۰
جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۲
اکونومیست:

آسیب به ریاست جمهوری روحانی جبران‌ناپذیر است

ایران و 6 قدرت جهانی در آخرین لحظات از اعمال سیاست‌های خود که متقاعد کننده نبود، در 18 جولای تصمیم گرفتند ضرب‌الاجل دستیابی به توافق نهایی را به مدت 4 ماه دیگر تمدید کنند.
آسیب به ریاست جمهوری روحانی جبران‌ناپذیر است
سایت روزنامه اکونومیست در این باره می نویسد: مذاکره کنندگان، به دنبال دستیابی به توافقی برای مهار برنامه هسته ای ایران در قبال حذف تحریم ها هستند، مذاکراتی که تا سپتامبر متوقف شد.

ایران و ۱+۵ تا ۲۴ نوامبر، دقیقا یک سال پس از امضای «طرح اقدام مشترک» زمان دارند که به راه حل مشترکی دست پیدا کنند.

در همین حال، مفاد شش ماهه توافق موقت که از تاریخ ۲۰ ژانویه به اجرا درآمد همچنان با چند تغییر جزئی ادامه پیدا خواهد کرد.از سوی دیگر، ایران نیز گام دیگری به سمت خنثی سازی ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی غنی شده با تبدیل پودر اکسید اورانیوم به صفحات سوخت برای راکتور تحقیقاتی برخواهد داشت. در مقابل، ایران بخش محدودی از دارایی های بلوکه شده خود را به مدت ۷۰۰ میلیون دلار دریافت خواهد کرد.

تمدید مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ قابل حدس بود با این حال نگرانی‌هایی در خصوص تاسیاست هسته ای ایران و ظرفیت غنی سازی این کشور وجود دارد که انتخاب را برای این کشور سخت تر کرده است.

خروج از میز مذاکره در زمان کنونی، میتواند ایرانی ها را به شکست در چشم انداز بخش اقتصادی این کشور محکوم کند. از سوی دیگر، آسیب به ریاست جمهوری حسن روحانی، که سال گذشته برای پایان دادن به انزوای اقتصادی و سیاسی ایران، انتخاب شد می تواند احتمالا جبران ناپذیر باشد.

آمریکا و دیگر شرکای مذاکره کننده خود خواستار آن هستند که ظرفیت غنی سازی ایران که در حال حاظر ۱۹ هزار سانتریفیوژ است، به شدت کاهش پیدا کند. آمریکایی ها بر این باورند که قبولاندن هرچیزی بالاتر از ۳ تا ۴ هزار سانتریفیوژ به کنگره این کشور غیرقابل قبول خواهد بود. با این وجود به نظر می رسد که ایرانیان همه توان خود را برای بالابردن تعداد سانتریفیوژهای مورد نظر به کار گرفته اند.

از سوی دیگر، ایران به پروسه توافق نامه هسته ای بیش از ۵ سال فکر نمی کند در حالی که آمریکایی ها و همکارانشان به یک دوره ۲۰ ساله اجرای توافق نامه هسته ای می اندیشند.
کد مطلب: 40140
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *