۰
چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۱

شورای نگهبان موسیقی پاپ را بشناسید+تصاویر

این شورا همانگونه که آثار با کیفیت را برای صدور مجوز تایید صلاحیت می‌کند، به آثاری که با اشکالات محتوایی و فنی از جمله ایرادات شعری مانند ایرادات وزنی و قافیه‌ای، خارج‌خوانی و ضعف در تکنینک‌های خوانندگی همراه باشد، مجوز نمی‌دهد.

شاید وقتی آلبوم موسیقی مجاز آن هم در ژانر پاپ گوش می‌دهید، این سوال برایتان پیش آمده باشد که سطح کیفی این آثار توسط چه کسانی کنترل شده و چه کسانی آنها را برای صدور مجوز تایید می‌کنند.

 

 شورای تخصصی موسیقی پاپ در سال 90 به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی وزارت ارشاد تشکیل شد. منظور از تشکیل چنین شورایی نظارت تخصصی در حوزه موسیقی پاپ با هدف تسهیل روند صدور مجوز و افزایش کیفیت آثار بود.

 

تشکیل شورای تخصصی موسیقی پاپ ضرورتی بود که سال‌ها معطل ماند، چرا که پیش از این یکدستی نوع هنرمندان عضو شوراها از ایرادات واحد نظارت و ارزشیابی محسوب می‌شد. برای مثال در شوراهای پیشین فقط نوازندگان حضور داشتند یا شورا فقط متشکل از خوانندگان بود.

 

این شورا همانگونه که آثار با کیفیت را برای صدور مجوز تایید صلاحیت می‌کند، به آثاری که با اشکالات محتوایی و فنی از جمله ایرادات شعری مانند ایرادات وزنی و قافیه‌ای، خارج‌خوانی و ضعف در تکنینک‌های خوانندگی همراه باشد، مجوز نمی‌دهد.

 

اما اعضای این شورا چه کسانی هستند؟

 

محمد سریر یکی از اعضای شورای تخصصی موسیقی پاپ است. او آهنگساز، موسیقیدان و رییس هیئت‌مدیره خانه موسیقی است.

 

 

محمد سریر

 

محمد سریر، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی اقتصاد و کارشناسی ارشد علوم سیاسی از دانشگاه تهران و دکتری اقتصاد از دانشگاه وین است. در زمینه موسیقی، در سال ۱۳۴۳ از هنرستان عالی موسیقی فارغ‌التحصیل شده و در سال ۱۳۵۱ در دوره کارشناسی رشته موسیقی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته شد که در سال ۱۳۵۴ از آنجا فارغ‌التحصیل شد.

 

همچنین لیسانس و فوق لیسانس آهنگسازی را از آکادمی موسیقی و هنرهای زیبای وین به‌ترتیب در سال ۱۳۵۷ و ۱۳۶۴ دریافت کرد.

 

این هنرمند آهنگساز بسیاری از قطعات زنده‌یاد محمد نوری است و آهنگسازی ۷ آلبوم موسیقی و تصنیف بیش از یکصد اثر آوازی و موسیقی متن فیلم و سریال‌های تلویزیونی را بر عهده داشته‌است.

 

***

 

از دیگر اعضای این شورا سیمون آیوازیان است.

 

 

سیمون آیوازیان

 

سیمون آیوازیان استاد دانشگاه، آموزگار گیتار و معماری، نوازنده‌ی گیتار کلاسیک و فلامینکو و عکاس ایرانی است. از آیوازیان با لقب «پدر گیتار کلاسیک ایران» یاد می‌کنند.

 

آیوازیان در بسیاری از جشنواره‌ها و مسابقات نوازندگی گیتار کلاسیک و فلامنکو حضور داشته و از بارها از او در مراسم‌هایی که هر کدام قسمتی از تاریخ ساز گیتار ایران را شامل می‌شود، تجلیل به عمل آمده‌است.

از آن جمله می‌توان به جشنواره‌های فجر، جوان، مسابقات گیتار کلاسیک و فلامنکو ایران، همایش سراسری فلامنکو ایران و جشنواره گیتار نوازان اصفهان شاره کرد.

 

***

 

علی بکان یکی دیگر از اعضای شورای تخصصی موسیقی پاپ است.

 

 

علی بکان

 

او فارغ التحصیل رشته موسیقی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دانشجوی دوره دکترای موسیقی ازRCM رویال کالج لندن است.

 

در مورد سوابق بکان می‌توان به عضویت پیوسته آکادمی داوری و انتخاب جشن خانه سینمای ایران، هیئت موسس و عضو پیوسته انجمن آهنگسازان جوان، از سال 1379 تا 1383 عضو شورای کارشناسی و شورای عالی موسیقی مرکز موسیقی سازمان صداوسیما، عضو پیوسته و بازرس کانون آهنگسازان فیلم خانه سینما و...اشاره کرد.

 

روندو برای پیانو و ارکستر، سوئیت ایرانی برای ارکستر سمفونیک، سوئیت خاطره برای ارکستر ملی، مجموعه آثار باکلام با اجرای اسفندیار قره باغی، رشیدوطن دوست، علیرضا افتخاری، محمد اصفهانی، محمدرضا صادقی، علیرضا عصار، نیما مسیحا، حامی شریف، محمد عبدالحسینی و مهرداد کاظمی اشاره کرد.

 

***

 

از دیگر اعضای شورای تخصصی موسیقی پاپ علی تفرشی است.

 

علی تفرشی فعالیت های هنری خود را از هنرستان موسیقی آغاز کرد و با ادامه تحصیل در دانشکده موسیقی با اخذ مدرک کارشناسی ارشد آهنگسازی فارغ التحصیل شد. او علاوه بر حضور در گروه‌های کر، در مقام خواننده پاپا آلبوم نیز منتشر کرده است.

 

 

علی تفرشی

 

وی کنسرت‌های متعددی با گروه پاپ خود و ارکستر سمفونیک تهران در داخل و خارج از کشور به رهبری نادر مشایخی، منوچهر صهبایی و مجید انتظامی اجرا کرده است.

 

علی تفرشی از محضر اساتیدی چون فرهاد فخرالدینی، محمد سریر، حسن ریاحی، کامبیز روشن روان، تقی ضرابی، شاهین فرهت، محسن الهامیان و مصطفی‌کمال پورتراب بهره برده است.

 

وی در سال 1387 با تشکیل گروه موسیقی تلفیقی «ایده» در بیست و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در بخش موسیقی پاپ، مقام اول را به دست آورد.

 

«فصل شکفتن»، «دیوانه شو»، «شمارش»، «توکجایی همه عشق» و «تردید» آلبوم‌های منتشر شده از سوی این هنرمند هستند.

 

***

 

کیوان کیارس هم از دیگر اعضای شورای تخصصی موسیقی پاپ است.

 

او آهنگساز و نوازنده ساز گیتار است. از آثار او می‌توان به ساخت موسیقی تله‌فیلم«جشن وحشت»، سریال «تقدیر»، «کل‌کل حشرات(نمایش موزیکال» و...اشاره کرد.

کد مطلب: 29502
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *