۰
چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۴۵

درگیری‌ها مانع خارج‌ساختن كشته ها و مجروحان در سوریه می‌شود

صلیب سرخ اعلام کرد با شدت‌گرفتن درگیری‌ها در بخش‌های مختلف سوریه، تخلیه‌ به‌موقع كشته‌شدگان و زخمی ها به چالشی روزانه در مناطق به‌شدت آسیب‌دیده مبدل شده‌است.
به گزارش مهر به نقل از دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در دمشق، "مگنه بارت" رئیس دفتر نمایندگی كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در سوریه می‌گوید: نحوه‌ای كه طرفین درگیری با یكدیگر می‌جنگند برای ما هشداردهنده است. با وخیم‌شدن درگیری‌ها، توجه كمتری به مردم می‌شود. حملات مصدومان زیادی در میان غیرنظامیان برجای گذاشته‌است. ما قویا از تمامی طرفین درگیر در مبارزات می‌خواهیم تا در اسرع وقت نسبت به رعایت كامل حقوق بین‌المللی بشردوستانه اقدام نمایند.
به گفته وی قواعد و اصول حقوق بین‌المللی بشردوستانه تمامی طرفین درگیری مسلحانه در سوریه را شامل می‌شود و محدویت‌هایی را نسبت به ابزار و روش‌های جنگ‌ كه ممكن است از آنها بهره جویند اعمال می‌كند. كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ به چندین بار به طرفین درگیری یادآوری كرده‌است كه در تمامی زمان‌ها لازم است بین غیرنظامیان و اشخاصی كه مستقیما در مبارزات مشاركت دارند تمایز قائل شوند.
بر این اساس با شدت‌گرفتن درگیری‌ها، عده‌ی زیادی از مصدومان به‌علت خطرات جانی مربوط به جمع‌آوری زخمیان و كشته‌شدگان، پشت‌سر رها شده‌اند. حقوق بین‌المللی بشردوستانه ایجاب می‌نماید كه با اجساد كشته‌شدگان به درستی و با احترام رفتار شود. طرفین درگیری باید بدون تأخیر تمامی تمهیدات ممكن را برای خارج‌سازی زخمیان و كشته‌شدگان انجام دهند. بارت با نارضایتی اظهار نمود: در سوریه، واقعیت موجود در منطقه، عدم رعایت چنین الزاماتی را نشان می‌دهد. بنابراین ما كماكان به طرفین درگیری یاآوری می‌كنیم كه به غیرنظامیان امان دهند و به آنها اجازه‌ی خارج شدن به مكانی امن را داده و اجازه دهند تا زخمیان تخلیه شده و اجساد جمع‌آوری گردند.
در تاریخ ۲۷ فرودین‌ماه، تمامی طرفین درگیری با اجرای وقفه‌ بشردوستانه در حلب موافقت كردند تا داوطلبان جمعیت هلال احمر سوریه در حلب بتوانند جسد ۳۴ نفر از كشته‌شدگان را جمع‌آوری كنند كه بعضی از آنها برای هفته‌ها در میان ویرانه‌های خانه‌های متروكه و در خیابان‌های خالی رهاشده بودند. بارت می افزاید: باید اجازه داده‌ شود تا وقفه‌هایی از این دست در مناطقی كه بیشترین صدمه را دیده‌اند بیشتر به اجرا دربیایند.
باوجود مشكلات ایمنی محیط، كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ به انجام فعالیت‌های بشردوستانه‌ خود با هدف كمك به افرادی كه به‌شدت متأثر از درگیری‌ها هستند ادامه می‌دهد. در ماه آوریل، كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ با همكاری جمعیت هلال احمر سوریه،کمك‌های گسترده ای شامل مواد غذائی ، دارو ، لباس ، پتو وکالای بهداشتی به مناطق جنگ زده سوریه ارسال کرده .
کد مطلب: 29573
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *