; ?>; ?> كره شمالی می تواند ده ها بمب اتمی تولید كند - مردم سالاری آنلاين
۰
جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۱۹
یك موسسه امریكایی :

كره شمالی می تواند ده ها بمب اتمی تولید كند

یك موسسه امریكایی روز پنجشنبه اعلام كرد : كره شمالی در صورت سرعت بخشیدن به برنامه هسته ای نظارت نشده اش می تواند از زرادخانه ای متشكل از ۴۸ سلاح هسته ای برخوردار شود كه چندین برابر قابلیت فعلی است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن ، هر چند كه برنامه هسته ای كره شمالی مرموز است ولی موسسه علوم و امنیت بین الملل با اطلاعات محدود توانست سناریوهای مختلف را برای برنامه هسته ای پیونگ یانگ ترسیم كند.

گمان می رود كره شمالی كه نخستین بار در سال ۲۰۰۶ آزمایش اتمی انجام داده است ، بتواند بین شش تا ۱۸ بمب اتمی از طریق برنامه پلوتونیوم تولید كند.

با متوقف شدن مذاكرات بین المللی ، تصاویر ماهواره ای نشان داده است كه كره شمالی در حال كار روی یك راكتور آب سبك باشد كه به طور رسمی برای اهداف غیر نظامی به كار می رود ولی می تواند پلوتونیوم مورد نیاز برای ساخت سلاح را تولبد كند.

مطالعه انجام شده از سوی این موسسه نشان می دهد كه اگر راكتور آب سبك پلوتونیوم تولید نكند؛ رشد زرادخانه هسته ای كره شمالی تا پایان سال ۲۰۱۶ بین ۱۴ تا ۲۵ سلاح هسته ای خواهد بود.

ولی اگر كره شمالی راكتور اب سبك خود را صرف تولید پلوتونیوم مورد نیاز برای ساخت سلاح كند و در عین حال به غنی سازی اورانیوم نیز بپردازد، می تواند تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۸ تا ۳۹ سلاح هسته ای برخوردار شود.

در صورت صحت گمان برخی از كارشناسان در مورد برخورداری كره شمالی از یك مجتمع غنی سازی دیگر ، امار این سلاح ها می تواند بالا رود و به ۳۷ تا ۴۸ عدد برسد.

هرچند كه مذاكره بهترین راه برای كاهش چالش های ناشی از برنامه هسته ای كره شمالی است ولی براساس مطالعه انجام شده ، امریكا غیر از این راه ؛ گزینه ی دیگر برای ممانعت از برنامه های هسته ای این كشور ندارد.

تهیه كنندگان این گزارش در موسسه امریكایی می گویند متقاعد ساختن چین شریك عمده پیونگ یانگ برای جلوگیری از قاچاق تجهیزات و اعمال تحریم های علیه این كشور از جمله

راه های كاهش سرعت برنامه كره شمالی است.

كره شمالی در سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ موافقت كرد ، برنامه هسته ای خود را در ازای دریافت تضمین های امدادرسانی و امنیتی پایان دهد ولی این پایبندی پیونگ یانگ به این توافق ها چندان دوام نیافت.
کد مطلب: 3213
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *