۰
يکشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۸

گزينه شماره يک اصولگرايان کيست؟

آنقدر حرفهاي ضد و نقيض از اصولگرايان شنيده مي‌شود که ديگر نمي‌شود متوجه شد بالاخره گزينه اصلي آنها براي انتخابات 96 به طور واقعي چه کسي است.
گزينه شماره يک اصولگرايان کيست؟

آنقدر حرفهاي ضد و نقيض از اصولگرايان شنيده مي‌شود که ديگر نمي‌شود متوجه شد بالاخره گزينه اصلي آنها براي انتخابات 96 به طور واقعي چه کسي است. 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، از طرفي قاليباف شهردار تهران به صورت مشهودي تبليغاتش را شروع کرده. اسم عزت‌الله ضرغامي نيز در بعضي رسانه‌ها شنيده شده است. پرويز فتاح رئيس کميته امداد هم از آن طرف، به صورت کاملا چراغ خاموش به سفرهاي استاني مي‌رود و تا به حال 11 استان را زير پا گذاشته است. احمدي‌نژاد هم که ديگر تکليفش روشن است. آنقدر درباره‌اش نوشته‌اند که ديگر حضورش در انتخابات رياست جمهوري دوازدهم،از احتمالات به واضحات تغيير کرده است. اين روزها اسم سعيد جليلي هم به وفور در رسانه‌ها شنيده مي‌شود. آن هم در رداي کسي که قرار است به عنوان گزينه اصولگرايان در انتخابات دوازدهم معرفي شود. آيت‌الله محسن غرويان به انتخاب گفته است: «سعيد جليلي گزينه آيت‌الله مصباح براي انتخابات است و احمدي‌نژاد ابزار اصولگرايان در انتخابات خواهد شد.» اما آيت‌الله سيدمحمد غروي گفته: «من شناخت چنداني از آقاي جليلي ندارم ولي کساني که به ايشان شناخت داشتند اعتقادشان اين است که در عين حالي که آدم متدين و خوب و سالمي‌است ولي در اينکه بتواند مديريت کلان را در سطح مملکت داشته باشد و از طرف ديگر بتواند نيروهاي قوي را با خودش بياورد جاي ترديد دارد.» جليلي چقدر مي‌تواند جدي باشد؟ آيا مي‌توان از او به عنوان گزينه اصلي اصولگرايان ياد کرد يا صرفا مهره‌اي است براي پرت کردن حواس رسانه‌ها از گزينه اصلي؟

جليلي گزينه مصباح يزدي

آيت‌الله محسن غرويان معتقد است که سعيد جليلي گزينه احتمالي آيت‌الله مصباح يزدي براي انتخابات رياست جمهوري است.غرويان گفته است: با توجه به اقداماتي که اخيرا جليلي انجام مي‌دهد قطعا ايشان به فکر انتخابات رياست جمهوري دوره بعد است. وي افزود: به نظر بنده، اصلا به صلاح کشور نيست که قدرت و رياست جمهوري دوباره به دست افرادي از جمله احمدي‌نژاد و جليلي بيافتد. اگر بار ديگر جامعه به دستان اين افراد بيافتد، قطع به يقين شاهد اتفاقات ناگواري در مملکت خواهيم بود. غرويان تاکيد کرد: حضور اين افراد و اين تفکرات در جامعه فعلي کاملا خطرناک است. آيت‌الله غرويان اضافه کرد: با توجه به شواهدي که وجود دارد، احتمال حمايت آيت‌الله مصباح يزدي از جليلي در انتخابات رياست جمهوري وجود دارد. البته بايد اضافه کنم که اصولگرايان در تلاش هستند که يک چهره جديدي را در انتخابات رونمايي کنند. وي با بيان اينکه اصولگرايان، از احمدي‌نژاد بعنوان يک ابزار در دوره بعد استفاده مي‌کنند، گفت: ممکن است براي ايجاد فضاسازي و جوسازي و رقابت و ايجاد فضاي دوقطبي از آقاي احمدي‌نژاد به عنوان يک ابزار استفاده شود. وي در ادامه تصريح کرد: با تمام اين اوصاف معتقدم، بهترين و لايق‌ترين فرد براي دوره بعد شخص روحاني است. فکر مي‌کنم، زعما و بزرگان کشور و اهل سياست و آنهايي که اهل عقلانيت و اعتدال هستند گزينه‌اي بهتر از آقاي دکتر روحاني ندارند.

نظر جامعه روحانيت در سال 92 روي ولايتي و قاليباف بود

از طرفي آيت‌الله سيدمحمد غروي مي‌گويد بزرگان کشور سعيد جليلي را براي مذاکرات مناسب نمي‌دانند. استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با انتخاب در پاسخ به پرسشي درباره اظهارات اخير سعيد جليلي عليه دولت گفت: هنوز ما برآورد کاملي از شخصيت اين آقا نداريم، نه تنها من بلکه خيلي از افراد چنين برداشتي دارند. بنابر گفته بعضي از بزرگان، ايشان در حدي نيست که بتواند مديريت کلان را در سطح کشور داشته باشند و مديريت کنند. عضو جامعه مدرسين در ادامه افزود: با اينکه آقاي سعيد جليلي از دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق است ولي مرحوم آيت‌الله مهدوي‌کني اصلا معتقد نبود که آقاي جليلي مي‌تواند مديريتي در سطح کلان در حد رياست جمهوري را عهده‌دار شود، لذا همان موقعه جامعه روحانيت مبارز نظرش معطوف به آقاي جليلي نبود. آقاي جليلي را پايداري‌ها علم و مطرح کردند ولي روحانيت مبارز که در راس آن مرحوم آيت‌الله مهدوي‌کني بود، نظرش بيشتر معطوف به آقاي قاليباف و آقاي ولايتي بود.

حجت‌الاسلام غروي تصريح کرد: من شناخت چنداني از آقاي جليلي ندارم ولي کساني که از ايشان شناخت داشتند اعتقادشان اين است که در عين حالي که آدم متدين، خوب و سالمي ‌است ولي در اينکه بتواند مديريت کلان را در سطح مملکت داشته باشد و از طرف ديگر بتواند نيروهاي قوي را با خودش بياورد جاي ترديد دارد. عضو جامعه مدرسين قم با اشاره به رفتارهاي انتخاباتي احمدي‌نژاد گفت: آقاي احمدي‌نژاد با توجه به سابقه دو دوره رياست جمهوري و عملکردي که برجاي گذاشت و همچنين مشکلاتي که از نظر قانوني و اجرايي و پرونده‌هاي باز مختلفي که براي ايشان و نزديکانشان وجود دارد، بعيد مي‌دانم ورود پيدا کند. وي افزود: از همه مهمتر شوراي نگهبان از اين موارد چشم پوشي نمي‌کند. احمدي‌نژاد و اطرافيان وي با سخنراني کردن و رفتن يه شهرهاي مختلف مردم را محک مي‌زنند تا ببينند آيا زمينه بر آنها فراهم است يا خير. آنها مي‌خواهند بازخورد مردم را بگيرند تا دريابند چقدر از اين موضوع استقبال مي‌شود. آنها همچنين مي‌خواهند بازخورد مسئولين کشور از جمله وزارت کشور و شوراي نگبهان را رصد کنند. غروي تصريح کرد: اگر زمينه براي احمدي‌نژاد مناسب باشد، قاعدتا خودش دست به کار مي‌شود ولي اگر زمينه را مساعد نبيند افرادي که خط فکر خودش را حمايت مي‌کنند مثل آقاي سعيد جليلي را حمايت مي‌کند.

اولويت اصولگرايان، انتخابات شوراي شهر است؟

اما در اين ميان کمال سجادي سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري معتقد است اصولگرايان بيشتر از انتخابات رياست جمهوري به انتخابات شوراي شهر فکر مي‌کنند. او درباره ليست پيشنهادي اصولگرايان براي انتخابات سال آينده و وجود نام احمدي‌نژاد در اين فهرست گفت: ما از چنين فهرستي خبر نداريم و اصلا هنوز وارد بحث رياست جمهوري نشديم. کمال سجادي افزود: در جبهه پيروان خط امام و رهبري که موتلفه هم عضو هست، هنوز ما وارد بحث رياست جمهوري نشديم و در جلسات نيز اين ليست مطرح نشده است. وي با اشاره به اين موضوع که جبهه پيروان خط امام و رهبري اقدامات خود را براي انتخابات شوراي شهر آماده کرده است، تاکيد کرد: جبهه پيروان خط امام و رهبري بنا دارد، در مورد انتخابات شوراي شهر اقداماتي را انجام دهد. بحث‌هايي را شروع کرديم که راهبرد ما با محوريت روحانيت مبارز و ائتلاف همه اصولگرايان است. سجادي با اشاره به فضاي موجود در جبهه اصولگرايي گفت: اگر اصولگرايان با همين ساختاري که پيش گرفتند، وارد ميدان انتخابات شوند، قطعا موفق مي‌شوند. با اين حال، در وهله اول براي ما شوراي شهر مهم است و بعد رياست جمهوري.

اگر با جليلي مثل احمدي‌نژاد برخورد کنند، راي مي‌آورد

عبدالله ناصري درباره احتمال حضور سعيد جليلي در انتخابات و ميزان موفقيتش به «مردم‌سالاري» مي‌گويد: «اگر بنا باشد اتفاقات برنامه‌ريزي‌شده‌اي که در سال 84 و 88 براي احمدي‌نژاد صورت گرفت، در سال 96 براي سعيد جليلي صورت گيرد، احتمالا جليلي مطرح مي‌شود و حتي رئيس جمهور هم خواهد شد!» عضو بنياد باران ادامه مي‌دهد: «به نظرم با حوادث سال 84 و 88 الان به سمت انتخابات متعارف در حال حرکت هستيم. مخصوصا در سال 92 و 94 اين صحنه را ديديم. سعيد جليلي اگر آن برنامه‌هاي سازماندهي شده نظام انتخاباتي برايش صورت نگيرد، قطعا راي نخواهد آورد. او در نهايت همان 4 ميليون رايي را دارد که در سال 92 هم داشت. گفتمان او بيشتر از اينها طرفدار ندارد.»

ناصري معتقد است ماجرا درباره احمدي‌نژاد متفاوت است: «احمدي‌نژاد با سياست‌هاي پوپوليستي حرکت مي‌کند و مردم را به سمت خود کشانده است. اگر از فيلتر شوراي نگهبان عبور کند، با توجه به عقبه اقتصادي و رسانه‌اي که دارد قطعا مي‌تواند مسئله‌اي جدي در انتخابات 96 باشد. ولي به هيچ وجه اصولگرايان سنتي و قديمي‌تر او را قبول نمي‌کنند و به سمتش نمي‌روند.» او در توضيح عقبه اقتصادي احمدي‌نژاد مي‌گويد: «70-80 ميليارد دلاري که از پول نفت دردوره او سرمايه‌گذاري شد در واقع در سازمانها و نهادهاي مدني و اقتصادي‌اي بود که بتوانند پشت احمدي‌نژاد باشند. الان هزينه‌هاي انتخاباتي و سفرهاي احمدي‌نژاد از همين راه‌ها تامين مي‌شود.»

روحاني بيشتر از رفسنجاني به آقا نزديک است

رضا جلالي، استاد دانشگاه نيز به «مردم‌سالاري» مي‌گويد: «فکر مي‌کنم در سال 96 آرايش به سمت دو قطبي مي‌رود. اصلاح‌‌طلبان گزينه بهتري از روحاني ندارند و تمکين مي‌کنند. از طرفي اطرافيان روحاني به دنبال اين هستند که نظر مثبت اصولگرايان را هم به دست آورند و بزرگان اصولگرايي را با خود همراه کنند.» او به سفر رئيس دفتر حسن روحاني، محمد نهاونديان به قم اشاره کرده و ادامه مي‌دهد: «الان نهاونديان به قم آمده تا بزرگان اصولگرايي را نرم و با روحاني همراه کند.»

عضو شوراي مرکزي حزب «مردم‌سالاري» درباره احمدي‌نژاد نيز مي‌گويد: «اگر احمدي‌نژاد تاييد شود، حتما به صحنه مي‌آيد و آنوقت است که انتخابات خيلي حساستر مي‌شود. اما پيش‌بيني من اين است که او رد صلاحيت مي‌شود. گرچه روستاييان و مردم شهرهاي کوچک به او راي مي‌دهند. ولي اگر بيايد، هرج و مرج سال 88 رخ مي‌دهد. براي همين انگار چاره‌اي ندارند که روي جليلي تمکين کنند.» جلالي درباره گزينه‌هاي ديگر نيز ادامه مي‌دهد: «به نظر من اصولگرايان مهره‌هايي را به ميدان مي‌آورند که با موتور روشن و چراغ خاموش در حال فعاليت هستند. اصولگرايان مهره کاريزما ندارند. محسن رضايي و قاليباف هم مي‌آيند ولي اگر صدسال ديگر هم باشد، باز اين دو نفر بيشتر از آنچه که قبلا راي داشتند، راي نمي‌آورند. به نظر من اصولگرايان با دو يا سه چهره به ميدان مي‌آيند.»

اين استاد دانشگاه همچنين درباره احتمال يک دوره‌اي شدن روحاني نيز مي‌گويد: «به نظرم چنين چيزي امکانپذير نيست. اين ريسک بزرگي است که روحاني را کنار بگذارند. اگر چنين اتفاقي بيفتد در واقع نظام، روحاني را تبديل به اپوزيسيون مي‌کند. روحاني در حال حاضر بيشتر از خاتمي‌و‌هاشمي‌رفسنجاني با رهبر انقلاب ارتباط و مشترکات دارد. گرايش روحاني به حضرت آقا بيشتر از آن دو نفر است.»

کد مطلب: 60325
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *