتی را تغییر دهد و به سمت اقتصاد آزاد حرکت کند که در این صورت کنترل اقتصاد از دست اصول گرایان خارج می شود و آنها این را نمی خواهند.

 وی اضافه کرد: او سعی خواهد کرد حالت بغض و دشمنی به وجود آمده در کشور بعد از انتخابات 88 را از بین ببرد.

 این تحلیلگر سیاسی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین انتقادات به هاشمی نپرداختن او به توسعه سیاسی در کنار توسعه اقتصادی بوده است، گفت: او فضا را به سمت آشتی ملی و وفاق سوق خواهد داد و در جهت توسعه سیاسی گام بر خواهد داشت و آزادی اندیشه و مطبوعات را در چهارچوب قانون اساسی بسط میدهد.

 زیبا کلام با ذکر اینکه مخالفت اصول گرایان با هاشمی بیشتر از خاتمی و سایر کاندیداهای اصلاح طلب است، تصریح کرد: ‌اصول گرایان می دانند به راحتی می‌شود امکان هرگونه تحرکی را از خاتمی و یا سایر کاندیداهای اصلاح طلب گرفت ولی مهار هاشمی بسیار مشکل است و به همین جهت تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا مانع پیروزی او در انتخابات شوند.

کد مطلب: 29510
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *