۰
چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۵۰

فیلم جدید فرهادی چگونه در ایران اکران شد؟

علی سرتیپی به عنوان مدیر پخش فیلمیران مسئولیت اکران فیلم «گذشته» در ایران را برعهده گرفت. نکته‌های متعددی درباره روند این اکران مطرح شد؛ از این‌که سرانجام سینما آزادی بالاخره سد راه این فیلم نشد. هفته قبل که قرار بود فیلم به نمایش در‌آید مشکلاتی مطرح شد. مثلا اعلام شد برای اکران هر فیلم طبیعتا رضایت مالک فیلم لازم است و آقای سرتیپی بدون آن‌که اسنادی ارائه دهند، درخواست اکران فیلم را مطرح کردند. درنهایت هم چند روز دیرتر رضایت مالک فیلم که فرانسوی است از طریق فکس ارسال شد. چند روز طول کشید که اسناد و مدارک تایید شوند. در این فاصله فیلم هم دیده شده بود و مشکلی برای نمایش نداشت. درباره همین مسائل ریز و بزرگ با علی سرتیپی صحبت کردیم.
آقای سرتیپی از چه زمانی قرار شد شما به عنوان پخش‌کننده فیلم «گذشته» در ایران کارهای این فیلم را پیگیری کنید؟
ما پیش از ساخت فیلم گذشته با اصغر فرهادی درباره فیلم خارجی او صحبت کرده بودیم. پیش از این هم پخش «جدایی» و «درباره الی» نیز با من بود. اصغر فرهادی حین ساخت فیلم گذشته به من گفت که فیلم جدیدش مشکلی در ایران نخواهد داشت و ما از همان زمان به فکر اکران فیلم در ایران بودیم.
از چه زمانی شروع به برنامه‌ریزی برای اکران کردید؟
برای ما مسجل بود که بخش اعظمی از تولید‌کنندگان کار ایرانی بودند و در قراردادشان هم قید شده بود که فیلم در ایران باید اکران شود. ما در اواخر کار با آقای فرهادی صحبت کردیم و مقدمات کار در ایران فراهم شد.
رایزنی‌ها با ارشاد چطور پیش رفت؟
فیلم که در کن اکران شد یک نسخه از آن به دست آقای حسینی و شمقدری رسید و آن‌ها فیلم را دیدند و گفتند که فیلم مشکلی ندارد و آقای شمقدری گفتند و قول گرفتند ما اکرانی خصوصی برای رسانه‌ها در سالن وزارت ارشاد داشته باشیم و ما هم قبول کردیم اما به دلیل کیفیت پایین کپی آقای فرهادی قبول نکردند و گفتند این کپی فقط برای نظارت بوده است و آقای شمقدری هم خیلی ناراحت شده بودند و وقتی کپی اصل به دست ما رسید به آقای شمقدری گفتم و ایشان گفتند قضیه منتفی است.
آیا فیلم دچار ممیزی هم شد؟
فیلم بدون هیچ سانسوری پروانه نمایش گرفت. مشکلی پیش آمد و این بود که گفتند آیا این فیلم ایرانی است یا خارجی؟ ما قرارداد را از شرکت مومنتو گرفتیم که نشان می‌داد ‌ بخشی از فیلم ایرانی است. فیلم در حال حاضر کیفیت بالایی از نظر پخش و زیرنویس دارد و از امروز اکران می‌شود.
کد مطلب: 34011
مرجع : روزنامه بهار
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *