۰
دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۵۱
رضایی:

اجازه نمی‌دهیم تحریم‌ها به مردم آسیب وارد کند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم تحریم‌ها به مردم آسیب وارد کند، گفت: اگر ما تحریم‌ها را خنثی کنیم، بهتر می‌توان مساله هسته‌ای را حل و فصل کرد.
به گزارش تسنیم، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با «تیم وبستر» مشاور نخست‌وزیر نیوزلند و تحلیلگر مسائل خاورمیانه «جاناتان کور» معاون آفریقا و خاورمیانه وزارت خارجه و «برایان ساندرز» سفیر نیوزلند در ایران، گفت: راه حل مساله هسته‌ای از داخل ایران می‌گذرد، اگر ما تحریم‌ها را بیش از این خنثی کنیم و غرب متوجه قدرت و توان ایستادگی ایران شود، بهتر می‌توان مذاکره و مساله هسته‌ای را حل و فصل کرد.
رضایی در این دیدار ضمن تشکر از اعضای این هئیت گفت: نیوزلند رفتار نسبتاً خوبی با ایران داشته است و در بحث تحریم‌های اقتصادی و هسته‌ای شاهد رفتارهای تند یا مخالف خوانی با ایران از سوی نیوزلند نبوده‌ایم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی از سوی سفیر نیوزلند اظهار داشت: نسبت به آینده کشورم خوش‌بین هستم و البته ایران بدون منطقه قابل تحلیل نیست. در منطقه مشکلات جدی در امنیت، صلح و توسعه وجود دارد که بدون ایفای نقش قوی ایران این مسائل حل نخواهد شد.
رضایی با اشاره به بحران­‌های اخیر، خاطرنشان کرد: آمریکا، غرب و شورای امنیت ناتوان از حل مسایل و ناامنی‌های موجود در عراق، افغانستان، سوریه، بحرین، فلسطین و دیگر نواحی هستند، در حالیکه این مسائل باید حل شود چون در اینجا انرژی دنیا و بخش مهمی از اقتصاد بین‌الملل قرار دارد و این منطقه چهار راه تلاقی قدرت‌های بین‌المللی است.
وی تصریح کرد: برنامه ما این است که نقش سازنده و فعال در صلح و امنیت و پیشرفت منطقه به عهده بگیریم که این هم به نفع ماست و هم به نفع جهانیان؛ البته کار ساده‌ای نیست ولی راهی غیر از این وجود ندارد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به علنی و آشکار بودن مسایل در داخل ایران افزود: مسایل سیاسی در ایران کاملاً آشکار و علنی است. این علنی بودن ظاهر کار را شلوغ جلوه می‌دهد در حالیکه در باطن مسائل ایران آرامش وجود دارد.
رضایی همچنین با اشاره به اهمیت انتخابات پیش رو، گفت: امیدوار هستم که دولت آینده با قدرت تشکیل شود و یک قدرت اقتصادی و سیاسی بسیار قوی‌تر در منطقه شویم.
وی با اشاره به عدم همراهی و پاسخ مثبت از سوی آمریکا به اقدامات مثبت ایران در منطقه، گفت: شاید آنها فکر می‌کنند می‌توانند با تحریم‌ها ایران را از پا درآورند، لذا در مذاکرات هم گام مثبت برنمی‌دارند؛ البته به محض اینکه دریابند کشورمان با قدرت هرچه بیشتر اداره می‌شود و تحریم‌ها نمی‌تواند ما را زمین بزند، فکر می‌کنم گاردشان برای مذاکره جدی باز شود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: البته اگر من دولت را دست بگیرم در کنار مذاکره با ۱+۵ از مجوزی که مقام معظم رهبری داده‌اند برای مذاکره با آمریکایی‌ها در بحث هسته‌ای استفاده کرده و صداقت آنها را مورد آزمایش قرار می‌دهیم، اما اگر راه نیامدند هم با قدرت کشور را اداره می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم تحریم‌ها به مردم آسیب وارد کند.
رضایی همچنین به طرحی برای ایجاد یک اتحادیه جدید از کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: کشورهایی چون ایران، ترکیه، مصر، عربستان و پاکستان قدرت‌های بزرگی هستند و اگر همه ما با هم تصمیم بگیریم مشکلات منطقه خیلی ساده‌تر از آنچه تصور می‌شود قابل حل خواهد بود، منتها غرب نگران نزدیک شدن ما به همدیگر است و در این روند کارشکنی می‌کند در حالیکه نزدیکی ما به همه دنیا و حتی به خود غرب هم کمک خواهد کرد.
در این دیدار برایان ساندرز سفیر نیوزلند در ایران نیز تاکید کرد: در مدت حضورم در ایران متوجه شدم که ایران به لحاظ تکنولوژیک بسیار پیشرفت کرده و به مرحله خودکفایی رسیده است. ما وقتی به تحریم‌ها نگاه می‌کنیم یک علامت سوال بزرگ برایمان موثر بودن آنهاست، چون تاثیر تحریم‌ها را آنگونه که برخی در بیرون می‌گویند، نمی‌بینیم.
وی تصریح کرد: بزرگترین نیاز ما در منطقه خاورمیانه ثبات و صلح است و فکر می‌کنیم در این جهت ایران نقش مهمی دارد و ما خواهان افزایش این تاثیر و تجمیع توان مثبت همه کشورها و نیروهای اثرگذار در جهت تامین این مهم هستیم.
کد مطلب: 30690
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *