۰
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۳۶
اختتامیه‌ی جشنواره‌ی تئاتر فجر

علی جنتی: می‌دانم بر شما مهربانان سخت گذشته است

مراسم پایانی سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با سخنان علی جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و بزرگداشت انوشیروان ارجمند، فردوس کاویانی، نصرت‌الله مسعودی و ناهید مسلمی همراه شد.
علی جنتی: می‌دانم بر شما مهربانان سخت گذشته است

 در مراسم اختتامیه سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که شامگاه ۱۲ بهمن در تالار وحدت برگزار شد، علی جنتی (وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی) در سخنانی ضمن تبریک آغاز دهه فجر، گفت: خوشحالم که این توفیق را پیدا کردم که در جمع شما اساتید، پیشکسوتان و پدیدآورندگان خلاق حضور پیدا کردم، مطمئنا صحبت کردن برای شما هنرمندان برای امثال بنده بسیار دشوار است.

وی درباره اهمیت و جایگاه هنر تئاتر ادامه داد: تئاتر هنری دیرپای و کهن است که تقریبا در تاریخ همه ملل جهان ردپایی از آن یافت می‌شود، هنری که مخاطب را به واقعیت‌انگاری وا می‌دارد. هنر نمایش چنان به واقعیت نزدیک می‌شود که گویی مخاطب جزئی از نمایش است و همه عوامل را برای اجرای برشی از واقعیت کنار هم قرار می‌دهد.

جنتی ادامه داد:‌ هر چند امروز هنر سینما گوی را از هنر نمایش ربوده و به هنری فراگیر تبدیل شده اما در واقع سینما ریشه در هنر نمایش دارد. سینما فرزند کوچک نمایش است، در حقیقت نهال سینما از آبشخور نمایش تغذیه می‌کند. آنان که کار هنری را با تئاتر آغاز کردند در سینما موفق‌ترند و نگاهی ژرف‌تر دارند.

وی اذعان داشت: نمایش روی صحنه‌ای چند بعدی می‌رود و اجرایی زنده و گاه بداهه دارد اما سینما روی پرده‌ای تخت روایتی را در قالب نور و رنگ به مخاطب ارائه می‌دهد برای همین نمایش اصیل‌تر از سینما است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش گفت:نمایش جزیی از تاریخ و فرهنگ همه ملت‌ها و با عرف رایج غرابت بیشتری دارد. بازیگری نمایش،‌ انرژی و توان بیشتری می‌خواهد تا روزهای متوالی روی صحنه بماند و با شخصیت مورد نظر همزاد پنداری کند. تئاتر اغلب عمیق‌تر است و به رویدادها نگاهی فلسفی و روان‌شناسی دارد. تئاتر هنری است برای تعالی ارزش‌ها و هنرمند برای رشد و شکوفایی اندیشه‌ در تلاش است.

جنتی افزود: تئاتر باید از دل بجوشد تا ماندگار شود. هنر سفارشی و کوششی ماندگار نخواهد ماند و زود محو نابود خواهد شد. با آنکه هنر نمایش هنری ارجمند و همواره منبع دیگر هنرها بوده است اما همواره در سایه دیگر هنرها مثل سینما و تلویزیون بوده است.

وزیر ارشاد با اشاره به وضع نامطلوب تئاتر در ایران ادامه داد:‌ در کشور ما به هنر تئاتر کم توجهی شده است و صدا و تصویر هنرمندان کمتر دیده و شنیده شده است. سالن‌های تئاتر آنقدر فرسوده است که برازنده تئاتر و هنرمندان نیست. نمونه آن تئاتر شهر است که مدت‌هاست حال و روز خوبی ندارد. من می‌دانم که به این هنر فاخر آنچنان توجه نشده است، می‌دانم که امنیت شغلی و معیشت حداقلی آزارتان می‌دهد، می‌دانم که بر شما مهربانان سخت گذشته است که نمونه آن را صحبت‌های خانم نغمه ثمینی که در جلسه‌ دیدار هنرمندان با ریاست جمهوری گفتند.

او در بخش پایانی صحبت‌هایش خطاب به هنرمندان عنوان کرد:‌ یقین دارم با همراهی شما هنرمندان چراغ تئاتر هر روز فروزنده‌تر خواهد شد و شما با یکدیگر این هنر مردمی را یاری خواهید رساند و با امید به آینده دست در دست هم خواهیم داد.

جنتی افزود: جشنواره تئاتر فجر و دیگر جشنواره‌های موضوعی تئاتر با همت اهالی تئاتر زنده و پویا خواهند بود و در این جشنواره‌ها اهالی تئاتر همچنان امیدوارانه تولید می‌کنند. شوق این جشنواره و استقبال از اجراهای مختلف بیانگر ظرفیت بزرگ تئاتر است که باید شکوفا شود. امیدوارم به یاری خداوند سال آینده این جشنواره به گونه‌ای برگزار شود که شایسته همه ما باشد.

تقدیر از چهار هنرمند

در بخش دیگری از این مراسم با حضور علی جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، احمد مسجدجامعی (رئیس شورای شهر تهران)، علی مرادخانی (معاون هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی)، حسین طاهری (رئیس اداره کل هنرهای نمایشی) و قادر آشنا (دبیر سی‌ودومین جشنواره تئاتر فجر) از ناهید مسلمی، نصرت‌الله مسعودی، فردوس کاویانی و انوشیروان ارجمند تقدیر شد.

ناهید مسلمی هنرمند پیشکسوت پیش از دریافت جایزه‌اش در سخنان کوتاهی گفت: از مسئولان محترم ممنونم که در زمانی که من سالم هستم، برایم بزرگداشت گرفتند نه زمانی که عصاء دستم بگیرم.

قادرآشنا: اگر نتوانستیم، بضاعت‌مان اجازه نداد

همچنین در ابتدای این مراسم قادر آشنا -دبیر سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر- از کسانی که با او برای برگزاری جشنواره همراهی کردند، تشکر کرد و با ارائه گزارشی کوتاهی گفت: در این جشنواره ۱۶ گروه نمایشی از کشورهای صاحب‌نام حضور داشتند، همچنین شش کار مشترک و ۱۲ کارگاه نمایشی با حضور هنرمندان خارجی برگزار شد.

او افزود: گرچه بازار تئاتر در جشنواره امسال نسبت به سال قبل کم رونق بود اما ارتباطات هنرمندان با هنرمندان خارجی بسیار قوی‌تر شد. حضور سفرا و رایزنان در این جشنواره بسیار پررنگ بود و در زمان برگزاری افتتاحیه در جزیره کیش اقدامات خوبی انجام شد و برای اولین بار بود که تئاتر در جزیره کیش کارش را آغاز کرد.

آشنا تصریح کرد: در این جشنواره تلاش کردیم بهترین‌ کارها را تقدیم کنیم که اگر نتوانستیم بضاعت‌مان اجازه نداده است. اگر هر چه کار و اقدام خوب انجام شده مطمئنا متعلق به شما هنرمندان است و هر عیبی در این جشنواره متعلق به بنده است.

امیرحسین مدرس که اجرای مراسم اختتامیه سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بر عهده دارد در بخشی از صحبت‌هایش خطاب به علی جنتی (وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی) گفت: مدتی است که هوای تهران آلوده شده است اما ریه‌های تئاتر ما پیش‌تر از آن، دچار گرفتگی شده است. من به عنوان علاقه‌مند کوچک تئاتر خواهش می‌کنم برای اینکه بچه‌های تئاتر انرژی داشته باشند شما هم فکری به حال ریه‌های خسته تئاتر بفرمایید.

 در این مراسم هنرمندانی از جمله علی نصیریان، قطب‌الدین صادقی، فریندخت زاهدی، داریوش مؤدبیان، اکبر زنجان‌پور، اسماعیل خلج، هادی مرزبان، آرش دادگر، علی‌اصغر دشتی، حسین فرخی، هوشنگ قوانلو، هوشنگ هیهاوند، بهزاد فراهانی، ستاره اسکندری، کوروش زارعی، حمید پورآذری، امیر اسمی، حسین پارسایی، نسیم احمد‌پور و.... حضور داشتند.

منبع: ایسنا
کد مطلب: 37022
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *