۰
جمعه ۳۰ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۰
مرضیه وحیددستجردی:

۵۰ درصد ملت ایران به پوکی استخوان مبتلا هستند

وزیربهداشت گفت: آمارها نشان می دهد حدود ۵۰ درصد جمعیت کشور به استئوپروز (پوکی استخوان) و استئوپنی (کاهش تراکم استخوان) مبتلا هستند.
۵۰ درصد ملت ایران به پوکی استخوان مبتلا هستند
به گزارش ایلنا، مرضیه وحیددستجردی امروز(۲۹ تیرماه) در جلسه شبکه‌های ملی تحقیقات دیابت و استئوپروز کشور در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران گفت: امروز بیش از ۶۰ درصد مرگ و میر در کشور به علت بیماری‌های غیر واگیردار است.

وی تصریح کرد: ۴۵ درصد بیماری‌های قلبی و عروقی، ۱۲ درصد بیماریهای سرطانی و حدود ۴ تا ۵ درصد را بیماریهای ریوی و بیماریهای همانند دیابت و مابقی را تصادفات شامل می‌شود.

وحید دستجردی خاطرنشان کرد: با این آمار، برنامه ریزی‌های جدی برای بیماری‌های غیر واگیردار ضرورت دارد.

وزیربهداشت به اهمیت بیماری دیابت اشاره کرد وافزود: وقتی کسی دیابتیک می‌شود بیماریهای قلبی و عروقی دراو ۴ تا ۵ برابر می‌شود.

وزیر بهداشت یکی از مشکلات کشوررا بیماری نارسایی کلیه و بیماران دیالیزی عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین عامل نارسایی کلیه هم دیابت است وهرچقدر دستگاه دیالیز تهیه می‌کنیم بازهم از غافله عقب هستیم.

وی شایع‌ترین علت کوری را دیابت دانست و افزود: مسایل دیگری نیز وجود دارد که همگی از دیابت ناشی می‌شود از همین رو باید فکری برای آن کنیم که به نظر می‌رسد مهم‌ترین کار، همین ایجاد شبکه‌های ملی تحقیقات است.

وحید دستجردی با اشاره به اینکه ۲۶ شبکه ملی تحقیقات در کشور وجود دارد که مهم‌ترین و فعال‌ترین آن‌ها شبکه‌های دیابت و استئوپروز است، افزود: استئوپروز به رغم اینکه شیوع آن یک دهم بیماری دیابت است اما عوارض، معلولیت‌ها و هزینه‌هایی که بر نظام سلامت و به ویژه بر جیب مردم وارد می‌کند، می‌طلبد که برنامه جدی در زمینه استئوپروز و استئوپنی داشته باشیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه از نظر جمعیتی در گذار به سمت سالمندی هستیم افزود: براساس جدید‌ترین آمار، حدود شش درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: هرچه تعداد سالمندان بیشتر می‌شود معضلات ومشکلات درمانی نیز بیشتر می‌شود زیرا به طور متوسط میزان مراجعه سالمندان ۵ برابر افراد غیر سالمند است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در دو سال گذشته حدود ۸۰۰ پروژه طراحی شده است افزود: خوشبختانه راهبردهای کلان و فرعی برای رسیدن به اهدافی که پروژه‌های دنبال می‌کنند بیشتر در ارتباط با بیماریهای غیر واگیر است.

وزیر بهداشت در ادامه از راه اندازی شبکه‌های تحقیقاتی چاقی و سالمندی در کشور خبر داد و گفت: باید پروژه‌ها را عملیاتی کنیم و از کانال آن‌ها به اهداف برسیم.

وحیدی دستجردی افزود: بیماری‌های غیرواگیر مانند چاقی، کلسترول، فشار خون و دیابت کشورهای عربی منطقه بیش از ایران است اما درعین حال دلیل بر این نمی‌شود که وضعیت خود را خوب ارزیابی کنیم.

وی با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۴ باید حرف اول را از نظر سلامتی در منطقه بزنیم افزود: برای تحقق این امر باید از همین شبکه‌های تحقیقاتی کمک بگیریم.

وی ابراز امیدواری کرد با آینده نگری و تحقیقاتی که انجام می‌شود بر این معضل بزرگ دنیا که‌‌ همان بیماریهای غیر واگیر است غلبه کنیم و وضع را به سمت بهتر شدن پیش ببریم.

وحید دستجردی برنامه اساسی و محوری سلامت کشور را پزشک خانواده و نظام ارجاع عنوان کرد و افزود: بسیار امید بسته‌ایم که با ارائه بسته‌های ادغام یافته بهداشتی و درمانی در زمینه کنترل بیماری‌های غیرواگیر در کشور، فعالیت جدی داشته باشیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: آموزشهای عمومی، اطلاع رسانی و فرهنگی سازی برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر در جامعه حرف اول را می‌زند.
کد مطلب: 366
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *