۰
جمعه ۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۴

شایعه ممنوع التصویری مدیری قوت گرفت

فصل بهار سال 92 صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شاهد اتفاقات و برخی حواشی و شایعات بود که از مهمترین آن‌ها تذکر انتخاباتی شورای نظارت بر صدا و سیما به رئیس سازمان به دلیل برگزاری جلسه با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پیش از تأیید اسامی نامزدها توسط شورای نگهبان و همچنین شایعه ممنوع شدن صد و تصویر مهران مدیری در شبکه‌های سیما بود.
شایعه ممنوع التصویری مدیری قوت گرفت
تلویزیون در روزهای بهار روزهای داغ و سرگرم کننده ای دارد سریال های مختلف و گاه حاشیه هایی که برای برنامه های نوروزی ساخته می شود از جمله مسایلی است که در نوروز با آن همراه هستیم و گاه اثر آن تا هفته ها بعد باقی می ماند. سال ۹۲ تلویزیون با چند سریال شبانه‌روز مهمان خانه های مردم بود که از پرطرفدارترین آنها می توان به سریال «پایتخت» که این بار با داستان های دیگری از نقی معمولی و خانواده اش و همچنین ارسطو و باقی شخصیت های این سریال همراه بود، اشاره کرد. از جمله مسایلی که در طول عید برای بازیگران «پایتخت» اتفاق افتاد و زمزمه هایی را از توقف ضبط بوجود آورد، سانحه ای بود که روز ۶ فروردین برای عوامل سریال رخ داد و بعد الهام غفوری تهیه کننده سریال اطمینان داد که تصویربرداری کار ادامه دارد. این سریال در پایان نوروز جزو پربیننده ترین سریال های تلویزیونی شد.

از دیگر برنامه های تلویزیونی که هر ساله با حواشی فراوانی هم همراه است برنامه کودک کلاه قرمزی است که علیرغم اینکه در گروه کودک و نوجوان شبکه ۲ ساخته می شود اما برنامه ای است که بیشترین مخاطب بزرگسال را دارد و هر سال بود و نبودش هم با حاشیه هایی همراه است. از طرفی مسئولان شبکه می گفتند که کلاه قرمزی در کنداکتور شبکه وجود دارد و از طرفی سازندگان برنامه از اینکه قصدی برای حضور ندارند سخن می گفتند. این حواشی نوروز ۹۳ هم ادامه داشت اما به هرحال در هر ۲ سال کلاه قرمزی بالاخره به تلویزیون آمد.

روز ۱۲ فروردین فیلم «یه حبه قند» ساخته رضا میرکریمی از تلویزیون پخش شد که با سانسورهایی همراه بود و اعتراض سازندگان آن را در پی داشت. «یه حبه قند» داستان یک خانواده یزدی است و دختر کوچک این خانواده که قرار است ازدواج کند.

شاید مهمترین اتفاق هنری نوروز ۹۲ از دست دادن بازیگری باشد که با مرگ مغزی خود به ۷ نفر دیگر جان داد. مرگ عسل بدیعی بسیار غیرمنتظره اتفاق افتاد و خانواده خود را داغدار کرد اما با اهدای اعضای بدنش به آن ۷ نفر شاید کمی از درد خانواده اش کاسته شد.

از جمله رویدادهای سیاسی سال ۹۲ که تلویزیون را تا حد زیادی درگیر خود کرد و برنامه های زیادی از ابتدای بهار برای آن ساخته شد انتخابات خرداد ۹۲ بود. رسانه ملی در انتخابات و تبلیغ و نمایش چهره های انتخاباتی تاثیر بسزایی دارد و گاه رعایت نکردن حتی چند ثانیه زمان در نمایش چهره ها با اعتراضاتی همراه شده و نسبت به آن جبهه گیری شده است. با این حال برای انتخابات یازدهم تدابیر زیادی در رسانه ملی چیده شد و روز ۱۹ فروردین عزت الله ضرغامی رییس رسانه ملی با نامزدهای احتمالی انتخابات که ۱۴ نفر از ثبت نام کنندگان را تشکیل می دادند، دیدار کرد. البته بعد از برگزاری این جلسه سید رمضان شجاعی کیاسری نایب رییس شورای نظارت بر صدا و سیما به رییس سازمان به دلیل برگزاری این جلسه که قبل از تایید اسامی نامزدها توسط شورای نگهبان بوده است، تذکر داد.

از دیگر مسایل حاشیه سازی که در سال ۹۲ هر از گاهی توسط بعضی مطرح و تایید یا تکذیب می شد، ممنوع شدن صدا و تصویر مهران مدیری در شبکه های سیما بود. اولین کسی که این موضوع را مطرح کرد ابوالحسنی تهیه کننده «تهران ۱۵۰۰» بود که ظاهرا برای گخش صدا و تصویر مهران مدیری در تیزر این فیلم از تلویزیون به مشکل خورده بود. هر چند این گفته بعدا توسط بعضی مسئولان تکذیب شد اما تهیه کننده این فیلم از حذف صدا و چهره مهران مدیری در تیزر فیلم خبر داده بود.

روز ۴ اردیبهشت‌ماه سعید توکل سردبیر و تهیه‌کننده برنامه «جمعه ایرانی» از توقف ساخت این برنامه که بیش از ۲ دهه است از رادیو ایران پخش می‌شود، خبر داد و دلیل آن را هم ایرادهایی دانست که مدیران جوان حوزه نظارتی به برنامه می‌گیرند.

سعید توکل تهیه‌کننده برنامه «جمعه ایرانی» که سال‌هاست روزهای جمعه از رادیو ایران روی آنتن می‌رود و از پرشنونده‌ترین برنامه‌های رادیویی است، به خبرنگار مهر گفته بود: قرار بود هفته آینده ضبط برنامه داشته باشیم اما وقتی با تذکرات جدی واحد نظارتی سازمان روبه‌رو شدیم به این جمع‌بندی رسیدیم بهتر است که ضبط برنامه در سال جدید متوقف شود. به همین منظور ضمن نوشتن نامه‌ای برای معاون صدای جمهوری اسلامی گفتم با توجه به شرایط موجود ضبط برنامه را ادامه نمی‌دهم ولی آن بخش‌هایی از برنامه‌هایی که قبلا ضبط شده، می‌توانند پخش شوند.

بعد از این حمید شیخ‌محمدی مدیر رادیو ایران درباره سرنوشت برنامه «جمعه ایرانی» و همچنین ایراداتی که به این برنامه گرفته می شود و مسایل نظازتی گفته بود: هیچ تغییری در سیاست‌های رادیو برای تولید و پخش برنامه «جمعه ایرانی» به وجود نیامده است و این برنامه مطابق گذشته و سنوات طولانی که تولید و پخش می‌شود، با همان روال سابق ادامه خواهد داشت. تولید، نظارت و پخش برنامه «جمعه ایرانی» مانند گذشته ادامه دارد و نظارت نیز در داخل چرخه تولید تا پخش وجود دارد و مختص یک برنامه یا امروز نیست بلکه روال قدیمی است و اشکال‌های صدا، گوینده‌ها یا عیب و ایرادهای ادای کلمات که از دست تهیه‌کنندگان و سردبیران خارج بوده، در بخش نظارت تصحیح می‌شود. همواره برنامه‌های غیرزنده با این وسواس روی آنتن می‌رود و هیچ اتفاق جدیدی در این‌باره رخ نداده است.

درنهایت مجموع این پیگیری ها باعث شد توافقاتی بین گروه برنامه «جمعه ایرانی» و همچنین رادیو ایران صورت بگیرد و تولید این برنامه به حالت اول بازگردد.

با نزدیک شدن به انتخابات شورای شهر تهران عده زیادی از اصحاب فرهنگ و هنر در عرصه مدیوم های تصویری چون سینما و تلویزیون وارد عرصه انتخاباتی شدند و به عنوان نامزد شورای شهر تهران ثبت نام کردند. در میان این هنرمندان جمعی از چهره ها و مجریان تلویزیونی دیه می شدند که از میان آنها می توان به این افراد اشاره کرد: افسانه بایگان، اسماعیل آذر، زهره میرسپاسی، دانیال عبادی، امید زندگانی و برادرش امین زندگانی، علیرام نورایی و الهه رضایی مجری با سابقه کودک در تلویزیون. این در حالی است که همزمان با ثبت نام بسیاری از این چهره ها، اکثر آنها نامشان تایید نشد.

روز ۱۰ اردیبهشت ماه برنامه «رادیو هفت» به کارگردانی منصور ضابطیان و تهیه کنندگی محمد صوفی که یک از برنامه های ترکیبی شبانه تلویزیون محسوب می شود دوباره بعد از مدتی وقفه آغاز به کار کرد. «رادیو هفت» با ویژه برنامه‌هایی به مناسبت روز ملی خلیج فارس، روز مادر و روز معلم به تلویزیون برگشت و تغییراتی در بعضی از آیتم های آن اجرا شد.

از جمله اخباری که روز ۱۰ اردیبهشت ماه منتشر شد خبر بازپخش سریال ژاپنی «سال‌های دور از خانه» با محوریت شخصیت اوشین بود که سال ۱۳۶۵ از شبکه دو سیما به روی آنتن می‌رفت. این سریال از آثار خاطره انگیز آن روزها بود که با نظرات مردمی قرار شد دوباره تکرار شود.

۱۷ اردیبهشت احمدی نژاد رییس‌جمهور به صورت سرزده در منزل پدری ابوالفضل پورعرب در جنوب تهران حضور یافت و ضمن عیادت از این بازیگر مشهور، در جریان وضعیت سلامتی و روند درمان وی قرار گرفت. در این دیدار پورعرب که به خاطر بیماری مدتی خانه نشین شده بود، خاطراتی از دوران بازیگری خود برای رییس جمهور بیان کرد و مادرش این دیدار را موجب دلگرمی و تقویت روحیه فرزندش دانسته بود.

۱۸ اردیبهشت شبکه ۳ به سبب اقدام اخیر وهابیون سوریه تصمیم گرفت تا سریال «تفنگ سرپر» را به مدت ۱۲ شب قطع کند و سریال «حجربن‌عدی» را هر شب ساعت ۲۲:۳۰ به روی آنتن ببرد.

۲۲ اردیبهشت ماه روابط عمومی صدا و سیما با انتشار پیام تسلیتی اعلام کرد محمود مرتضایی‌فر، معروف به وزیر شعار که با تکبیرهای بلندش مردم را در نمازجمعه و راهپیمایی‌ها همراهی می‌کرد در سن ۷۸ سالگی دارفانی را وداع گفت.

اخبار انتخاباتی صدا و سیما در این روزها همچنان ادامه داشت و برنامه هایی هم برای پخش تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری مشخص می شد. روز ۲۴ اردیبهشت ماه در پی انتشار اسامی برخی افراد برای اجرای مناظره های نامزد های یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در برخی خبرگزاری ها، روابط عمومی صدا و سیما اعلام کرد فرد خاصی برای اجرای مناظره‌های انتخاباتی تعیین نشده است و اصلا قرار نیست که مجری مناظره ها تا لحظه آخر مشخص شود. هر چند بعد از آن مرتضی حیدری به عنوان مجری در نظر گرفته شد و برنامه مناظره انتخاباتی هم به یکی از چالش سازترین مناظره های تلویزیونی که به جد می توان گفت از پر مخاطب ترین برنامه ها بوده است، تبدیل شد.

همچنین در این ایام نصب دکورهای برنامه های انتخاباتی و مخصوصا دکور برنامه مناظره انتخابات آغاز شد و به کاندیداهای انتخابات یازدهم اعلام شد که می توانند چند مستند و برنامه از خود ارائه دهند.

از اواخر اردیبهشت ماه ماراتن تولید سریال های ماه رمضان آغاز شد و دارابی معاون سیما در پشت صحنه اولین سریال ماه رمضان یعنی «دودکش» به کارگردانی محمدحسین لطیفی حضور پیدا کرد. از دیگر سریال های ماه رمضان «خروس» ساخته سعید آقاخانی بود که ابتدا برای نوروز در نظر گرفته شده بود اما بعد پخش آن با اضافه شدن چند قسمت برای ماه رمضان در نظر گرفته شد.

دوشنبه ۶ خردادماه حسن روحانی که هنوز نامزد انتخابات یازدهم ریاست جمهوری بود در برنامه انتخاباتی خود به گفتگوی ویژه خبری رفت و در آن در واکنش به بعضی سوالات حسن عابدینی مجری برنامه از عملکرد صدا و سیما در این سال ها انتقاد کرد و سخنانی گفت که با کنش ها و واکنش های جالبی همراه شد. روحانی در این گفتگو در جواب عابدینی درباره مذاکره سعدآباد و اظهارنظر عابدینی عنوان کرد: شاید آن کسی که در گوشی به شما حرفی می زند، بی سواد است.

۸ خردادماه شایعات درباره مجری برنامه مناظره های انتخاباتی اوج گرفت و حتی این شایعات به اجرای عزت الله ضرغامی در برنامه مناظره‌ها رسید که او در گفتگویی اعلام کرد: این یک شوخی است که من مجری مناظره های انتخاباتی باشم.

بالاخره روز جمعه ۱۰ آذرماه برنامه مناظره با حضور ۸ کاندیدای ریاست جمهوری آغاز شد، مناظره ای که اگرچه چندین ماه مخاطبان را چشم انتظار خود نگه داشت اما در نهایت نه مخاطبان برنامه و نه خود کاندیداها از برگزاری این مناظره راضی نبودند. مخاطبان معترض بودند چون از نحوه مناظره ها نمی توانستند به واقع با آرا و نظرات نامزدها آشنا شوند و اعتراض شدید نامزدها هم به نحوه برگزاری این مناظره مخصوصا سوالات تستی آن بود.

حسن روحانی بعدا درباره این مناظره و نحوه برگزاری آن عنوان کرد: دیروز یاد کلاس اول دبستان افتادم که مدیر مدرسه ما را تست می‌کرد. من نفهمیدم که چه صحنه‌ای بود؟

همچنین علی اکبر ولایتی سطح انتخابات ریاست جمهوری را بالاتر از این مناظره دانسته و گفته بود: برای شناخت کافی مردم نسبت به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام شود تا مردم فرصت بیشتری برای بررسی کاندیدا‌ها داشته باشند.

محسن رضایی نیز این مناظره را جسارت به مردم ایران دانسته بود.

حتی بعضی هم در شکلی طنز و کمدی این مناظره را با «مسابقه هفته» زنده‌یاد منوچهر نوذری مقایسه کرده بودند که از شرکت کنندگان می پرسید: از کی بپرسم؟

در این ایام از جمله خبرهایی غم انگیزی که برای یکی از بازیگران پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون اتفاق افتاد رفتن محمدعلی کشاورز زیر تیغ جراحی بود. کشاورز که در همین فصل به‌ دلیل شکستگی پایش تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، ۲۳ خردادماه برای دومین‌بار زیر تیغ جراحی رفت. او به‌ دلیل شکستگی لگن و پا چندبار در بیمارستان بستری شد.

۲۲ خردادماه خانم ویرتانن نماینده سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو در ایران در دیدار با رییس مرکز امور بین الملل صدا و سیما، از رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو اصلی «ای بی یو» نام برد و ضمن ابراز خرسندی از پشتیبانی های جمهوری اسلامی ایران و رسانه ملی از یونسکو، خواستار گسترش همکاری‌های دوجانبه با این سازمان شد.

روز ۲۶ خردادماه عزت الله ضرغامی رییس رسانه ملی انتخاب روحانی به سمت ریاست جمهوری را تبریک گفت و اعلام امادگی همکاری با وی کرد.

درست یک روز بعد در ۲۷ خردادماه، شبکه خبر در حالی که همزمان با آغاز نشست خبری روحانی، به پخش زنده‌ این تصاویر اقدام کرده بود. در دقایق ابتدایی با قطع تصاویر همراه شد و به یکباره صحنه‌هایی آرشیوی از حضور مردم در روز انتخابات ریاست جمهوری به نمایش درآمد.

پس از دقایقی گوینده‌ شبکه خبر با اشاره به قطع تصاویر زنده مربوط به نشست خبری حسن روحانی، توضیح داد: قطعی برق در محل برگزاری نشست باعث قطع این تصاویر شده است و در حال حاضر نمی‌توانیم از این نشست گزارش تصویری داشته باشیم.

روز ۲۸ خردادماه تلویزیون پس از قطعی شدن صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی، با قطع برنامه‌های معمول خود و پخش ویژه‌ برنامه‌ای شاد تلاش کرد در شادی مردم ایران سهیم شود.

یک روز بعد از این هم در ۲۹ خردادماه فرزاد جمشیدی، مجری تلویزیون پس از ۲۰ سال همکاری با صدا و سیما با انتشار نامه‌ای از صدا و سیما خداحافظی کرد. سخنان زیادی از ارتباط فرزاد جمشیدی با یک زن در رسانه ها مطرح شده بود که وی بعد از مدتی با این نامه خواست به این سخنان پایان دهد و از تلویزیون نیز خداحافظی کرد.
کد مطلب: 37950
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *