۰
يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۰

خداحافظی با قبوض زیر 40 هزارتومان

از ابتدای فروردین ماه سال جاری با مصوبه دولت تدبیر و امید قبوض گاز خانگی 2 افزایش قیمت را تجربه کرده است. محاسبات بار مالی قبوض با قیمت‌های جدید نشان می‌دهد اکثر مشترکان برای هر دوره باید هزینه 40 تا 65 هزارتومان برای مصرف گاز پرداخت کنند.
خداحافظی با قبوض زیر 40 هزارتومان
قبوض گاز مشترکان خانگی از ابتدای فروردین ماه سال جاری شامل دو افزایش قیمت و هزینه شده است به طوری که در اولین افزایش قیمت، مطابق با مصوبه دولت تدبیر و امید بهای هر مترمکعب گاز مشترکان خانگی با ۲۰ درصد افزایش قیمت روبرو شده است.

همچنین از ابتدای سال جاری، هزینه عوارض فروش هر متر مکعب گاز طبیعی به مشترکان خانگی از ۱۰ تومان سال گذشته به ۱۳ تومان افزایش یافته تا عملا متوسط قیمت هر مترمکعب فروش گاز مشترکان از ۷۰ تومان فاز اول هدفمندی یارانه ها به حدود ۱۰۰ تومان در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها افزایش یابد.

نحوه محاسبه قبوض گاز با قیمت های جدید گاز هم به این شکل است که پس از اجرای فاز اول هدفندی یارانه‌ها، مطابق با فرمول قیمت گذاری گاز خانگی ۱۲ ماهه سال به دو بخش هفت ماهه و پنج ماهه پایانی سال تقسیم بندی شده است که الگوهای مصرف این حامل انرژی در هر یک از این دو دوره زمانی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

از این رو همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها محل سکونت مشترکان از نظر آب و هوایی به پنج و سپس چهار اقلیم (سرد یک، دو، سه، معتدل و گرمسیری) تقسیم بندی شده و ۱۲ دامنه جدید مصرف گاز هم در این بخش مطابق با نوع اقلیم تعریف و اعمال شد.

با اجرای سیاست شهرستانی - منطقه ای در محاسبه گازبهای مشترکان بخش خانگی، متوسط مصرف گاز طبیعی در ۳۶۳ شهر ایران مطابق با پنج اقلیم آب و هوایی تعیین شد که بر این اساس شهرهای سردسیر مجاز به مصرف گاز بیشتری نسبت به شهرهای گرمسیری هستند.

با توجه به این ساز و کار فروش گاز که در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هم تغییری در آن اعمال نشده است مشترکان خانگی تا ۱۸ اردیبهشت ماه بهای گاز خود را مطابق با فرمول فصول سرد سال پرداخت می کنند و این قیمت از نیمه اردیبهشت با تغییرات جدیدی روبرو خواهند شد.
جزئیات افزایش قیمت گاز در سال ۹۳
پله مصرف میزان مصرف گاز در هر دوره قیمت گاز در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها قیمت گاز در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با احتساب ۱۳ تومان عوارض محدوده بار مالی قبوض در هر دوره با احتساب آبونمان و حق بیمه
اول ۰ تا ۲۵۰ مترمکعب ۳۰ تومان ۴۹ تومان ۱۰ تا ۱۴ هزار تومان
دوم ۲۵۱ تا ۳۵۰ مترمکعب ۵۰ تومان ۷۳ تومان ۱۵ تا ۲۶ هزار تومان
سوم ۳۵۱ تا ۴۵۰ مترمکعب ۷۰ تومان ۹۷ تومان ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان
چهارم ۴۵۱ تا ۵۵۰ مترمکعب ۹۰ تومان ۱۲۱ تومان ۵۵ تا ۶۸ هزار تومان
پنجم ۵۵۱ تا ۶۵۰ مترمکعب ۱۱۰ تومان ۱۶۵ تومان ۹۰ تا ۱۰۸ هزار تومان
ششم ۶۵۱ تا ۷۵۰ مترمکعب ۱۶۰ تومان ۲۰۵ تومان ۱۱۰ تا ۱۵۰ هزار تومان
هفتم ۷۵۱ تا ۸۵۰ مترمکعب ۱۹۰ تومان ۲۴۱ تومان ۱۹۰ تا ۲۰۵ هزار تومان
هشتم ۸۵۱ تا ۹۵۰ مترمکعب ۲۲۰ تومان ۲۷۷ تومان ۲۵۰ تا ۲۶۵ هزار تومان
نهم ۹۵۱ تا ۱۰۵۰ مترمکعب ۲۵۰ تومان ۳۱۳ تومان ۳۰۰ تا ۳۳۰ هزار تومان
دهم ۱۰۵۱ تا ۱۱۵۰ مترمکعب ۲۸۰ تومان ۳۴۹ تومان ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار تومان
یازدهم ۱۱۵۱ تا ۱۲۵۰ مترمکعب ۳۲۰ تومان ۳۹۷ تومان ۴۱۰ تا ۵۰۰ هزار تومان
دوازدهم ۱۲۵۱ مترمکعب به بالا ۳۵۰ تومان ۴۳۳ تومان

۵۰۰ هزار تومان به بالا

به گزارش مهر، بر اساس محاسبات انجام شده با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها که رسما در حوزه گاز از اول فروردین ماه سال جاری ابلاغ و اجرایی شده، متوسط بار مالی قبوض مشترکان کم مصرف که در هر دوره بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ متر مکعب گاز مصرف می‌کنند به حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان افزایش می یابد که باید به آن هزینه بیمه و آبونمان هم معادل ۱۵۰۰ تومان اضافه کرد.

مطابق با آمارهای رسمی شرکت ملی گاز ایران در طول چند سال گذشته اکثر مشترکان خانگی کشور در هر دوره معادل ۴۰۰ تا ۴۵۰ مترمکعب گاز مصرف می‌کنند که با قیمت ها و عوارض جدید متوسط قیمت هر مترمکعب گاز این مشترکان ۹۷ تومان است و عملا با احتساب هزینه آبونمان این مشترکان در هر دوره باید بیش از ۴۰ هزار تومان هزینه مصرف گاز پرداخت کنند.

در این بین محاسبات انجام شده نشان می دهد بار مالی قبوض مشترکان پله اول و دوم مصرف حدود ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان، پله سوم و چهارم بین ۴۰ تا ۶۵ هزار تومان، پله پنجم و ششم بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار تومان، پله هفتم و هشتم بین ۲۰۰ تا ۲۶۰ هزار تومان، پله نهم و دهم بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، پله یازده و دوازدهم بین ۵۰۰ تا ۵۴۰ هزار تومان خواهد بود.

در همین حال پیشتر محمدرضا غروی معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه شیب ملایمی در بخش خانگی برای افزایش قیمت گاز تعریف شده تا تاثیر زیادی بر هزینه پرداختی مشترکان گاز وارد نکند، گفته بود: در مرحله نخست تنها قیمت ها افزایش یافت و در این فرآیند مبلغی به عنوان یارانه بین همه مردم تقسیم شد، این در حالی است که به اهداف دیگر این طرح پرداخته نشد.
کد مطلب: 38070
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *