۰
جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۶
گفت و گوی آمریکایی ها با دبیر کل؛

ایران"مکانی نامناسب"برای برگزاری اجلاس عدم تعهد است

آمريكا اعلام كرد در گفت‌وگو با دبيركل سازمان ملل به وي گفته است كه نشستي كه به زودي در ايران برگزار مي‌شود و تهران اعلام كرده است كه دبيركل در آن شركت خواهد داشت، «سيگنال عجيبي» دارد.
ایران"مکانی نامناسب"برای برگزاری اجلاس عدم تعهد است
 ايران اعلام كرده است كه بان كي مون، دبيركل سازمان ملل براي شركت در نشست ۳۰ و ۳۱ اوت جنبش غيرمتعهدها به تهران سفر خواهد كرد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، ويكتوريا نولاند، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا روز پنج‌شنبه به صراحت از بان نخواست كه از شركت در اين نشست خودداري كند، اما گفت كه آمريكا ايران را «مكان نامناسبي براي اين نشست» مي‌داند.

نولاند كه كشور مطبوعش همواره به دليل دخالت در كشورهاي ديگر و راه‌اندازي جنگ مورد انتقاد كشورها قرار دارد در جمع خبرنگاران مدعي شد اين كه نشستي در كشوري اتفاق مي‌افتد كه بسياري از وظايف بين‌المللي‌اش را نقض كرده است و براي همسايگانش تهديدي به حساب مي‌آيد سيگنال بسيار عجيبي را در زمينه حمايت از نظم بين‌المللي مي‌فرستد.

سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا افزود: ما اين نكته را به كشورهاي شركت‌كننده گوشزد كرده‌ايم. اين نكته را به بان كي مون، دبيركل سازمان ملل يادآوري كرده‌ايم.

نولاند در بخش ديگري از اظهاراتش گفت كه سازمان ملل برنامه سفري بان را تاييد نكرده است و گفت اگر بان به اين سفر رفت آمريكا اميدوار است وي «از اين سفر استفاده كند تا نگراني گسترده ما به عنوان يك جامعه بين‌المللي را به آن‌ها يادآور شود.»

به گزارش ايسنا، تلاش‌هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي براي ممانعت از سفر سران كشورهاي غيرمتعهد به تهران چندي است آغاز شده است ولي رامين مهمان‌پرست، سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان درباره سطح حضور كشورهاي شركت‌كننده در اجلاس غيرمتعهدها در تهران، اظهار كرد: شانزدهمين اجلاس سران غيرمتعهدها از ۵ تا ۱۰ شهريورماه در تهران برگزاري مي‌شود. اقدامات همه جانبه‌اي براي برگزاري هرچه بهتر اين اجلاس در دست انجام است. حدود دو سوم هيات‌هاي شركت‌كننده در اين اجلاس مشخص شده و ميزان استقبال براي مشاركت در اين اجلاس بسيار خوب ارزيابي مي‌شود.

او ادامه داد: تاكنون حضور بيش از ۵۰ هيات در سطح رييس‌جمهور،‌ نخست‌وزير، معاون رييس‌جمهور و وزير خارجه قطعي شده است و در حال افزايش است. هر چه تعداد سران و مسوولان ارشد كشورها در اين اجلاس افزايش يابد امكان رايزني و تصميم‌گيري‌هاي بزرگ‌تر براي حل بحران‌هاي منطقه‌يي و بين‌المللي بيش‌تر فراهم مي‌شود. در شرايط حساسي كه به سر مي‌بريم و تحولات زيادي كه در سطح بين‌المللي و منطقه‌يي وجود دارد اين اجلاس از اهميت بسيار بالايي برخوردار است و استقبال كشورها براي شركت در بالاترين سطح ما را براي داشتن مصوبات بهتر اميدوار مي‌كند.
کد مطلب: 3248
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *