۰
چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۴۶

یک کیلو آجیل معادل یک دهم عیدی کارمندان

آجیل و خشکبار از جمله کالاهایی است که در آستانه شب عید، متقاضیان زیادی پیدا می کند، البته دامنه متقاضیان این کالا چندان گسترده نیست و به دلیل بالا بودن قیمت و کاهش قدرت خرید مردم در سال‌های گذشته، برخی از این اقلام که قیمت بالایی دارند، مشتری چندانی هم ندارند.
یک کیلو آجیل معادل یک دهم عیدی کارمندان
هر سال شب عید که فرا می رسد، تقاضا برای خرید برخی از کالاها از سوی مردم بالا می رود و همین امر سبب می شود که بازار خرید و فروش این کالاها رونق گیرد. این در شرایطی است که قیمت برخی اقلام آن به اندازه ای بالا است که قدرت خرید مردم کفاف نمی دهد و بازار این کالاها نیز کساد است.

این در حالی است که هم اکنون البته نسبت به سال‌های بحرانی پسته که قیمت آن تا هشتاد هزار تومان نیز بالا رفته بود، بازار اندکی متعادل شده است و قیمت با کاهش ۳۰ هزار تومانی به ۵۰ هزار تومان رسیده است، اما همین کاهش قیمت نیز سبب نمی شود که طیف گسترده تری از مردم بتوانند این کالا را بخرند و در سبد هزینه های خود قرار دهند.

در این میان اگر عیدی یک کارمند را با ۳ نفر فرد تحت تکفل، ۵۰۰ تومان در نظر بگیریم، خرید تنها یک کیلوگرم پسته، یک دهم عیدی وی را در بر می گیرد و اگر قرار باشد سایر اقلام خشکبار را نیز به این رقم اضافه کرد، بخش عمده ای از درآمد فوق‌العاده یک خانواده باید صرف خرید آجیل شود. البته قیمت هر کیلوگرم آجیل نیز بستگی به مرغوبیت، بین ۴۰ تا ۵۰ تومان باشد، باز هم یک دهم عیدی یک فرد صرف خرید آجیل می شود، در حالیکه هزینه های دیگر نیز بر این خانواده مترتب است.

در این میان، برخی از فروشندگان نیز برای اینکه قدرت خرید مردم را در زمینه خرید آجیل شب عید بالا ببرند، تلاش کرده اند تا با مخلوط کردن آجیل مرغوب و با سطح کیفی پایین تر، قیمت را تنزل دهند تا تعداد بیشتری از مصرف کنندگان بتوانند خرید داشته باشند.

بررسی های میدانی مهر حکایت از آن دارد که برخی فروشگاههای زنجیره ای و نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا، قیمت آجیل را تا حد قابل توجهی پایین آورده اند تا مردم بیشتری بتوانند خرید داشته باشند، اما سطح کیفی نیز در سطح آجیل مرغوب نیست و کیفیت برخی اقلام از جمله پسته، کاهش یافته است و پسته ریزتری در این آجیل مخلوط شده است.

هم اکنون قیمت هر بسته ۴۳۰ گرمی پسته کله قوچی ۱۸۸۰۰ تومان، گردو ۲۳ هزار تومان، کشمش سبز ۷۰۰۰ تومان، مغز فندق ۱۵ هزار تومان، بادام شور با پوست ۲۲۱۰۰ تومان، مغز بادام ۳۳۸۰۰ تومان و پسته اکبری ۳۳۰۵۰ تومان است.

قیمت هر بسته ۴۳۰ گرمی آجیل شیرین ۲۷۶۰۰ تومان، آجیل شور ۲۷۳۰۰ تومان، تخمه هندوانه ۷۸۰۰ تومان، تخمه آفتابگردان ۴۳۰۰ تومان و تخمه کدو ۱۵۶۰۰ تومان است.
کد مطلب: 37544
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *