۰
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۷
رییس جمهوری اكوادور:

برای رابطه با ایران از هیچكس اجازه نمی گیریم

رییس جمهوری اكوادور با تاكید دوباره بر گسترش روابط كیتو – تهران تاكید كرد كه كشورش برای گسترش روابط با ایران از كسی اجازه نخواهد گرفت.
برای رابطه با ایران از هیچكس اجازه نمی گیریم
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری پرنسالاتینا، 'رافائل كورئا' با انتقاد از برخی روزنامه های كشورش كه مخالفان گسترش روابط با ایران را تقویت می كنند، مسئولان و نویسندگان آنها را افرادی 'مرعوب' خواند و گفت: دولت اكوادور هر چه را برای كشور لازم بداند، بدون اجازه گرفتن از هیچكس انجام خواهد داد.

اشاره وی به فشارهای سنگین و جنجال گسترده ای است كه هواداران امریكا در اكوادور طی هفته های اخیر برای جلوگیری از تصویب پیمان بازرگانی تهران – كیتو در مجلس این كشور امریكای جنوبی به راه انداخته اند.

رییس جمهوری اكوادور در واكنش به این رفتارها گفت كه از روابط تجاری با ایران دفاع می كند.

او تاكید كرد:' متاسفانه ما شاهد یك تناقض در این زمینه هستیم، چون در حالی كه ما را از داشتن چنین روابطی نهی می كنند، خود كشورهای پیشرفته از جمله ایالات متحده امریكا به مبادلات بازرگانی با ایران ادامه می دهند.

كورئا گفت كه علاوه بر امریكا، سطح مبادلات سالانه چین با ایران به عنوان بزرگترین شریك تجاری تهران هم اكنون ۱۴ میلیارد دلار است، كره جنوبی ۶ میلیارد، آلمان ۳/۴ میلیارد، تركیه ۶/۳ میلیارد و روسیه ۳/۳ میلیارد دلار با ایران مناسبات بازرگانی دارند.

وی حجم مناسبات سالانه ایتالیا با ایران را ۶/۲ میلیارد دلار، برزیل چند میلیارد دلار، فرانسه

۳/ ۲ میلیارد دلار ، ژاپن ۷/۱ میلیارد دلار و امریكا را ۲۲۹ میلیون دلار برشمرد و گفت كه حجم مبادلات ایران و اكوادور در سال ۲۰۱۱ به ۲/۱ میلیون دلار رسید.

رییس جمهوری اكوادور در این زمینه آنچه را كه اطلاع رسانی نادرست و مرعوب بودن مخالفانش خواند، مورد انتقاد قرار داد و اظهارات آنها را در زمینه برنامه مناسبات بازرگانی تهران – كیتو رد كرد.

'پدرو دلگادو' رییس بانك مركزی اكوادور نیز اخیرا با دفاع از گسترش روابط كشورش با ایران، اتهام مخالفان دولت كورئا مبنی بر برنامه دو كشور برای انجام فعالیت های بانكی از طریق یك كشور ثالث به منظور توجیه قانونی فعالیت های خود را رد كرد و خاطرنشان ساخت كه در حال حاضر، بیش از ۱۲۰ كشور جهان با ایران داد و ستد دارند و هیچیك از فعالیتهایی هم كه انجام می دهند، غیرقانونی نیست.
کد مطلب: 3533
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *