۰
جمعه ۳ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۷

جنگ تجاري آرژانتين و آمريکا شدت گرفته است

جنگ تجاری بین آرژانتین و آمریکا شدت گرفته است.
به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، سیاستهای حفاظت گرایی اقتصادی آرژانتین و آمریکا سبب بروز مناقشه تجاری میان دو کشور شده است. این تنش به حدی افزایش یافته است که در سازمان تجارت جهانی مطرح می شود. پس از آنکه آمریکا و ژاپن دولت آرژانتین را در سازمان تجارت جهانی به علت تعرفه های واردات به چالش کشیدند، وزرات امور خارجه آرژانتین نیز بیانیه ای منتشر کرد که در آن تصریح شده است این کشور آمریکای لاتین نیز در سازمان تجارت جهانی از آمریکا به علت اعمال موانع غیرقانونی در مسیر صادرات گوشت گاو و مرکبات شکایت می کند.
خورخه آرگوئلا ، سفیر آرژانتین در واشنگتن در این خصوص گفت:« مناقشه جاری فقط بین آمریکا و آرژانتین نیست بلکه مناقشه ای سراسری است. تنشهای اقتصادی در سطح جهانی نتیجه بحران اقتصادی است که متوجه کشورهای در حال توسعه هم شده و پیامدهای آن به اقتصاد جهانی کشیده شده است. اگر طرح شکایتهای مستمر در سازمان تجارت جهانی به علت این مسائل ادامه پیدا کند، ممکن است این رویه به بروز جنگهای تجاری میان کشورها منجر شود.»
باآنکه سازمان نظارت بر سلامت حیوانات در جهان اعلام کرده است گوشتهای آرژانتینی از سال دو هزار و سه از هرگونه آلودگی به بیماری آنفلوانزای خوکی یا تب برفکی مصون بوده اند، کاخ سفید تحت فشار گروههای ذینفع از واردات فراورده های گوشتی آرژانتین جلوگیری می کند که از این بابت، صدها میلیون دلار به اقتصاد آرژانتین ضربه وارد می شود. آرژانتین دومین قطب بزرگ اقتصادی آمریکای لاتین به شمار می رود. درخواست گروههای ذینفع در سال دو هزار و یک در آمریکا سبب شد واردات لیمو و دیگر مرکبات آرژانتینی به بازارهای آمریکایی با مشکلات جدی مواجه شود.
خورخه آرگوئلا افزود:« هنوز آرژانتین هیچ پاسخ یا توجیه منطقی درباره مخالفت آمریکا با ورود مرکبات آرژانتینی به بازارهای آمریکایی دریافت نکرده است.»
مقامات آمریکایی با دفاع از تصمیمات خود تاکید دارند آرژانتین به تعهدات خود در قبال سازمان تجارت جهانی عمل نمی کند. آمریکا بجای پرداختن به ریشه اصلی مشکلات تلاش می کند از منظر دیگری به این مسئله بپردازد. به هرحال، مناقشه تجاری میان آرژانتین و آمریکا در حال شدت گرفتن است. آرژانتین اعلام کرده در عزم خود برای ایستادن در مقابل سیاستهای دوگانه کشورهای قدرتمند در سازمان تجارت جهانی مصمم است. به گفته مقامات آرژانتینی ، قطبهای بزرگ اقتصادی تلاش می کنند کشورهای در حال توسعه را به رعایت قوانینی در عرصه تجارت بین الملل وادار کنند که خودشان به آن عمل نمی کنند.
کد مطلب: 4011
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *