۰
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۰

توسعه هنرستانها در جوار روستاها و کارخانه ها

مدیرکل کار و دانش معاونت متوسطه آموزش و پرورش از تاثیرگذاری رشته های کار و دانش در کاهش نرخ بیکاری و اشتغال‌زایی خبر داد و گفت: توسعه متوازن رشته های کار و دانش، کیفیت بخشی به محتوای آموزش و افزایش هنرستانها در جوار کارخانه ها و روستاها از محوری ترین سیاستهای ما برای سال تحصیلی آینده است.
توسعه هنرستانها در جوار روستاها و کارخانه ها
سید مصطفی آذرکیش  گفت: محوری ترین سیاست ما در رشته کار و دانش توسعه متوازن این رشته ها متناسب با اعلام نیاز بازار کار است. در حال حاضر نیز با توجه به این نیاز موفق شده ایم ۴۴۰ هزار دانش آموز پایه دوم و سوم در رشته کار و دانش را جذب کنیم تا آنها بتوانند بخشی از بحران بیکاری و نیاز بازار کار را حل کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ هزار دانش آموز از تعداد کل دانش آموزان کار و دانش در بخشهای خارج از آموزش و پرورش مانند کارخانه ها و شهرک های صنعتی و اصناف مشغول به تحصیل هستند، افزود: ما در صدد توسعه متوازن رشته های کار و دانش با در نظر گرفتن اسناد فرادستی و سیاستهای ابلاغی و همچنین علاقه دانش آموزان هستیم، به همین منظور تفاهم نامه هایی را با وزارتخانه های مختلف از جمله راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، سازمان فنی حرفه ای کشور و وزارت صنعت و معدن منعقد کرده ایم.

تسهیلات وزارت جهاد کشاورزی برای دانش آموزان هنرستانی

آذرکیش در پاسخ به این سئوال که آیا توسعه متوازن هنرستانها با در نظر گرفتن تسهیلات ویژه برای دانش آموزان است، گفت: این موضوع در تفاهم نامه هایی که با وزارتخانه های مختلف بسته می شود، مورد توجه بوده و به طور مثال جهاد کشاورزی سه تسهیل برای دانش آموزانی که رشته کشاورزی را انتخاب کرده اند، در نظر گرفته است که از جمله آن می توان به تسهیلات بانکی و اعتباری با اولویت این دانش آموزان، ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، جذب آنها در بازار کار و گذراندن خدمت سربازی در مراکز جهاد کشاورزی اشاره کرد.

جذب ۱۰۰ درصدی دانش آموزان در رشته های کار و دانش

مدیرکل کار و دانش معاونت متوسطه آموزش و پرورش در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا آموزش و پرورش همزمان با توسعه متوازن تضمین آینده شغلی این گروه از دانش آموزان را می دهد، گفت: آموزش و پرورش قطعا نمی تواند چنین تضمینی دهد؛ چراکه ما با توجه به نیاز بازار کار اقدام به جذب دانش آموز می‌کنیم و در حال حاضر در برخی از رشته ها مانند آسانسورسازی، جوشکاری، طلاسازی، جذب دانش آموز در بازار کار به صورت صددرصدی است. قطعا تعامل میان این وزارتخانه با سایر ارگان ها می تواند راهگشایی برای اشتغال دانش آموزان پس از کسب دیپلم باشد.

آذرکیش ادامه داد: رشته های کار و دانش با توجه به نیازهای منطقه ای و ملی در بازار کار اقدام به جذب دانش آموز می کند و تاکنون بر اساس آمار سازمان آمار ایران تعداد شاغلین دارای مدرک مهارتی به مراتب بیشتر از افرادی است که دیپلم نظری دارند.

هدایت تحصیلی هیچ دانش آموز هنرستانی نباید اجباری باشد

وی درباره اینکه آیا صرفا بدون در نظر گرفتن علاقه دانش آموز و تنها با توجه به نیاز بازار کار می توان بالاجبار دانش آموزان را به سمت این رشته ها هدایت کرد، گفت: هیچگاه در هدایت دانش آموز اجباری در کار نبوده، اما باید شرایط کشور و بحران بیکاری را نیز در نظر گرفت. قطعا در جذب دانش‌آموزان نیازمند کمک رسانه ها و روشنگری خانواده ها هستیم؛ چراکه هدایت تحصیلی با کمک خانواده ها انجام می شود و آنها اگر بدانند با افزایش توان مهارتی فرزندانشان احتمال جذب آنها در بازار کار و همچنین ادامه تحصیلشان در دانشگاه بالاتر می رود، قطعا تمایل بیشتری از خود نشان خواهند داد.

به گفته آذرکیش، یکی دیگر از برنامه های ما کیفیت بخشی آموزشها برای جذب و اشتغال بیشتر است، ضمن آنکه در مناطق محروم این موضوع و همچنین تجهیز هنرستانها به شدت مورد توجه قرار گرفته تا دانش آموزان با توجه به بازار کار هر استان جذب رشته تحصیلی خود شوند.

توسعه هنرستانها در جوار روستاها و کارخانه ها

وی با بیان اینکه در حال حاضر سهم دانش آموزان فنی حرفه ای و کار و دانش ۴۲ درصد بوده که باید به ۴۸ درصد برسد، درباره تدوین سیاستهای تشویقی برای افزایش تعداد این دانش آموزان گفت: در تفاهمنامه هایی که با دستگاههای مختلف به امضا رسانده ایم به نوعی این سیاستهای تشویقی در نظر گرفته شده است، اما در مجموع ما می خواهیم دانش آموز و خانواده هایشان خود به این نتیجه برسند که با انتخاب این رشته ها امکان جذب آنها در بازار کار راحت تر شده است. ضمن آنکه در حال حاضر نیز سیاستهای تشویقی وجود دارد، مثلا بر اساس قانون نظام صنفی کشور افرادی که دیپلم خود را در شاخه کار و دانش گرفته اند دیگر لازم نیست برای پروانه کسب آزمون دوباره دهند. قطعا این تسهیلات باید اطلاع رسانی شود تا تصور اشتباه نسبت به رشته های فنی حرفه ای و کار و دانش از بین برود.

آذرکیش به توسعه هنرستانها در جوار کارخانه ها و روستاها اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از برنامه های ما افزایش هنرستانها در کنار کارخانه ها و روستاها با توجه به نیاز بازار کار به رشته کشاورزی بوده که از سال تحصیلی آینده این موضوع مورد توجه قرار خواهد گرفت.
کد مطلب: 39828
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *