۰
شنبه ۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۱۵

برنامه‌های مسجد جمکران برای نیمه شعبان

معاون فرهنگی مسجد جمکران در نشستی خبری برنامه‌های این مسجد برای نیمه شعبان را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام مرتضی وافی با اشاره به جایگاه ویژه شهر قم در میان روایاتی که از معصومین (ع) رسیده است، افزود: اینکه چرا مسجد مقدس جمکران در شهر قم واقع شده است نکته مهمی است که باید درباره آن تامل کرد که از جمله دلایل آن می‌توان جایگاه والای این شهر را دانست.

وی با اعلام این‌که «در آینده در پی راه‌اندازی مرکز اسناد و موزه جهت پرداختن به سیر تاریخی جایگاه و فعالیت‌های مسجد مقدس جمکران هستیم» با اشاره به نحوه تاسیس این مسجد، اظهار کرد: روایت ساخت این مسجد به شخصی به نام "حسن‌بن مثله" بر می‌گردد که برخلاف آنچه که بعضی از افراد تصور کرده و آن را حکایت می‌کنند، ‌وی در بیداری از سوی امام زمان (عج) نسبت به تاسیس مسجد جمکران توصیه شده است.

معاون فرهنگی مسجد جمکران گفت: حسن‌بن مثله فردی عادی نبوده بلکه مردی صالح، باتقوا و شناخته شده در جامعه خود بوده و نیمی از ماجرای تایید ساخت مسجد به وسیله توصیه امام زمان (عج) به حکایت وی برمی‌گردد و بنابر آنچه که امام زمان (عج) به وی می‌گوید قسمت دیگر از آن به شخصی به نام سیدابوالحسن الرضا برمی‌گردد که وی فردی باتقوا در جامعه خود بوده است.

وافی با بیان این‌که «همچنین حلقه‌ها و زنجیرهای قرار گرفته در پایین مسجد نشانگر حقانیت روایاتی است که در زمینه ساخت مسجد جمکران بنا بر توصیه امام زمان (عج) در تاریخ آمده است» افزود: اینکه از سوی آن حضرت در اسناد آمده است که فرموده‌اند شیعیان به این زمین شریف رغبت کرده و آن را عزیز بشمارندش، و اعمالی برای این مسجد آمده و نیز تنها جایی که نماز تحیتش با دیگر اماکن مقدس فرق می‌کند دلایلی دیگر بر صحت جایگاه والای این مسجد است.

وی اظهار کرد: در طول تاریخ بزرگانی چون آیات عظام آقاسیدمحمد خوانساری، شیخ عبدالکریم و شیخ مرتضی حائری یزدی، حجت‌ کوه‌کمره‌ای، مرعشی نجفی، بهجت، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، صافی گلپایگانی به این مسجد مراجعه کرده‌اند.

معاون فرهنگی مسجد جمکران ادامه داد: برخی نیز می‌گویند که امام خمینی (ره) به این مسجد نیامده‌اند و این را دلیل بر صحت نداشتن و تردید در برخی روایات و اسناد تاریخی در زمینه تاسیس این مسجد می‌دانند و این در حالی است که باید گفت ایشان به این مسجد آمده‌اند و اسناد آن نیز موجود است ولی باید این مطلب را نیز توجه داشت که امام راحل پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مشهد مقدس نیز نرفتند.

وافی اظهار کرد: نکته‌ای که ما باید در رابطه با مسجد مقدس جمکران با همه این مباحث نسبت به آن توجه داشته باشیم این است که ما در این مسجد با یک ظرفیت تبلیغی بزرگی مواجه هستیم که به طور مثال تنها در مجموع سال ۹۱، ۱۵ میلیون نفر زائر آن بوده‌اند و در طول یک هفته مصادف با نیمه شعبان سه و نیم میلیون نفر زائر دارد.

وی ادامه داد: ما در شب‌های چهارشنبه زائرانی از ۲۴۰ نقطه کشور داریم و این مسجد را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین مساجد جهان برشمرد که با وجود این مهم در نیمه شعبان در زمینه خدمات‌رسانی به زائران دچار مشکل می‌شویم.

به گزارش ایسنا، معاون فرهنگی مسجد جمکران در ادامه با اشاره به برنامه‌های این مسجد در روزهای آتی، اظهار کرد: شعار ما در برنامه‌های امسال اخلاق و خرد جمعی است و ۱۵ روز اول ماه شعبان را با عنوان "۱۵ روز خدا" نامگذاری کرده‌ایم.

وافی با بیان این‌که «رویکرد برنامه‌های امسال ما تبلیغ چهره به چهره است» افزود: در همین جهت با حضور طلاب و مشاوران فرهنگی در کنار حضور بیش از سه هزار خادم افتخاری خواهر و برادر، ۳۰۰ نفر مبلغ دینی برای اولین بار در امسال پاسخگوی پرسش‌های زائران مسجد مقدس جمکران بوده و به آنان مشاوره دینی ارائه خواهند داد.

وی اظهار کرد: انتشار ۱۱ جلد کتاب برای روشندلان با همکاری بنیاد رودکی و مرکز نابینایان کشور به خط بریل از جمله اقداماتی است که مسجد مقدس جمکران در دستور کار خود دارد که از این مجموعه شش جلد آن حاوی کل قرآن کریم، چهار جلد آن کلیات مفاتیح‌الجنان و یک جلد آن آداب و تاریخ مسجد مقدس جمکران است.

معاون فرهنگی مسجد جمکران همچنین از توزیع ۲۰ نوع بروشور در تیراژهای انبوه با محتوای سبک زندگی دینی، مباحث تربیتی، مبارزه با اعتیاد، آداب سلام کردن، حجاب و ... در ایام نیمه شعبان در این مسجد خبر داد و گفت: پوستر خاص امسال، پوستری با درج نوشته "السلام علی عماد الاسلام و رکن الانام" است.

وافی اظهار کرد: توزیع بسته خانواده با قرارگیری پنج محصول برای اعضای مختلف یک خانواده در آن، فعال‌سازی بخش کودکان و نوجوانان جهت خدمات‌رسانی به افراد شش تا ۹ سال و نیز ۹ تا ۱۵ سال به ترتیب در قسمت باب‌الحسین و باب‌الفرج از جمله دیگر برنامه‌های مسجد مقدس جمکران در ایام نیمه شعبان است.

وی از برگزاری هفت سلسله نشست آموزشی به همراه پرسش و پاسخ زائران مسجد مقدس جمکران توسط واحد ارشاد و مشاوره این مسجد خبر داد و گفت: در این زمینه باجه‌های ارتباطات فرهنگی نیز پاسخگوی پرسش‌های مختلف این زائران خواهد بود.

معاون فرهنگی مسجد جمکران همچنین اظهار کرد: ترتیبی برای پذیرایی و اسکان به گروه‌هایی که پیاده به این مسجد می‌آیند اتخاذ کرده‌ایم.

وافی گفت: تجدید چاپ کتاب "سیمای مهدی موعود در ادبیات فارسی" تالیف محمدعلی مجاهدی با تخلص "پروانه" به عنوان تنها منبع موجود در این عرصه، خدمات‌رسانی به زائرانی که بر اساس آمار سال گذشته با ۵۰ ملیت به مسجد جمکران آمده‌اند به وسیله نصب تابلوهایی به هفت زبان و حضور مترجمان در بخش رسانه‌های این مسجد جهت خدمات‌رسانی به اینگونه افراد از جمله دیگر فعالیت‌های ما خواهد بود.

وی همچنین اظهار کرد: انتشار کتاب دعا و اعمال مسجد جمکران،‌ راه‌اندازی بزرگ‌ترین مجتمع خدمات فرهنگی کشور با حضور واحدهایی جهت نمایش و توزیع محصولات فرهنگی، کارگاه‌های تولیدی، مشاوره و نیز حضور مولفان و صاحبان هنر در آن‌،‌ راه‌اندازی شورای عالی نشر و پژوهش و نمایندگی‌های مسجد جمکران در پنج استان کرمان، همدان، یزد، شیراز و مشهد با عنوان "مرکز فرهنگی ترویج انتظار حقیقی" (مفتاح) از جمله برنامه‌های ما در ایام نیمه شعبان است.

معاون فرهنگی مسجد جمکران گفت: برنامه‌های ما از یکشنبه تا شامگاه سه‌شنبه ادامه خواهد داشت و از جمله مراسم‌هایی که در این مسجد برگزار خواهد شد مراسم شکرگزاری سه هزار خادم مسجد جمکران است.

با توجه به اینکه فردا شب مصادف است با نیمه شعبان، کمی دیر این نشست جهت اعلام برنامه‌های مسجد مقدس جمکران برگزار شد که در این زمینه خبرنگار ایسنا از وافی پرسش کرد که وی گفت: ما نشستی را در شهر قم برگزار کردیم ولی جهت برگزاری این نشست منتظر نتیجه انتخابات بودیم.
کد مطلب: 34192
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *