۰
سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۵

سیدحسن خمینی: دیگر نمی‌توانیم به عصر قبل از اینترنت برگردیم

یادگار امام گفت: ما دین داران توجه بیشتری به این هدف داریم و ادیان آمده اند که هم ما را به آخرت رهنمون کنند و هم دنیای ما را بهتر سازند و ساختن دنیا جز به این نیست که دست در دست هم دهیم به مهر؛ و مسلمان و غیر مسلمان، ایرانی و غیر ایرانی دلسوز یکدیگر باشیم.
سیدحسن خمینی: دیگر نمی‌توانیم به عصر قبل از اینترنت برگردیم
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در مراسم رونمایی از تمبر پنجاهمین سالگرد قیام ۱۵ خرداد گفت: فضای تکنولوژی به گونه‌ای است که نمی‌توان جلوی آن ایستاد اما به هر حال می‌توان از تکنولوژی استفاده خوب یا بد کرد؛ یک چاقو هم می‌تواند در جراحی مورد استفاده قرار گیرد و هم می‌توان با آن سر برید.

وی ادامه داد: زمانی که هر وسیله‌ای در ابتدا وارد بازار می‌شود، همه از آن می‌ترسند و فکر می‌کنند خطراتی برای دین به دنبال دارد در حالی که دین موضوعی است که در درون انسان وجود دارد و ذات انسان به آن نیاز دارد؛ بنابراین دست من و شما نیست.

سیدحسن خمینی افزود: در نظام‌های کمونیستی ۷۰ سال مقابل مردم ایستادند اما پس از این مدت، زمانی که فضا باز شد، ۸۰ درصد مردم این‌گونه گفتند که به خدا اعتقاد دارند؛ چراکه خدا و اعتقاد به آن از درونیات و نیازهای درونی انسان است و به همین دلیل نه دیروز و در گذشته‌ها رسانه‌ها توانستند آن را تغییر دهند و نه امروز می‌توانند.

وی با تاکید بر اینکه "نمی‌توان به عصر قبل از رسانه برگشت"، تصریح کرد: البته لازم است رسانه‌ها به خدمت انقلاب گرفته شوند. انقلاب ما با آگاهی‌بخشی همراه بوده و استمرار آن هم با آگاهی خواهد بود. به همین دلیل آن‌هایی که درها را می‌بندند، احساس ضعف می‌کنند، در حالی که اگر اندیشه‌ای مولد داشته باشیم از ابزارها برای توسعه آن استفاده خواهیم کرد.

یادگار امام همچنین با بیان اینکه "اندیشه ائمه اندیشه‌ای مولد است و فردا قرار است که این اندیشه، جهان را بگیرد"، اظهار کرد: اگر سخن ائمه را با دل‌های پاک دنیا در میان بگذاریم، قطعاً ایمان خواهند آورند. چه کسی وجود خواهد داشت که علی(ع) را بشناسد و کلاه خود را از سر برندارد و در برابر او خاضع نباشد.

سیدحسن خمینی ادامه داد:‌ شناساندن علی(ع)، حضرت فاطمه(س) و امام حسین(ع) به دنیا، نیاز به ابزار دارد. در این میان اگر ابزار در دست دشمن باشد قطعاً مخاطراتی به دنبال دارد اما لازم است که این ابزار در دست دوستان هم به راحتی قرار بگیرد؛ چراکه همان‌طور که گفتم، انقلاب ما با آگاهی بوجود آمده و با آگاهی ادامه پیدا خواهد کرد و بر همین اساس لازم است به لطف خدا و جوهره مردم ایمان داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به بیان توضیحاتی درباره انواع انقلاب‌های دنیا پرداخت و افزود: میشل فوکو جمله‌ای دارد که البته ممکن است آن را هم از دیگران نقل کرده باشد اما جایی می‌گوید انقلاب ایران انقلاب «نوار» است. در واقع این انقلاب با آگاهی شروع می‌شود و به آگاهی تکیه می‌کند و مانند برخی انقلاب‌ها این‌گونه نیست که متکی به سرنیزه و حرکت‌های چریکی باشد. این انقلاب متکی به جنگ و کودتا نبوده و از درون خانه‌ها و با اتکا به آگاهی جوشیده است و اگر نام انقلاب نوار را روی آن گذاشته‌اند به این دلیل است که در آن زمان که امام خمینی در فرانسه بودند صحبت‌های ایشان به طور تلفنی خوانده و ضبط می‌شد و در روز بعد این نوارها به طور وسیعی در کشور پخش می‌شد.

یادگار امام اضافه کرد: بر همین اساس می‌توان گفت که انقلاب اسلامی ایران اولین انقلابی است که از تکنولوژی برای پیروزی استفاده کرده و در این راه ابزارهای مدرن را مورد استفاده قرار داده است. در واقع پیام‌های امام با رادیو به مردم می‌رسید؛ در حالی که پیش از این انقلاب‌های دیگر دنیا یا از رسانه‌ها استفاده نمی‌کردند یا آن‌ها را جهت تبلیغات مورد استفاده قرار می‌دادند اما اصل و اساس انقلاب ما براساس آگاهی شکل گرفته است.

سیدحسن خمینی اظهار کرد: اکنون در حوزه تکنولوژی، تغییرات به گونه‌ای شده که شاید بصورت ماهانه این تغییرات ایجاد می‌شود و در این میان ما باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که دیگر نمی‌توان به عصر قبل از اینترنت بازگشت.

وی با بیان اینکه امروز هم این مسئله به شکل دیگری ادامه دارد و پیشرفت درتکنولوژی به گونه ای است که شاید هر ماه در این زمینه تحول ایجاد می شود، تأکید کرد: ما به عصر قبل از اینترنت نمی توانیم برگردیم و فضای فناوری به گونه ای است که نمی توان آن را از بین برد بلکه باید آن را مدیریت کرد.

یادگار امام با بیان اینکه این مدیریت در مورد هر ابزاری لازم است گفت: ابتدا که هر وسیله ای ساخته می شود همه می ترسند و فکر می کنند که دین را از بین می برد، در حالیکه دین و ایمان نیاز مردم است و از درون آنها می جوشد؛ لذا دیدید که در شوروی بعد از چند دهه که تمام درها به روی دینداری بسته شد بعد از فروپاشی ۸۰ درصد مردم به خدا اعتقاد داشتند زیرا نیاز به دین، خدا و ماوراءالطبیعه نیاز فطری از آنهاست و رسانه ها نه دیروز توانستند آن را از بین ببرند و نه در آینده خواهند توانست این کار را انجام بدهند.

وی با تأکید بر اینکه امکانات تکنولوژیک و رسانه ای را باید در خدمت آموزه های دینی و انقلابی قرار داد، تصریح کرد: شاکله انقلاب با آگاهی بخشی و استمرار آن هم با آگاهی بخشی خواهد بود؛ آن گروهی درهای فرهنگی خودشان را می بندند که احساس ضعف می کنند در حالی که اگر یک اندیشه مولد داشته باشند از ابزار بیان آن استفاده می کنند.

یادگار امام ادامه داد: ما مدعی هستیم که اندیشه پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) یک اندیشه مولد است و قرار است فردای جهان را بگیرد و مدعی هستیم که اگر این اندیشه را در اختیار دلهای پاک قرار دهیم همه به آن گرایش پیدا می کنند؛ چه کسی است که علی (ع) فاطمه زهرا (س) و سیدالشهداء(ع) را بشناسد و به آنها خضوع و احترام نکند؟ شناخت این بزرگان به ابزاری لازم دارد که البته ابزار اگر در دست دشمن باشد ضرر کرده ایم اما باید به راحتی در دست دوست قرار بگیرد.

وی در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی با آگاهی بخشی استمرار می یابد گفت: هرچه در این بعد توانمندتر شویم پیروزیم و راه آن این است که از این عرصه نترسیم و به جوهره ایمان مردم اعتقاد داشته باشیم و قبول کنیم که دین و ایمان یک عنصر وارداتی درون آنها نیست بلکه از درون آنها می جوشد.

مسلمان و غیر مسلمان، ایرانی و غیر ایرانی دلسوز یکدیگر باشیم

یادگار امام گفت: ما دین داران توجه بیشتری به این هدف داریم و ادیان آمده اند که هم ما را به آخرت رهنمون کنند و هم دنیای ما را بهتر سازند و ساختن دنیا جز به این نیست که دست در دست هم دهیم به مهر؛ و مسلمان و غیر مسلمان، ایرانی و غیر ایرانی دلسوز یکدیگر باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار با رئیس جمعیت هلال احمر و جمعی از اعضای سازمان جوانان این جمعیت، اظهار داشت: یکی از شروط جوانی قانع نبودن به وضع موجود است و اگر جوان وضعیت موجود را بپذیرد یک پیر-فارغ از ماه و سال- است، در حالی که چشم جوان باید به آینده باشد و همواره حرکت برای او اصالت داشته باشد. آنهایی که دل در گرو گذشته دارند نیز باید این را سرمایه ای بدانند که با تکیه بر تجربه پیشینیان به سوی آینده حرکت کنند.

وی با بیان اینکه آرمان سازمان جوانان هلال احمر کمک به انسانیت و زندگی بهتر است، یادآور شد: ما دین داران توجه بیشتری به این هدف داریم و ادیان آمده اند که هم ما را به آخرت رهنمون کنند و هم دنیای ما را بهتر سازند و ساختن دنیا جز به این نیست که دست در دست هم دهیم به مهر؛ و مسلمان و غیر مسلمان، ایرانی و غیر ایرانی دلسوز یکدیگر باشیم.

یادگار امام با اشاره به اینکه در احادیث آمده است که هرکس مهر و عطوفت در وجود او نیست، انگار قطعه ای از وجود او گم شده است، گفت: سازمان جوانان هلال احمر باید دو قید را برای کار خود داشته باشد؛ اول آنکه بداند کار مهمی انجام می دهد و دوم اینکه به افق های آینده چشم داشته باشد و امروز را نردبان تعالی فردا کنند. لذا از تجربیات گذشتگان استفاده کرده، دچار گسست نسلی نشوید و تجربیات پیشینیان را بی ارزش تلقی نکنید، آورده های پیشینیان را از بین نبرید و با مشاهده نقاط ضعف و قوت، به آینده امید داشته باشید.

وی با بیان امید به آینده شرط هر حرکتی است، یادآور شد: امام این درس را به ما می دهد که دوران تبعید، حمایت شرق و غرب از رژیم ستمشاهی و... باعث ناامیدی او نشد و ما می توانیم این امید را به عنوان سرمایه ای حیاتی به کار بگیریم.

پیش از سخنان یادگار امام دکتر محمد فرهادی رئیس جمعیت هلال احمرطی سخنان کوتاهی، گزارشی را از فعالیت های سازمان جوانان این جمعیت ارائه کرد.

در پایان این دیدار، تندیس «کبوتر صلح» به عنوان نماد صلح و کرامت انسانی از سوی دکتر فرهادی و دکتر قبادی(رئیس سازمان جوانان هلال احمر) به یادگار امام اهداء شد.


تاکید یادگار امام بر حفظ استقلال وکلا

برخی از اعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز به همراه جمعی از وکلا با سیدحسن خمینی در حسینه جماران دیدار کردند.

در این دیدار علی نجفی توانا رئیس کانون وکلا دادگستری مرکز مختصری درباره وضعیت وکلا و لایحه پیشنهادی قوه قضائیه صحبت کرد و تاکید داشت که به اعتقاد وکلا و حقوقدانان لایحه وکالت ناقض استقلال وکلا و جامعه وکالت و مغایر با حقوق طرفین دعوا و برخلاف مقررات بین‌المللی است.

نجفی‌توانا از یادگار امام درخواست کرد که از حفظ استقلال کانون وکلا و نیز تثبیت دادرسی عادلانه با حضور وکلای مستقل در محاکم حمایت کند.

براساس این گزارش در ادامه این دیدار سیدحسن خمینی با خوشامدگویی به وکلا اعلام کرد که در قضای اسلامی نیز بر تفکیک قاضی، وکیل و استقلال وکلا تاکید شده است.

وی افزود:بنده نیز در خصوص موضوعات اخیر لایحه وکالت مطالبی را شنیده‌ام و معتقدم که وکلا باید مستقل باشند و در این زمینه تلاش خودم را به عمل خواهم آورد و قول حمایت از کانون‌های وکلای دادگستری را به اعضای حاضر دادم.

سیدحسن خمینی همچنین با تاکید بر توسعه خدمت رسانی وکلا به اقشار جامعه از جمله اقشار نیازمند تاکید کرد که به لحاظ توسعه موضوعات اجتماعی و اقتصادی همه نیازمند استفاده از اطلاعات و خدمات وکلا هستند.

در راستای این صحبت یادگار امام(ره)، محمدرضا کامیار رئیس اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: کانون وکلای دادگستری مرکز در طول سال هزاران مورد وکیل معاضدتی به‌طور رایگان در اختیار افراد نیازمند وکیل و نیز مشاوره رایگان قرار می دهد و کانون مرکز در صدد افزایش این‌گونه از خدمات وکلا است.

وی افزود: در حال حاضر در تمامی مجتمع‌های قضایی تعدادی از وکلا درساعات اداری به‌طور رایگان در حال مشورت و راهنمایی به متقاضیان و مراجعین به مجتمع‌های قضایی هستند.

در پایان این دیدار علی نجفی‌توانا از سیدحسن خمینی دعوت کرد تا با حضور در کانون وکلای دادگستری مرکز در جریان موضوعات جامعه وکالت قرار گیرد و از نزدیک با این کانون آشنا شود.

وی حضور یادگار امام (ره) را در کانون وکلای مرکز فرصت مغتنمی برای کانون‌های وکلا در شرایط فعلی دانست.

سیدحسن خمینی نیز ضمن اجابت دعوت رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: ان شاءالله در فرصت مناسبی حتما به کانون وکلای دادگستری مرکز خواهم آمد و از نزدیک در جریان موضوعات جامعه وکالت قرار خواهم گرفت.

در ابتدای این دیدار علی نجفی توانا با تشکر از سید حسن خمینی که این فرصت را برای دیدار فراهم کرده است از امام به عنوان مدافع حقوق مردم و عدالت یاد کرد و وکلا را مدافع حقوق مردم و دفاع از عدالت اجتماعی برشمرد.
کد مطلب: 39156
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *