۰
پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۳۱

عضو شورای نگهبان: ممکن است بیش از ده نفر تایید صلاحیت شوند

یک عضو شورای نگهبان با بیان این‌که «ممکن است شورای نگهبان بیش از 10 نفر را هم تایید صلاحیت کند» گفت: مردم باید تصمیم نهایی را بگیرند و فرد اصلح را به ریاست جمهوری برگزینند.

 آیت‌الله محمد مومن در همایش ائمه جماعات که با عنوان «نقش مساجد و امامزادگان در خلق حماسه سیاسی» برگزار شد، افزود: شورای نگهبان شرایط هر یک از 686 نفری را که ثبت نام کرده‌اند، مورد بررسی قرار می‌دهد و با توجه به اسناد و ادله قانونی صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند.

 

وی یادآور شد: برای این‌که هیچ قانونی در کشور بر خلاف شرع و قانون اساسی به تصویب نرسد، شورای نگهبان شامل شش نفر فقیه منصوب رهبری و شش نفر حقوقدان در نظر گرفته شده است.

 

وی با بیان این‌که «بر اساس اصل 4 قانون اساسی تمام قوانین کشور و تمام نهادها و سازمان‌ها باید مطابق شرع عمل کنند» گفت: تشخیص شرعی بودن قوانین و امور بر عهده شورای نگهبان است.

 

این عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه با اشاره به اختیارات رییس‌جمهور اظهار کرد: ریاست جمهوری بر اساس اصل 113 قانون اساسی اختیاراتی دارد به طوری که تمام کارهای اجرایی کشور بر عهده اوست و پس از رهبر انقلاب بالاترین اختیارات را دارد.

 

وی با تاکید بر این‌که رییس دولت نیازمند شرایطی است که در اصل 115 قانون اساسی آمده است» ادامه داد: بر این اساس رییس‌جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی، ایرانی‌الاصل، مدیر، مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی و مذهب رسمی کشور یعنی تشیع باشد. این شرایط بر حسب اصل 99 قانون اساسی توسط شورای نگهبان تشخیص داده می‌شود.

 

وی با بیان این‌که «در قانون اساسی ایران ولایت امر در زمان غیبت با فقیه جامع‌الشرایط است» افزود: این ولایت دنباله ولایت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) بوده و همان اختیارات برای ولی فقیه هم محفوظ است.

 

این عضو شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات شوراها همزمان با انتخابات ریاست جمهوری اشاره و تاکید کرد: مردم باید متدینان و افراد هوشمند را به شوراها بفرستند تا مصوبات شوراها خلاف شرع و مصلحت مردم نباشد.

 

وی افزود: شوراهای شهر و روستا بر کار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نظارت می‌کنند و تصمیم‌های این شوراها باید توسط شهرداری‌ها اجرایی شوند و در این بین ارتباط خوبی هم با مردم وجود دارد.

کد مطلب: 30308
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *