۰
جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۹

ژاپن مناقشه با کره جنوبي را در ديوان بين المللي دادگستري مطرح مي کند

ژاپن تصمیم گرفت مناقشه خود با کره جنوبی را بر سر مالکیت جزایر تاکِشیما در دیوان بین المللی دادگستری مطرح کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی اِن اِچ کی، برای تشکیل جلسه دادرسی درباره مالکیت این جزایر که در ژاپن به تاکشیما و در کره جنوبی به توکتو شهرت دارند، ابتدا سئول باید موافقت خود را اعلام کند. اوسامو فوجیمورا، سخنگوی هیات دولت ژاپن اعلام کرد ژاپن به کره جنوبی پینشهاد خواهد کرد که مسئله تاکشیما را بر اساس قوانین بین المللی و با روشی عادلانه، مسالمت آمیز و در فضایی آرام فیصله دهیم. این کار نیز از طریق مطرح کردن موضوع در دیوان بین المللی دادگستری و تشکیل جلسه دادرسی در آینده نزدیک صورت می گیرد.
فوجی مورا افزود ژاپن، کره جنوبی را یکی از اعضایِ مهم سازمان ملل می داند. وی از مقامات سئول خواست تا اجازه دهند مناقشه بر سر مالکیت جزایر در دادگاه مطرح شود.
کوئیچیرو گِمبا، وزیر امور خارجه ژاپن نیز شینگاگسو سفیر کره جنوبی را احضار کرده است، تا او را از این تصمیم مطلع کند.
لی میونگ باک رئیس جمهور کره جنوبی، جمعه هفته گذشته در اقدامی بی سابقه به جزایر تاکِشیما سفر کرد. مقامات دولت ژاپن می گویند لی میونگ باک به طور غیرقانونی وارد خاک این کشور شده است و به همین خاطر سفیر ژاپن از سئول فراخوانده شد.
دیوان بین المللی دادگستری به هیچ شکایتی رسیدگی نمی کند مگر آنکه ابتدا توافق هر دو طرف خواهان و خوانده را داشته باشد. کره جنوبی در سالهای ۱۹۵۴ و ۱۹۶۲، پیشنهاد ژاپن را برای طرح اختلافات در این دادگاه بین المللی رد کرده است.
کد مطلب: 3235
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *