۱
سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۲
جزئیات تورم شدید دی ماه

تأیید تورم ۴۰ درصدی توسط مرکز آمار

از گرانی مواد غذایی تا هزینه سنگین دود کردن سیگار!
تورم که به بالاتر از ۴۰ درصد رسید، بانک مرکزی رویه‌ ده‌ها ساله خود را کنار گذاشت و انتشار آمار تورم را متوقف کرد. با این حال، کمتر از یک ماه بعد از این اقدامِ بانک مرکزی، مرکز آمار ایران گزارش داده که تورم دی‌ماه به آستانه ۴۰ درصد رسیده است. در گزارش مرکز آمار از تورم ماه گذشته، نشانه‌های نگران‌کننده‌ای دیده می‌شود...
مردم سالاری آنلاین جزئیات نرخ تورم در دی ماه امسال را بررسی می‌کند.
مردم سالاری آنلاین جزئیات نرخ تورم در دی ماه امسال را بررسی می‌کند.
تورم که به بالاتر از ۴۰ درصد رسید، بانک مرکزی رویه‌ ده‌ها ساله خود را کنار گذاشت و انتشار آمار تورم را متوقف کرد. با این حال، کمتر از یک ماه بعد از این اقدامِ بانک مرکزی، مرکز آمار ایران گزارش داده که تورم دی‌ماه به آستانه ۴۰ درصد رسیده است. در گزارش مرکز آمار از تورم ماه گذشته، نشانه‌های نگران‌کننده‌ای دیده می‌شود...
به گزارش مردم سالاری آنلاین، مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای کشور (تورم دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه سال گذشته) را ۳۹.۶ درصد اعلام کرده است. نرخ تورم خانوارهای روستایی از این هم بیشتر بوده و به ۴۲.۷ درصد در ماه گذشته رسیده است. در واقع، نه تنها تورم شدید به مناطق روستایی کشور رسیده است، بلکه مردم این مناطق حالا دیگر بیشتر از نواحی شهری، طعم تلخ افزایش قیمت‌ها را می‌چشند.
گزارش مرکز آمار حاکی از این است که افزایش قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، بسیار بیش از نرخ تورم بوده است. در دی‌ماه امسال، شاخص قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نسبت به ماه مشابه در سال گذشته، افزایش ۵۶.۱ درصدی را تجربه کرده است. در واقع، تأمین نیازهای اولیه زندگی، در اثر تورم و افزایش قیمت‌ها، دشوارتر شده است. مرکز آمار سهم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها را از سبد کلی کالاها و خدمات مصرفی خانوار ۲۶.۶ درصد درنظر می‌گیرد. واضح است خانوارهایی که بیش از این میزان، مواد غذایی در سبد مصرفی‌شان سهم داشته باشد، تورم شدیدتری را تجربه می‌کنند.
 
نگاهی به تورم شدید دی‌ماه
گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که قیمت گوشت قرمز و گوشت ماکیان در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه سال گذشته ۷۵.۶ درصد افزایش یافته است. ماهی‌ها و صدف‌داران نیز افزایش قیمت ۸۲.۵ درصدی را تجربه کرده‌اند. قیمت میوه و خشکبار نیز ۷۶.۶ درصد افزایش یافته است.
در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، حتی ضروری‌ترین نیاز زندگی، یعنی نان و غلات نیز از افزایش قیمت بی‌نصیب نمانده و افزایش قیمت ۲۸.۷ درصدی را تجربه کرده است! قیمت سبزی‌ها و حبوبات نیز ۵۱.۷ درصد در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه سال گذشته افزایش یافته است.
این تنها قیمت مواد غذایی نیست که افزایش شدیدی را تجربه کرده است. از میان کل کالاها و خدمات، بیشترین افزایش قیمت در دسته مواد دخانی روی داده است. شاخص قیمت دخانیات حدود ۱۳۸ درصد افزایش یافته است. بنابراین هزینه دود کردن سیگار به شدت بالا رفته است!
هزینه اجاره‌نشینی نیز بالا رفته و نرخ اجاره در دی‌ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۲۴.۱ درصدی را تجربه کرده است. هزینه مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری معمول آن‌ها نیز ۷۲.۱ درصد افزایش یافته است. کسانی که می‌خواهند تازه زندگی مستقل خویش را تشکیل دهند و با ازدواج، زیر یک سقف بروند به این دو مورد نیاز اساسی دارند. پس هزینه ازدواج و تشکیل خانواده به شدت بالا رفته است و این اصلاً خبر خوبی برای کسانی که قصد ورود به دنیای تأهل دارند، نیست.
حتی تفریح و فرهنگ نیز به «کالایی» گران تبدیل شده که دیگر هرکسی از پس «خریدن» آن‌ها برنمی‌آید. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که شاخص قیمت تفریح و فرهنگ در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه سال گذشته ۶۷ درصد افزایش یافته است. این بدان معناست که سفر رفتن دشوارتر شده و مردم مجبورند، کتاب و روزنامه کمتری بخرند و کمتر به سینما بروند.
در کل نیز نرخ تورم برای خانوارهای روستایی بیش از خانوارهای شهری بوده است. نرخ تورم نقطه به نقطه (تورم دی امسال نسبت به دی سال گذشته) برای خانوراهای روستایی ۴۲.۷ درصد و برای خانوارهای شهری ۳۹ درصد بوده است.
 
رشد سریع نرخ تورم
تورم نقطه به نقطه سال جاری را با ۷ درصد شروع کرد؛ یعنی درصد افزایش قیمت‌ها در ماه فرودین امسال نسبت فرودین سال ۹۶، تنها ۷ درصد بود. با این حال، این نرخ به شدت افزایش یافت و در پایان تابستان امسال به ۲۵.۷ درصد رسید.
حالا این نرخ در اولین ماه زمستان به ۳۹.۶ درصد رسیده و در ماه‌های آتی اعداد بالاتر از ۴۰ درصد را تجربه خواهد کرد. انتشار آمار تورم توسط بانک مرکزی بعد از آن متوقف شد که نرخ تورم نقطه به نقطه به بالاتر از ۴۰ درصد رسید. بین آمارهای تورم بانک مرکزی و مرکز آمار همواره اختلاف وجود داشته و در اوایل دی‌ماه بانک مرکزی، پس از دهه‌ها انتشار آمار تورم را متوقف کرد!
درصد افزایش ماهانه شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی نیز در دی ماه امسال ۲ درصد بوده است. در دو ماه آبان و آذر، نرخ افزایش ماهانه قیمت‌ها ۲.۶ درصد بوده که در دی‌ماه این نرخ اندکی کاهش یافته است. با این حال، با توجه به آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار برای سال‌های ۹۳ به بعد، این افزایش ماهیانه دو درصدی نیز همچنان رقم بزرگی محسوب می‌شود. باید دید آیا تورم در ماه‌های آینده مهار می‌شود یا این که افزایش قیمت همچنان ادامه خواهد داشت و شرایط زندگی را سخت‌تر خواهد کرد.
کد مطلب: 101553
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *