۰
يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۱۹

وال استریت ژورنال: آمریکا به دنبال تقویت جایگاه روحانی در مقابل تندروهای ایران است

سایت روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به تلاش آمریکا برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران اشاره کرده و می نویسد: نشست سه جانبه‌ هفته‌ی آینده وزرای خارجه ایران و آمریکا به همراه اشتون بخشی از تلاش ها برای نزدیک کردن اختلافات است.
وال استریت ژورنال: آمریکا به دنبال تقویت جایگاه روحانی در مقابل تندروهای ایران است
مقامات آمریکایی عنوان کردند که جان کری، وزیر خارجه آمریکا هفته آینده با همتای ایرانی خود در وین دیدار خواهد کرد، این نشست بخشی از پیشنهادهای فزاینده‌ی آمریکا برای نجات مذاکرات هسته ای با هدف محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است.

قدرت های جهانی و ایران، اواخر نوامبر را به عنوان ضرب الاجلی برای دستیابی به توافق هسته ‌ای با هدف به عقب بازگرداندن بخش های کلیدی برنامه هسته ای ایران در مقابل برداشته شدن تحریم های بین المللی، اعلام کرده اند.

با این حال به گفته مقامات ایرانی و آمریکایی مذاکرات در ماه های اخیر با بن بست مواجه شده؛ تهران از موافقت بر سر بازگشت قابل توجهی از توانایی تولید سوخت هسته ای خود از طریق غنی سازی اورانیوم خودداری کرده، موضوعی که مهمترین خواسته‌ی آمریکا و قدرت های اروپایی محسوب می شود.

بر این اساس و به گفته‌ مقامات آمریکایی و اروپایی، وزیر خارجه آمریکا نشست سه جانبه ای را هفته آینده در وین اتریش با جواد ظریف، همتای ایرانی خود و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اروپا برگزار خواهد کرد؛ این نشست در تلاش برای نزدیک کردن اختلافات میان طرفین در پنج هفته‌ی باقی مانده تا پیش از رسیدن به زمان ضرب الاجل، برگزار می شود.

جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه با بیان اینکه انتظار داریم دیدارهای بیشتری میان طرفین برگزار شود، گفت: ما همچنان درک مشترکی از موضوعات اصلی نداریم، بنابراین هدف این مذاکرات نیز همین موضوع است.

مقامات آمریکایی همچنین بر این باورند که دولت اوباما امیدوار است که توافق هسته ای با ایران امکان هماهنگی بیشتر میان واشنگتن و تهران در تلاش برای افزایش ثبات در عراق و سوریه و عقب راندن گروه داعش در این دو کشور را فراهم کند. این در حالی است که شکست مذاکرات می تواند منجر به آن شود که ایران در مسیر تلاش های آمریکا مانع تراشی کند.

یک مقام اروپایی با اشاره به اینکه آمریکا نیز به دنبال تقویت سیاسی رئیس جمهوری ایران در قبال تندروهای این کشور است، گفت: کاخ سفید در گذشته عنوان کرده بود که یکی از احتمالات شکست مذاکرات جنگ است، موضوعی که روشن است اکنون یک گزینه محسوب نمی شود.

مقامات دولت آمریکا عنوان کردند که به دنبال تمدید مذاکرات و یا توافق نامه موقت با تهران نیستند.

انتخابات کنگره آمریکا در ماه نوامبر همچنین می تواند گزینه های دیپلماتیک کاخ سفید را محدود کند. نمایندگان جمهوری خواه تهدید کردند که در صورت آنکه کنترل اکثریت کرسی های سنا را در اختیار بگیرند، تحریم های بیشتری را علیه ایران اعمال خواهند کرد؛ حرکتی که دولت روحانی اعلام کرده است باعث مرگ مذاکرات خواهد شد.
منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 42192
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *