۰
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۴۱

22 مورد نشت نفت در خلیج فارس

معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست با بیان اینکه تعیین اینکه کدام کشور بیشترین نقش را در آلودگی خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر را دارند، امکان پذیر نیست، گفت: از 22 مورد نشت نفت در خلیج فارس، 20 مورد آن مربوط به ایران است.
22 مورد نشت نفت در خلیج فارس
دکتر پروین فرشچی در اولین نشست خبری که پیش از ظهر یکشنبه در یازدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست برگزار شد، افزود: به طور کلی رویکرد معاونت دریایی سازمان محیط زیست در مدیریت جدید افزایش همکاری با دیگر معاونتهای داخل سازمان و همچنین افزایش همکاری با دیگر سازمانهای مرتبط با دریا همچون سازمان بنادر و کشتیرانی است.

وی همچنین بهبود نقش فعال ایران در همکاریهای منطقه ای و بین المللی را دیگر رویکرد معاونت دریایی سازمان محیط زیست عنوان کرد و افزود: سعی داریم که اهمیت مسائل زیست محیطی دریایی را با همکاری های بین المللی در تمام کشورهای منطقه و خارج از منطقه پررنگ تر کنیم.

فرشچی در خصوص خروج کشتی های غرق شده از خلیج فارس گفت: این اقدام نیاز به ارزیابی زیست محیطی دارد و باید ارزیابی‌ها فرامرزی باشد؛ چراکه این کشتی ها به دلیل آغشته بودن محلول های نفتی و ادوات جنگی ممکن است با جابجایی آنها آسیب های فراوانی از نظر زیست محیطی به بار آورد.

معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست در خصوص قاچاق نفت در جنوب کشور گفت: متاسفانه این مساله در حال حاضر خیلی رایج شده، اما معاونت خبری با تعاملی که با نیروی دریایی کشور و همچنین ادارات کل استان ها دارد در خصوص رسیدگی به این موضوع اقداماتی انجام می دهد که از جمله در مورد جرائم و رسیدگی به این مسائل در حال رایزنی هستیم.

وی اظهار داشت: اول اسفند ماه جاری تفاهمنامه ای با نیروی دریایی کشور منعقد می شود که در آن حفاظت از محیط زیست دریایی، ایجاد آزمایشگاه ها، پیگیری مسائل علمی، فنی و پژوهشی پیگیری می شود.

فرشچی ایجاد گارد ساحلی در کشور را یکی دیگر از مفاد این تفاهمنامه عنوان کرد و افزود: تاکنون چنین گاردی نداشته ایم و این برای نخستین بار است که گارد ساحلی تشکیل می شود و در پی آن امیدواریم که مشکلات محیط زیست دریایی کاهش یابد.

معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست در خصوص خشک کردن دریا برای فعالیتهای توسعه ای از جمله ساخت اسکله تصریح کرد: تمام این فعالیتها باید در قالب ارزیابی زیست محیطی انجام شود و معاونت دریایی بر جانمایی دقیق طرح های توسعه ای در مناطق ساحلی و دریایی کشور اصرار دارد.

وی یادآور شد: در حال حاضر تمام اسکله هایی که در مناطق حفاظت شده ساخته شده بودند و یا برای ساخت آنها برنامه ریزی شده بود، حذف شده اند و بعد از این هم چنانچه برای ساخت هرگونه اسکله در محیط دریایی و ساحلی خلیج فارس و دریای عمان روابط زیست محیطی دیده نشود، اجازه ساخت آن داده نمی شود.

فرشچی گفت: به عوان مثال ساخت اسکله خور خوران در جنوب کشور که در منطقه حفاظت شده واقع شده بود، در حال حاضر متوقف شده است.

معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست با بیان اینکه سیاست های معاونت دریایی جدای از سیاستهای دولت نیست، بیان کرد: حفاظت از محیط زیست نمی تواند در مقابل توسعه بایستد بلکه باید در کنار آن باشد و هارمونی دقیقی بین توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست شکل بگیرد.

وی در خصوص جابجایی مرجانها بخاطر ساخت اسکله شهید رجایی در جنوب کشور اظهار داشت: جابحایی مرجانها آخرین گزینه ای بود که برای نجات این گونه مهم آبزی انجام شد و تمام جایگزین های دیگر قبل از جابجایی مرجانها بررسی شده بود، اما از آنجایی که این فعالیت توسعه ای و اقتصادی برای کشور مهم بود، جاره ای بجز جابجایی مرجانها برای نجات آنها وجود نداشت و در واقع این بهترین راه حل در آن زمان بود، اما قرار نیست که برای هر طرحی اقدام به جابجایی گونه ها شود تا حتما آن طرح توسعه ای انجام گیرد و سعی می کنیم بعد از این اجازه انجام فعالیت توسعه ای که حیات گونه های آبزی را به خطر می‌اندازد، ندهیم.

فرشچی از اختصاص بخشی از صندوق توسعه صنایع دریایی برای حفاظت از دریاها و سواحل کشور خبر داد و افزود: همچنین اعتباراتی از وزارتخانه های مختلف کشور برای حفاتظ از محیط دریایی، جذب شده است.

معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست تشکیل شورای عالی محیط زیست، شورای عالی اقیانوس‌شناسی و شورای عالی خلیج فارس را از دیگر اقدامات مهم معاونت دریایی در دولت جدید عنوان کرد و یادآور شد: همچنین تشکیل کمیته های تخصصی معاونت دریایی و کمیته های برنامه ریزی از دیگر سیاست های معاونت دریایی در مدیریت جدید است.

وی به کمک وزارت نفت برای پایش آنلاین مناطق ساحلی و دریایی اشاره کرد و ادامه داد: این نشان د‌هنده رویکرد زیست محیطی دولت تدبیر و امید و اهمیتی است که به محیط زیست ساحلی و دریایی داده می شود.

فرشچی در خصوص شناخت این معاونت نسبت به گونه های دریایی کشور یادآور شد: به طور کلی از نظر کیفی شناخت خوبی از گونه های دریایی و آبزیان داریم، اما از نظر کمی به غیر از برخی از پرندگان و لاک پشتها باقی گونه ها را به طور کامل شناسایی نکرده ایم.

معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست نبود شناور تحقیقاتی برای انجام پایش های منظم سالانه را مهمترین علت عدم شناخت کمی آبزیان کشور عنوان کرد و گفت: به همین دلیل آمار دقیقی از مرگ و میر آبزیان نداریم.

وی نبود محیط بانان دریایی و ساحلی را از دیگر کمبودهای معاونت دریایی عنوان کرد و یادآورشد: لازم است که در این بخش نیز محیط‌بانان آموزش دیده و ورزیده داشته باشیم.

فرشچی از تدوین و تهیه پیش نویس طرح تسویه فاضلابهای شهرهای ساحلی خبر داد و افزود: امیدواریم بزودی این طرحها ابلاغ شوند.

معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست تصریح کرد: معاونت دریایی سازمان محیط زیست از حضور در مانورهای دریایی در خلیج فارس و دریای عمان و دریای خزر استقبال می کند.

وی در پاسخ به اینکه کدام کشور در خلیج فارس و دریای خزر آلوده کننده ترین کشورها هستند، بیان کرد: این پرسش که بارها مطرح شده است به هیچ عنوان نمی تواند پاسخ مشخصی داشته باشد؛ چرا که نوع آلودگی که هر کشور تولید می کند، بسیار متفاوت است به عنوان مثال از ۲۲ مورد نشت نفت در خلیج فارس ۲۰ مورد آن مربوط به کشور خودمان است.

فرشچی گفت: این مهم نیست که کدام کشور بیشتر آلوده کننده است بلکه مهم این است که با همکاریهای منطقه ای چگونه می توان سطح آلودگی در آبهای کشور را کاهش داد.
کد مطلب: 37322
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *