۰
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۶

چرا آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ناهم‌خوان است؟

نرخ تورم اولیه‌ای که مرکز آمار اعلام می‌کرد متفاوت با بانک مرکزی بود، بنابراین مرکز آمار نیز باید سال پایه‌اش را که ۸۱ بود به ۹۰ تغییر می‌داد.
معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه اختلاف در آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار معمولا یک تا دو درصد است، گفت: این اختلافات می‌تواند به سبد هزینه خانوارها، روش‌های محاسبه و منطقه جغرافیایی آمارگیری مربوط شود ولی هر دو آمار از نظر مبنا درست است.

علی اصغر ابوالحسنی هستیانی با بیان این مطلب اظهار کرد: بانک مرکزی تورمی که محاسبه می‌کند براساس رویه‌ای است که دهها سال به صورت تخصصی داشته و ادامه می‌دهد ولی طبیعت آمارهای اقتصادی و شاخص‌ها به گونه‌ای است که هرچند سال یکبار باید سبد‌های خانوار مورد بازبینی قرار گیرد، به عنوان مثال سال پایه در یک زمانی سال ۷۶ بود که به ۸۳ تغییر کرد.

وی افزود: تقریبا هر هشت سال یکبار سبد‌های هزینه خانوارها تغییر می‌کند که طبق روال این بررسی‌ها در بانک مرکزی انجام و به این جمع‌بندی رسیدند که تفاوت هزینه‌ای سبد جدید از سبد قبلی در حال افزایش است، در نتیجه سال پایه را از ۸۳ به ۹۰ تغییر دادند و سال ۹۰ را به عنوان سال پایه در نظر گرفتند.

ابوالحسنی با بیان این‌که این کار در نیمه اول سال ۹۱ نهایی شده بود، افزود: ولی با توجه به این‌که این موضوع باید مورد عنایت متخصصان نیز قرار می‌گرفت، بعد از بررسی در نیمه‌ی دوم سال گذشته نهایی شد و در حال حاضر نرخ تورمی که اعلام می‌شود، براساس نرخ پایه سال ۹۰ است .

وی یادآور شد: نرخ تورم اولیه‌ای که مرکز آمار اعلام می‌کرد متفاوت با بانک مرکزی بود، بنابراین مرکز آمار نیز باید سال پایه‌اش را که ۸۱ بود به ۹۰ تغییر می‌داد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: سبد هزینه خانوار‌ها ممکن است بعضا متفاوت باشد و به این واسطه می‌تواند آمارهای متفاوتی از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی اعلام شود.
کد مطلب: 29959
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *