۰
شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۱۳

خطر بحران انساني در سودان جنوبي

ديده‌بان حقوق بشر طي گزارشي اعلام كرد كه ارتش سودان جنوبي كه در حال خلع سلاح غيرنظاميان در ايالت جونگلي كشور است، حقوق بشر را نقض و در اين روند خشونت‌هاي زيادي عليه مردم روا مي‌دارد. اين سازمان از ارتش خواست تا به اين رفتارها پايان دهد و از رييس‌جمهور نيز خواست تا تحقيقات در مورد حوادث گذشت در اين ايالت را آغاز كند.
سال گذشته درگيري‌ها قبيله‌اي در جونگلي كه از دسامبر ۲۰۱۱ شروع شد و تا اوايل ۲۰۱۲ ادامه پيدا كرد باعث شد تا صدها غيرنظامي از دو قبيله مورل و لونوئر جان خود را از دست دهند. از اين رو ارتش سودان جنوبي طي يك عمليات سراسري در اين ايالت اقدام به جمع‌آوري اسلحه‌هاي در دست غيرنظاميان كرده است.

هم‌چنين رييس‌جمهور كميته‌اي را جهت بررسي حوادث خشونت‌آميز جونگي و تحقق در مورد عاملان اين جنايات تشكيل داد كه تاكنون هنوز شروع به كار نكرده است.

در اين گزارش آمده است كه سربازان مردم را مورد ضرب و شتم، تجاوز و ديگر ابزار شكنجه قرار مي‌دهند كه اين تعداد گزارشات از اذيت‌ و آزارها عليه نظاميان در واقع گوشه كوچكي از حوادث واقعي ايالت جونگي است چون بسياري از قربانيان و شاهدان ماجرا را به مقامات دولتي اطلاع نمي‌دهند.

وضعيت انساني در ديگر ايالت اين كشور نيز وخيم گزارش شده است. بر اساس آمارهاي سازمان ملل هم‌اكنون حدود ۱۷۰ هزار مهاجر در نتيجه فرار از درگيري‌ها و كمبود غذا در ايالت‌هاي غردوفان جنوبي و بلونيل بي‌خانمان شده و در اردوگاه‌هاي موقت در سراسر سودان جنوبي به سر مي‌برند.

جمعيت زيادي از اين مهاجران را كودكان زير ۱۱ سال تشكيل مي‌دهند كه مادران آنها از بيماري‌هايي چون وبا و مالاريا رنج مي‌برند كه توانايي كافي را براي مراقبت از فرزندانشان را ندارند.

اين آمارها علاوه بر اين نشان مي‌دهد كه تنها در يكي از اين اردوگاه‌ها ۳۴ هزار نفر زندگي مي‌كنند كه ۱۵ درصد آنها كودك هستند كه نزديك ۱۶۰۰ تن از اين اطفال از سوء تغذيه شديد رنج مي‌برند.

به گزارش پايگاه خبري سازمان ملل، درگيري‌هاي مسلحانه سال گذشته ميان دو قبيله نامبرده باعث كشته شدن نزديك به ۹۰۰ نفر، ربوده شدن زنان و كودكان، تخريب منازل و در نتيجه بي‌خانمان شدن هزاران غيرنظامي شد.
کد مطلب: 4175
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *