۰
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۲

بازنگري 270 رشته دانشگاهي در دستوركار وزارت علوم

مدیركل دفتر برنامه‌ریزی‌ آموزش عالی وزارت علوم با بيان اينكه بازنگری ۲۷۰ رشته دانشگاهی در دستور كار كمیته‌های برنامه‌ریزی شوراي برنامه‌ريزي وزارت علوم قرار دارد كه بیشترین آنها مربوط به گروه علوم انسانی است
بازنگري 270 رشته دانشگاهي در دستوركار وزارت علوم
 بازنگري ۳۰ رشته دانشگاهي توسط كمیته‌های مربوطه تاييد شده‌ است و تا پايان مهر ماه در دستور كار شورا قرار مي‌گيرد و در صورت تصويب نهايي به دانشگاهها ابلاغ مي‌شود.

دكتر سعید قدیمی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: نيمي از ۳۰ رشته‌ تاييد شده در كمیته‌های برنامه‌ریزی، مربوط به علوم انساني و مابقي مربوط به ساير رشته‌ها است.

وي ادامه داد: همچنين حدود ۱۷۰ رشته از ۲۷۰ رشته دانشگاهی در دست بازنگری مربوط به گروه علوم انسانی است و مابقي رشته‌ها به گروه‌هايي همچون علوم پایه، فنی و مهندسي، كشاورزی و فناوری‌های نوین اختصاص دارد.

قديمي با بيان اينكه در حال حاضر ۷۰ كمیته برنامه‌ریزی درسی در وزارت علوم فعال است كه نزدیك به ۲۰ كمیته آن در حوزه‌های علوم انسانی فعال هستند، تصريح كرد: اين كميته‌ها طي ارتباط با شورای تحول علوم انسانی، ماموریت‌های ابلاغی را دنبال می‌كنند.

قدیمی درمورد ماموریت‌های وزارت علوم در زمینه بازنگری برنامه‌ها و سرفصل‌های درسی دانشگاهی گفت: براساس ماده ۱۵ فصل دوم قانون برنامه پنجم توسعه، وزارت علوم مكلف است تا پایان برنامه پنج ساله، حدود ۲۰ هزار برنامه درسی را بازنگری كند.

وي ادامه داد: همچنين براساس ضوابط موجود، سرفصل‌های درسی دانشگاه‌ها كه بیش از پنج سال از تصویب آنها گذشته باشند، باید بازنگری شوند.

قديمي درباره تعداد برنامه‌هاي درسي مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد، خاطرنشان كرد: مقطع كارشناسی دانشگاه‌ها داراي ۵۰ تا ۶۰ برنامه درسی هستند و همچنين تعداد برنامه‌های درسی در هر دوره كارشناسی ارشد نيز بین ۱۵ تا ۳۰ مورد است.

مدیركل برنامه ریزی آموزش عالی درخصوص روند بازنگری برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها نیز توضیح داد:‌ سال گذشته در زمینه بازنگری برنامه های درسی از برنامه عقب بودیم براين اساس تنها هزار برنامه را بازنگری كردیم، اما امسال خوشبختانه این كار سرعت خوبی گرفت و از ابتدای سال ۹۱ تاكنون نزدیك به چهار هزار برنامه درسی به دست كمیته‌های برنامه‌ریزی رسیده كه كار تصویب آنها در كمیته‌های تخصصی در حال انجام است.

وی در خاتمه با استقبال از همكاری مراكز دانشگاهی و پژوهشی و افراد متخصص در زمینه بازنگری سرفصل های درسی اظهاركرد: هر مرجع تخصصی اعم از دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مراكز رشد، انجمن های علمی و اشخاص صاحبنظر كه در مورد بازنگری سرفصل های درسی دانشگاهی دیدگاه و پیشنهادی دارند با لحاظ شاخص‌های اعلامي در بازنگري برنامه‌هاي درسي، می توانند نظرات خود را به دفتر برنامه ریزی آموزش عالی ارسال و اعلام كنند تا در كمیته‌های مربوطه مورد بحث وبررسی قرار گیرد.
کد مطلب: 3674
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *