; ?>; ?> مرغ استیضاح کنندگان وزیر علوم همچنان یک پا دارد - مردم سالاری آنلاين
۰
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۱

مرغ استیضاح کنندگان وزیر علوم همچنان یک پا دارد

استیضاح وزیر علوم این روزها تبدیل به یکی از حاشیه‌‌ای ترین مسائل کشور شده است.
مرغ استیضاح کنندگان وزیر علوم همچنان یک پا دارد
این روزها، ماراتن سختی میان طرفداران استیضاح وزیر علوم با مخالفان آن در گرفته است و هر دو گروه تلاش می‌کنند به هر نحو ممکن حرف خود را به کرسی بنشانند. مخالفان استیضاح دم از سیاسی بودن و سیاسی کار می‌زنند و می‌گویند، چگونه است وزیر که تازه هشت ماه است که کار خود را آغاز کرده است، در دم تیغ استیضاح قرار بگیرد. آنهم به دلیل تغییر مدیرانی که با او و تیم دولت اختلاف سلیقه و نظر داشتند. در مقابل موافقان استیضاح نیز حضور برخی چهره های اصلاح طلبی که به زعم آنها در حوادث سال ۸۸ نقش آفرین بوده اند و دیگر عزل و نصب ها در وزارت علوم را دستاویز کرده و می‌گویند، جلوی ضرر را از هرکجا بگیری، منفعت است و به همین دلیل، برگه استیضاح را امضا کردند و تا به امروز نیز پای آن ایستاده‌اند.

در این میان، برخی همچون علی لاریجانی و دولت تلاش می‌کنند با برگزاری جلسات مشترک میان وزیر علوم و نمایندگان، این مشکل را حل کنند، تا رابطه دولت و مجلس به سمت تیرگی حرکت نکند. جلساتی که گرچه به ظاهر استیضاح را تا یک ماه آینده به تعویق انداخت اما هنوز هم هستند برخی امضاکنندگان این طرح استیضاح که در تلاشند هرچه سریعتر استیضاح اعلام وصول و به جریان بیفتد. جلسه امشب دولت و مجلس نیز شاید باز هم پای ریش سفیدی یا گلایه و هشدار را به ماجرای استیضاح وزیر علوم و دیگر استیضاح هایی که در جریان است باز کند.

در جدول زیر اظهار نظرگروه‌های مختلف سیاسی، اعم از نمایندگان و فعالان سیاسی در مورد استیضاح وزیر علوم را بخوانید:



اسامی


سمت


اظهار نظر

انصاری، مجید


معاون پارلمانی رئیس جمهور


تلاش معاونت پارلمانی بر این است که استیضاح هیچ وزیری در صحن مجلس مطرح نشود و قبل از رسیدن به مرحله استیضاح، حل و فصل شود.



تلاش هیات رییسه مجلس و دولت بر ایجاد وفاق است تا مساله استیضاح را منتفی کنیم.

باهنر، محمدرضا


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی


در هیچ دوره‌ای نبوده که یک وزیر ۱۰ نماینده مخالف جدی نداشته باشد بنابراین ما باید تلاش کنیم اگر قرار است استیضاحی مطرح شود، استیضاحی باشد که فضای عمومی مجلس آن را مطالبه کند و صرفا ۱۰ یا ۱۵ نفر نباشند و اگر اینگونه شد سعی داریم مدیریت کنیم که این هم خلاف قانون نیست لذا در حال حاضر در حال مذاکره هستیم و تفاهماتی نیز داشته‌ایم.

جعفرزاده،غلامعلی


نماینده رشت در مجلس


استیضاح را به هیچ عنوان به صلاح نمیدانم، اخیرا در یک محیط دانشگاهی بودم و شاهد نقطه نظراتی بودم که عمدتا استیضاح را قبول نداشتند و کاملا مخالف آن بودند.



ایراداتی که همکارانم در مجلس بیان می‌کنند هزار برابر آن در دولت نهم و دهم وجود داشت پس چرا آن‌ موقع مطرح نمی کردند؟ ما الان نمیتوانیم پاسخگوی این سوالات باشیم به هرحال شرایط کشور مناسب نیست و جامعه هم مخالف استیضاح است. اما با کمال تاسف موضوع استیضاح‌ها از سوی استیضاح کنندگان جدی است.

جعفری، قاسم


نماینده مجلس


تعبیری را آقای ظریف دارد که ما این مذاکرات را با ۱+۵ انجام دادیم بنابراین اگر نشد دنیا می‌فهمد که آنها زیاده‌خواه هستند. حداقل تأثیر این فرصت هم آن است که ثابت می‌شود استیضاح‌کنندگان در پی اجرای یک تصمیم از پیش‌گرفته شده‌ای که الا و لابد باید بشود نیستند بلکه می‌خواهند قانون اجرا شود.

حاضری، علی‌محمد


مشاور سید محمد خاتمی در دولت اصلاحات


افراطیون با انجام طرح‌های مختلف در استیضاح وزرا درصدد جبران شکست‌شان در انتخابات ۲۴ خرداد سال گذشته هستند. رویکرد آنها مقابله با انتظارات و مطالبات مردم است و هر وزیری که به خواست مردم بیشتر وفادار بوده بیشتر مورد غضب نیز قرار گرفته است.

حسینی، سید شریف


عضو هیئت رییسه مجلس


نشست نمایندگان استیضاح کننده با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، انجام شده ولی آن‌ها بر انجام استیضاح اصرار دارند.



مطمئن باشید نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس وظیفه قانونی که بر عهده دارند و بررسی و نظارت جزو وظایفان است مسیری را طی خواهند کرد که به نفع دولت، کشور و مردم خواهد بود.

درویش پور، حجت‌الله


نماینده مجلس


اگر وزیر علوم استیضاح شود اسامی بورسیه های غیر قانونی که برخی در داخل مجلس در این موضوع دست داشته اند را اعلام می کنیم.

زیباکلام، صادق


استاد دانشگاه


دانشگاه‌ها نزدیک به دو ماه است که تعطیل هستند و قبل از آن هم کمابیش از نظر سیاسی تعطیل بوده‌اند. می‌ماند اینکه پس این همه جاروجنجال تندروها برای مخالفت و اصرار بر استیضاح دکتر فرجی‌دانا به واسطه چیست؟ آن گناهان و خبط و خطاهای کرده و ناکرده فرجی‌دانا کدام بوده که تندروها به چیزی کمتر از برکناری وی رضایت نمی‌دهند؟

سلامی، محمود


نماینده مجلس


استیضاح وزیر علوم با رویکرد با سیاسی مطرح شده است. شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر این اعتقادند که وزیر علوم در بخش هایی به نمایندگان مردم پاسخگو نبوده و از این رو برای استیفای حق مردم ، استیضاح را مطرح کرده اند.

سلیمی، علیرضا


نماینده مجلس


وزیر علوم باید به طور شفاف به دغدغه‌های نمایندگان و افکار عمومی درباره کند شدن بحث رشد علمی کشور، انتصابات رخ داده در دانشگاه‌ها و وزارت علوم، ساختار شکن بودن برخی از نشریات دانشجویی که اخیرا مجوز دریافت کرده‌اند، پاسخ دهد.

حدادعادل،غلامعلی


رییس فراکسیون اصولگرایان


ما با وزیر علوم دعوای شخصی نداریم و به شخصیت علمی وی احترام می گذاریم؛ انتظار ما از وزیر علوم در مجلس این است که کاری در وزارت علوم نشود که دوباره حوادث تلخ سال ۷۸ و ۸۸ تکرار بشود.

عارف، محمدرضا


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام


عملکرد آقای فرجی دانا موفقیت‌آمیز بوده است.

کریمی قدوسی،جواد


عضو جبهه پایداری


فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در مورد فضای دانشگاه ها استیضاح کنندگان را مصمم تر کرد چون دغدغه های زیادی برای رهبری انقلاب در دانشگاه ها ایجاد شده است که ناشی از عملکرد روسای فعلی این وزارتخانه است.

روحانی در مجلس اعلام کرد تمامی کارهایی که میلی منفرد و توفیقی در دانشگاه ها انجام داده اند تحت نظر من بوده است بنابراین ماجرای دانشگاه ها فقط به فرجی دانا مربوط نمی شود.

کلانتری، عیسی


وزیر سابق دولت‍‌های موسوی، هاشمی و خاتمی


طرح استیضاح‌های سریالی هیچ ارزش نظارتی ندارد و گروهی از نمایندگان که این مساله را مطرح کرده‌اند. من امیدوارم که وزرا از این استیضاح‌ها هراسی نداشته باشند و نگران نباشند و کار خودشان را با قدرت انجام دهند. اتفاقا هر جلسه استیضاح می‌تواند فرصتی برای بیان برنامه‌های وزارتخانه‌های مختلف باشد. دولت هنوز یک سال کاری را تمام نکرده و هنوز نتوانسته برنامه‌هایش را اجرا کند. در هیچ کجای دنیا عملکرد دولتی که هنوز یک‌سالش نشده را بدون کار کارشناسی مورد بازخواست قرار نمی‌دهند

مصری، عبدالرضا


نماینده مجلس


مجلس نیز تا به حال صبوری زیادی به خرج داده، ولی وزیر علوم حتی به تذکرات توجهی نمی‌کند. در روزهای گذشته برخی از سران و شخصیت‌های کشور قول‌هایی دادند که اشتباهات وزارت علوم چه در انتصابات و چه در مسائل دیگر را اصلاح کنند.

نادران، الیاس


نماینده مجلس


از جلسه لاریجانی با فرجی دانا اطلاعی ندارم ، هر کسی در مجلس مختار است هر کاری که فکر میکند برای کشور لازم است انجام بدهد. این جلسات ارتباطی با بحث ماندارد و هر کسی کار خود را انجام می دهد.

نبویان، محمود


نماینده مجلس


اگر کسی بخواهد جو آرام دانشگاه را به هم بزند، نمایندگان به او رأی نخواهند داد.

ما یک ماه است که در حال پیگیری هستیم و از وی می‌خواهیم که فضای دانشگاه‌ها را به حالت آرام و خانوادگی برگرداند.

متأسفانه ما به برخی معاونان وی تذکراتی می‌دهیم، اما می‌شنویم که اصلاً کار دست خود فرجی‌دانا نیست و در حقیقت در دست شورایی است که در مقاطع دوم خرداد و پس از آن موجبات بروز اغتشاشات در دانشگاه‌ها بودند.

ندیمی، ایرج


نماینده مجلس


اصرار اکثر نمایندگان در مجلس بر استیضاح نیست و قرار براین است در مورد تبعات قانونی و مورد اختلاف مذاکره شود. در مورد انتصابات در وزارت علوم هم ما این موضوع را دو وجهی میبینیم که بخشی از آن باید انجام شود و بخش دیگر می‌تواند انجام نشود . در مورد دانشجویان ستاره دار هم این قانون است که باید اجرا شود. بهر‌حال آنچه که مورد اهمیت است اینست که استیضاح مورد تایید اکثریت نمایندگان نیست.

نوباوه، بیژن


نماینده مجلس


این استیضاح یک استیضاح کاملا علمی، قانونی و منطقی است چرا که شاید بزرگترین تغییرات توسط فرجی دانا که از ابتدا نیز مجلس به زور به ایشان رای اعتماد داد صورت گرفته که براین اساس اکثر دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و موسسات دچار تغییر شده‌اند و این تغییرات نه با جایگزین کردن افرادی بهتر بلکه چه بسا با جایگزینی افرادی فاقد شرایط صورت گرفته است.

هروی، جواد





استیضاح وزیر علوم حرکتی شتابزده است و باید همگی به مقوله دانش، فناوری و پیشرفت کشور که دغدغه همه شده، توجه کنیم.

اینگونه نیست که برخی افراد، دلواپس رشد علمی کشور باشند و بقیه مردم در این زمینه حرفی نمی زنند؛ آموزش عالی کشور مشکلات فراوانی دارد، اما راهکار حل این مشکلات استیضاح وزیر نیست.
کد مطلب: 39852
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *