۰
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۲
يک ساعت بحث بي نتيجه

مشروح مناظره جنجالي دادگان و خادم

رييس سابق فدراسين فوتبال در مناظره‌اي با اميررضا خادم به بررسي مشکلات باشگاه‌هاي استقلال وپرسپوليس پرداخت.
مشروح مناظره جنجالي دادگان و خادم
خادم در این مناظره گفت که طبق اعلام سازمان لیگ مجموع قراردادهای امسال لیگ برتر ۱۵۰ میلیارد تومان است اما دادکان این موضوع را باور نداشت و قسم خورد اگر مهدی تاج این مسئله را تایید کند دیگر درباره ورزش صحبت نمی‌کند.
به گزارش ایسنا، محمد دادگان در برنامه چهار- چهار- دو رادیو جوان حاضر شد و اظهار کرد: گفته می‌شد قرار است مناظره‌ای با آقای خادم داشته باشم اما باید بگویم مناظره‌ای در کار نیست. قصد ما یافتن راهکاری برای پیشرفت ورزش ایران است.
وی افزود: اگر پنج واژه‌ی "بگویم"، "می‌گویم"، "اگر" و "مگر "و "به من تکلیف شد" را از فوتبال ایران حذف کنیم موفق خواهیم شد. خواهشا صحبت‌های ما را با نگاه مثبت ببینید. من قصدم تخریب کسی نیست و فقط حقایق را می‌گویم.
وی در پاسخ به این سوال که زمانی شما گزینه مدیرعاملی پرسپولیس بودید اما اعلام کردید باید بدهی چهل میلیاردی باشگاه پرداخت شود تا سپس مدیرعاملی را قبول کنم، آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟ گفت: من هیچ زمانی کاندیدای مدیرعاملی پرسپولیس نبودم و نمی‌دانم آقای خادم بر اساس چه مستنداتی بحث مدیرعاملی من را مطرح کرده‌اند. تنها فقط اذهان عمومی و مردم من را تشویق می‌کردند که مدیرعامل پرسپولیس شوم. همیشه گفته‌ام اگر جایی بتوانم خدمت کنم قطعا با جان و دل خدمت می‌کنم. آقای سلیمی و آقای استیلی جلسه‌ای با من برگزار کردند و صحبت‌هایی مطرح شد، اما من از سوی وزارت ورزش کاندیدای مدیرعاملی پرسپولیس نبودم.
وی در ادامه به انتخاب اعضای هیئت مدیره پرسپولیس اشاره کرد و گفت: در زمانی که اعضای هیئت مدیره پرسپولیس انتخاب شدند مصاحبه‌ای انجام دادم و گفتم قبل از اینکه به هفته پنجم برسد اختلافات آغاز خواهد شد. وزارت ورزش باید بداند هر باشگاهی برای خودش اساس نامه‌ای دارد و این اساس‌نامه ارکان‌هایی از جمله مجمع و بازرس دارد. حال ببینید آیا این اصل در فوتبال ایران رعایت می‌شود یا خیر؟ برای من جای سوال است که انتخاب‌هایی که وزارت ورزش انجام می‌دهد آیا در چارچوب اصول است یا خیر؟ مجمع، هیئت مدیره را انتخاب می‌کند و هیئت مدیره کار وظیفه انتخاب مدیرعامل را بر عهده دارد اما ما قبل از اینکه هیئت مدیره را انتخاب کنیم مدیرعامل را انتخاب می‌کنیم. این برای من قابل هضم نیست که چطور مدیرعاملی که هیئت مدیره انتخابش نکرده در آن مجوعه مسئولیت را قبول کرده و کار می‌کند.
وی در پاسخ به این سوال که به نظر شماآقای رحیمی انتخاب اعضای هیئت مدیره پرسپولس نبوده است گفت: خیر نه تنها آقای رحیمی بلکه بهرام افشارزاده هم انتخاب اعضای هیئت مدیره باشگاه‌هایشان نبوده‌اند. آنها را وزارت ورزش انتخاب کرده است.
وی تصریح کرد: وقتی من می‌گویم مشکلات پرسپولیس و استقلال از هفته پنجم شروع خواهد شد به این معنی نیست که من علم غیب دارم. باید بگویم از شواهد و قرائن کاملا مشخص بود که این باشگاه‌ها دچار مشکل خواهند شد. همه اینها نشان می‌دهد که ما نمی‌خواهیم برای استقلال و پرسپولیس ساماندهی انجام دهیم .
دادگان اضافه کرد: مگر مسئولان وزارت ورزش اعلام نکردند که مدیران سابق استقلال و پرسپولیس را به خاطر صرف هزینه‌های زیاد از کار برکنار کردند؟ حال همان‌هایی که شعار پایین آوردن هزینه‌ها را می‌دادند امروز با افزایش ۳۰ درصدی هزینه‌ها مواجهند. مدیران وزارت ورزش نتوانستد بر خلاف شعارهایی که می‌دادند هزینه‌ها را کنترل کنند. آنها سقف بودجه را تعیین کردند اما خودشان برای این سقف ۲۰ درصد تبصره گذاشتند. در حال حاضر مقصر علی دایی یا مدیر عامل پرسپولیس نیست بلکه وزارت ورزش مقصر است و باید پاسخگو باشد. روزی مسئولان وزارت ورزش هر روز مصاحبه می‌کردند و وعده یک پرسپولیس و استقلال رویایی را می‌دادند اما الان که مشکلات شروع شده است دیگر از آنها خبری نیست.
در ادامه برنامه چهار چهار دو قسمتی از مصاحبه‌های گذشته بهرام افشار زاده و علیرضا رحیمی پخش شد. در این گزارش بهرام افشارزاده به صراحت اعلام کرد که او را وزارت ورزش به عنوان مدیرعامل استقلال انتخاب کرده است. در این لحظه دادگان گفت: از ابتدا هم مشخص بود که مدیر عامل استقلال و پرسپولیس را وزارت ورزش اتخاب کرده است. اگر قرار بود به پرسپولیس خدمت کنند تیم پرسپولیس پر مهره‌تر از حال حاضر بسته می‌شد و اختلافات بوجود نمی‌آمد.
وی به امیر رضا خادم اشاره کرد و گفت: خادم فردی با دانش و کار بلد است اما باید بپذیرد حل مشکلات استقلال و پرسپولیس از عهده او بر نمی‌آمد. روزی که قرار بود خادم این مسئولیت را بپذیرد من با دوست مشترکمان (هاشمی طبا) تماس گرفتم و از او خواستم خادم را متقاعد کند که این مسئولیت را قبول نکند.
در این لحظه امیررضا خادم روی خط برنامه آمد تا پاسخ اظهارات دادگان را بدهد. او در این باره گفت: آقای دادگان از بزرگان ورزش ما هستند و من افتخار می‌کنم که زمانی همکار ایشان بودم. مطمئنا ایشان تخصص بیشتری نسبت به منی که در فوتبال تخصصی ندارم، دارند.
وی با بیان اینکه واگذاری باشگاه استقلال و پرسپولیس با مشکلات حقوقی همرا بوده است گفت: بر همین اساس مسئولیت واگذاری دو باشگاه به من واگذار شد. زمانی که باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال چند ده میلیارد بدهی داشتند مدیریت آنها غیر قابل کنترل بود زیرا هم بدهکار بودند و هم از جهت مسایل قانونی دولت نمی‌توانست پولی برای آنها هزینه کند . این دو باشگاه در مجموع چیزی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان بدهی داشتند. این رقم بودجه یک سال وزارت ورزش است. همه اینها را در نظر بگیرید و بدانید با این شرایط این دو باشگاه باید در سال ۹۳ به بخش خصوصی واگذار شوند. من با این شرایط مسئولیت را قبول کردم. البته در آن زمان هم خیلی از بزرگان ورزش توصیه دکتر دادگان را به من انجام دادند و گفتند احتمال دارد نتوانی وظیفه‌ات را به خوبی انجام دهی و در نهایت خدشه‌ای به آبرو و اعتبارت وارد شود.
خادم ادامه داد: اولین مولفه‌ای که برای حرکت این دو باشگاه لازم بود مسائل مالی بود. اگر مشکلات مالی را حل نمی‌کردیم امکان حضور این دو باشگاه در لیگ میسر نبود. بر همین اساس برای تامین مسایل مالی این دو باشگاه چاره‌اندیشی کردیم و در نهایت به این نتیجه درسیدیم که باید اسپانسر جذب کنیم. پس از جلسات متعدد دو اسپانسر جداگانه برای استقلال و پرسپولیس فراهم کردیم. بعضی از گزینه ‌های اسپانسری اعتقاد داشتند اگر برای این دو باشگاه هزینه‌ای کنند باید اعضای هیئت مدیره را انتخاب کنند. در همان زمان بعضی از دوستان مصاحبه کردند و گفتند ما نمی‌توانیم فقط ماشین پول باشیم و فقط پول پرداخت کنیم و هیچ دخالتی در امور مدیریتی باشگاه نداشته باشیم. بر همین اساس طی مذاکراتی که انجام شد قرار شد تعداد محدودی از هیئت مدیره را اسپانسر انتخاب کند. برای انتخاب اعضای هیئت مدیره هم سعی کردیم از چهره‌های اقتصادی، ورزشی و حقوقی استفاده شود .
وی در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع را تایید می‌کنید که مدیرعامل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را وزارت ورزش انتخاب کرده است و هیت مدیره آنها نقشی در آن نداشته گفت: مدیرعامل را ما پیشنهاد دادیم و هیئت مدیره دو باشگاه انتخاب می‌کردند.
خادم در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اختلاف میان اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل باشگاه پرسپولیس اشاره کرد و گفت: این اختلافات نشان دهنده این است که انتخاب اعضای هیئت مدیره صوری نبوده و آنها در مدیریت باشگاه دخیل هستند.
در ادامه محمد دادگان شروع به صحبت کرد. او در پاسخ به اظهارات خادم گفت: خادم می‌گوید من پیشنهاداتم را ارایه دهم تا آنها انجام دهند. من اگر جای آقای خادم بودم به هیچ عنوان این مسئولیت را قبول نمی‌کردم. من چهار ماه پیش هم با آقای هاشمی طبا صحبت کردم تا او پیغام من را به خادم برساند.آقای خادم! زمانی که هیئت مدیره‌های دو باشگاه را انتخاب کردید گفتید مردم خوشحال باشند که مشکلات این دو باشگاه حل شده است اما اینگونه نشد. چرا این صحبت را آن زمان مطرح کردید؟ شما هم می‌توانستید مثل مسئولان سابق نگویید که مشکلات حل شد. چندین سال به مردم با خطاهای مسئولان ورزش وعده و وعید داده شد؟ بعد از ۳۶ سال باید بدانیم اینگونه انتخاب‌ها به موفقیت نمی‌رسد.
وی تاکید کرد: دو موفقیت در فوتبال هر کشوری وجود دارد و هرکسی غیر از این بگوید بدانید کارشناس نیست. ابتدا رفتن تیم ملی یک کشور به جام جهانی و بعد از آن آوردن هواداران به استادیوم‌ها. به هر نحوی که بود اولی را محقق کردیم و تیم ملی را به جام جهانی بردیم اما در محقق کردن مسئله دوم ناکام بودیم . در دوره من و آقای مصطفوی که تیم ملی به جام جهانی رفت ما توانستیم شور و هیجان را به جامعه تزریق کنیم اما شما در این امر ناکام بودید. من اگر علیرضا خادم بودم مسئولیت واگذاری دو باشگاه را قبول نمی‌کردم. خیلی‌ها می‌گویند این گونه مسئولیت‌ها به من تکلیف شده است. شما بدانید آن کسی که این مسئولیت را به شما می‌دهد دوست شما نیست. این گونه اشتباهات باعث شده مردم ۳۵ سال در انتظار باشگاهی با شور و نشاط باشد. آقای خادم! شب گذشته که بازی‌های اروپایی برگذار می‌شد آیا می‌توانستید یک صندلی خالی در ورزشگاه ببینید؟
رئیس سابق فدراسیون فوتبال همچنین گفت: آقای خادم! شما می‌گویید در زمان ریاست من در فدراسیون فوتبال این دو باشگاه بدهکار بودند. آیا بدهی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به فدراسیون فوتبال مربوط می‌شود؟شما می‌دانید یکی از ارکان اصلی یک باشگاه بازرس است. این بازرس در این ۳۶ سال کجا بوده است؟ بنابراین نتیجه می‌گیریم وزارت ورزش و جوانان در ۳۶ سال گذشته کار اصولی انجام نداده است. آقای خادم! بازرس شما در این دو باشگاه چه کسی است که با گذشت چهار ماه به شما گزارشی ارایه دهد؟ اگر بازرس در این مدت وجود داشته و گزارش‌های خود را ارایه کرده پس مسئولان مقصر هستند که رسیدگی نکردند. اگر بازرسی گزارش می‌دهد که باشگاه پرسپولیس زیان‌ده شده است جلویش را بگیرید. اگر این کار پنج سال پیش انجام می‌شد حال باشگاه پرسپولیس با این بدهی سرسام‌آور مواجه نبود.
در ادامه خادم پاسخ داد: شما می‌گویید اگر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس زیان‌ده هستند باید منحل شوند؟
دادگان جواب داد: من چنین صحبتی را مطرح نکردم بلکه گفتم برنامه‌ریزی اصولی برای این دو باشگاه انجام شود.
خادم گفت: بدهی‌های این دو باشگاه یک شبه به وجود نیامده است. از گذشته بدهی‌ها انباشته شده است .چرا در زمان ریاست خودتان که فردی تاثیرگذار بودید نتوانستید کار مثبتی انجام دهید، حال من در این پنج ماه باید مشکلات این دو باشگاه را سرو سامان دهم؟ باید در این پنج ماه مردم را به استادیوم‌ها می‌آوردم؟
دادگان پاسخ داد: حرف شما درست است. انجام دادن چنین کاری برای شما سخت است. باید بررسی کنیم و ببینیم اگر باشگاهی زیان‌ده است آیا بازرسش گزارش کرده یا نه؟
خادم گفت : فرض می‌گیریم این باشگاه‌ها زیان‌ده هستند. حال به نظر شما چه کاری باید انجام دهیم؟
دادگان گفت: اگر این باشگاهها زیان‌ده هستند نباید چنین قراردادهای نجومی بسته شود. من قبلا هم گفته‌ام باز هم تاکید میکنم بهترین فوتبالیست ایران ۱۰۰ملیون تومان ارزش دارد و بهترین مربی هم ۵۰ملیون تومان می ارزد.
خادم گفت: یعنی اگر شما مدیرعامل باشگاه پرسپولیس بودید به بازیکنان بیش از ۱۰۰ ملیون تومان نمی‌دادید؟ فراموش نکنید در زمان مدیریت شما در فدراسیون فوتبال در سال ۱۳۸۳ فوتبالیستی مثل علیرضا واحدی نیکبخت قرارداد ۲۰۰ملیونی منعقد می‌کرد. حال به نظر شما ۲۰۰ ملیون تومان سال ۸۳ زیاد نیست؟
دادگان پاسخ داد: من در آن زمان ریاست فدراسیون فوتبال را برعهده داشتم و وزیر ورزش نبودم که بتوانم درباره این مسایل تصمیم گیری کنم. بهترین مربی در زمان من حسین فرکی بود که قراردادی ۱۲ ملیون تومانی بسته بود. شما وظایف وزیر ورزش را به ریاست فدراسیون فوتبال مرتبط می‌کنید؟! شما به عنوان معاون وزیر باید به تیم‌های صنعتی دستور دهید که هزینه‌های بی رویه انجام ندهند. این کار نباید از طریق رسانه‌ها انجام شود بلکه باید با وزیر مربوطه تماس بگیرید و این موضوع را به او گوشزد کنید.آقای خادم! در کشور هستند کسانی که نمی‌توانند ۲۰۰هزار تومان شهریه دانشگاه را پرداخت کنند اما شما ۲ میلیارد تومان به یک مربی می‌پردازید و در تلویزیون شعار می‌دهید مقابل پرداخت‌های بی‌رویه می‌ایستیم. انتقاد من از شما این است که وقتی نمی‌توانید مقابل قراردادهای ملیاردی بایستید چرا شعار می‌دهید؟ حال که ۳۰ درصد مبلغ قراردادها اضافه شده است شما و وزیر ورزش باید پاسخگو باشید.
وی مدعی شد: شما و آقای وزیر می‌خواستید نقش رابین هود را بازی کنید اما جامعه‌ی فوتبال را آلوده‌تر کردید. کار فوتبال ما به جایی رسیده است که بازیکنی که ۵۰۰ ملیون ارزش دارد یک میلیارد تومان می‌گیرد. شما فقط برای وزش حاشیه درست کردید. من معتقدم باید برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید سقفی تعیین می‌کردید و اجازه نمی‌دادید بیش از این هزینه کنند.
خادم در ادامه در پاسخ به دادگان گفت: من به همراه دکتر گودرزی جلسه‌ای با وزیر صنایع برگزار کردیم و از او خواستیم اجازه ندهند در تیم‌های صنعتی هزینه‌های میلیاردی انجام شود اما آقای وزیر گفتند تیم‌های صنعتی با وجود اینکه دولتی به نظر می‌رسند خصوصی هستند و مجمع‌شان برایشان تصمیم‌گیری می‌کند. با این حال ابلاغی را صادر کردند و به باشگاه‌های صنعتی به خاطر پرداخت‌های بی رویه تذکر دادند. حال به نظر شما وزارت ورزش چه کاری را باید انجام می‌داد؟ این باشگاه‌ها به نوعی خصوصی هستند حال اگر عرایض بنده را دروغ می‌دانید که دیگر نباید صحبت کنیم.
این مناظره با درگیری لفظی طرفین ادامه پیدا کرد و هر کدام چندین بار حرف یکدیگر را قطع و صحبت می‌کردند.امیرضا خادم چندین بار از دادگان خواست تا راهکاری برای حل مشکلات ارایه دهد اما دادگان به مشکلات گذشته اشاره می‌کرد و از پاسخ دادن به خادم طفره می‌رفت.
دادگان در ادامه به قرارداد علی دایی اشاره کرد و گفت: چرا با وجود بالا بودن قرارداد علی دایی مبلغ این قرارداد را کم نکردید؟
خادم در پاسخ گفت: قرارداد علی دایی سه ساله است و در زمان محمد رویانیان منعقد شده بود. ما نمی‌توانستیم در مفاد قرارداد ایشان دخالت داشته باشیم زیرا اگر به فیفا شکایت می‌کرد فوتبال ایران تعلیق می‌شد.
دادگان در این لحظه گفت: همه می‌دانند علی دایی اهل شکایت کردن به فیفا نیست. باید با او صحبت می‌کردید و مبلغ قراردادش را پایین می‌آوردید.
خادم پاسخ داد: چون دایی شکایت نمی‌کند باید سرش کلاه بگذاریم؟ آیا می‌توانستیم در یک قرارداد سه ساله دست ببریم و مفادش را تغییر دهیم؟ البته ما به آقای رحیمی گفته بودیم این کار را انجام دهد و یکی از وظایف مشخص او این بود که با دایی جلسه بگذارد و درباره مفاد قراردادش صحبت کند.
خادم همچنین گفت: آقای دادگان! شما می‌گویید مبالغ قراردادهای امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.اما مستندات سازمان لیگ می‌گوید مجموع قراردادهای امسال لیگ برتر ۱۵۰ میلیارد تومان بوده که اگر پاداش‌ها را هم به آن اضافه کنیم ۱۷۰ملیارد تومان می‌شود. حال در نظر بگیرید تنها تیم پرسپولیس ۳۰ میلیارد تومان فصل گذشته قرارداد بسته است اما مجموع قراردادهای امسالشان به ۱۸ میلیارد رسیده است. آیا این کاهش قراردادها نیست؟
دادگان پاسخ داد: اینهایی که شما می‌گویید یک نوع سرگرمی برای مردم است و اهل فن می‌داند که قراردادها نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است. من همین جا قسم می‌خورم اگر مهدی تاج رسما اعلام کند مجموع قراردادهای امسال ۱۵۰ میلیارد تومان است دیگر تا لحظه‌ای که زنده هستم درباره ورزش صحبت نخواهم کرد اما آقای خادم شما هم مرد باشید و اگر غیر از این شد از مردم عذر خواهی کنید.
این مناظره با درگیری لفظی طرفین پایان یافت و قرار شد هفته آینده نیز این موضوع در برنامه چهار چهار دو پیگیری شود.
کد مطلب: 40599
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *