۰
پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰

پوکی استخوان در کمین زنان بالای 50 سال

معاون وزیر بهداشت و رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از هر دو زن بالاتر از ۵٠ سال یک نفر و از هر پنج مرد بالاتر از ۵۰ سال دو نفر دچار پوکی استخوان می‌شوند.
معاون وزیر بهداشت و رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از هر دو زن بالاتر از ۵٠ سال یک نفر و از هر پنج مرد بالاتر از ۵۰ سال دو نفر دچار پوکی استخوان می‌شوند.
به گزارش ایرنا محمد باقر لاریجانی روز پنجشنبه در سمپوزیم یک روزه «تازه های استئوپروز (پوکی استخوان)» در این باره گفت: دو دهه است که در ایران در زمینه پوکی استخوان تحقیقات گسترده ای در حال انجام است.
وی ادامه داد: استئوپروز یا پوکی استخوان بیماری سیستماتیک است و نقش مسائل ژنتیک در این بیماری بسیار  مهم است.
لاریجانی اظهارداشت: استئوپروز به خودی خود مشکل نیست اما به دلیل پیامدهای آن مشکل ساز می‌شود. ٢۵ درصد افرادی که به پوکی استخوان مبتلا هستند و دچار شکستگی می شوند، در بیمارستان فوت می کنند.
وی اضافه کرد: پدیده افزایش سن، کاهش تحرک و کیفیت پایین تغذیه و کمبود ویتامین « د » از جمله عوامل ایجاد استئوپروز هستند و فرد را وابسته به غیر می کنند.
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم افزود: در دنیا در مورد نقشه ژنتیک بسیار کار می کنند و در ایران نیز در این زمینه مطالعاتی انجام شده است.
لاریجانی با بیان اینکه ٨٠ تا ٩٠ درصد مردم کشور دچار کمبود ویتامین« د » هستند، گفت: اکنون مطالعات دیگری در استان بوشهر در زمینه پوکی استخوان انجام شده است تا نشانگر وضعیت کشور در این خصوص باشد.
معاون وزیر بهداشت اظهارداشت: در کشور ما مصرف کلسیم و ویتامین« د »کافی نیست؛ حدود ۶٠ تا ٧٠ درصد و در برخی مناطق تا ٨٠ درصد کمبود ویتامین «د» وجود دارد و امیدوار هستیم با آگاهی هایی که در چند سال اخیر درباره این مسأله داشتیم، شاهد بهبود باشیم.
لاریجانی اظهارداشت: میزان کلسیم مصرفی حدود ۶٠ درصد کلسیم مورد نیاز است همچنین میزان ویتامین «د » مصرفی حدود ١۵ درصد ویتامین مورد نیاز است و علت آن کمبود مصرف لبنیات است و از سوی دیگر نیز لبنیاتی که استفاده می شود، مناسب نیست.
وی ادامه داد: پروژه افزایش ویتامین «د » به مواد غذایی در دنیا انجام می شود و در ایران اکنون ویتامین « د » به شیر اضافه می شود و کسانی که از شیر غنی شده با ویتامین « د » استفاده می کنند بعد از چند ماه میزان ویتامین « د » برای آنها تامین می شود اما به دلیل قیمت گذاری ها چندان رغبتی برای استفاده از این نوع شیر وجود ندارد.
لاریجانی گفت: انواع قرص های ویتامین «د » اکنون وجود دارد و اگر روزانه متناسب با شرایط رشد ۴٠٠ تا هزار واحد از این ویتامین مصرف شود کمبودی نخواهد داشت.
معاون وزیر بهداشت گفت: پوکی استخوان قابل درمان است و براساس شدت آن درمان های متفاوتی استفاده می شود و خوشبختانه بسیاری از داروهای درمان پوکی استخوان تولید داخل است.
وی درباره تشخیص استئوپروز گفت: متدهای جدید برای شناخت استئوپروز وجود دارد اما هنوز ابزار استاندارد، سیستم های نرم افزاری، رادیولوژی پیشرفته، کیو سی تی (QCT) است.
لاریجانی اضافه کرد: داروهای درمان پوکی استخوان تولید داخل با مشابه خارجی آن تفاوت چشمگیری ندارد و قیمت آنها نیز مناسب و قابل دسترس است.
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم به تشخیص به موقع پوکی استخوان تاکید کرد و گفت: تشخیص به موقع، درمان و ادامه درمان بسیار مهم است و طبق بررسی ها، کمتر از ٢۵ درصد از افراد مبتلا به پوکی استخوان درمان خود را ادامه می دهند.
لاریجانی اظهار داشت: پروژه جلوگیری از شکستگی های ثانویه در تهران و گلستان در حال پایلوت است و به زودی در سراسر کشور اجرا می شود.
 اکتبر (٢٨مهرماه) روز جهانی پوکی استخوان است و سمپوزیم یک روزه «تازه های استئوپروز (پوکی استخوان)» با همکاری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه تهران، دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر، دفتر سلامت جمعیت و خانواده و دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با حضور جمعی از متخصصان غدد و متابولیسم، ارتوپدی، داخلی، روماتولوژی، متخصصان ژنتیک، تغذیه، داروسازی، رادیولوژی، طب سالمندی، پرستاری،  و پزشکی هسته ای در ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
کد مطلب: 117065
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *