۰
شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۰

بازار مسکن به خروج از رکود نزدیک شد

هفته گذشته محمدباقر نوبخت سخنگوی هیات دولت از افزایش وام خرید مسکن به میزان 50 میلیون تومان خبر داد.
بازار مسکن به خروج از رکود نزدیک شد
در حالی که طی یکسال گذشته بازار مسکن علی رغم کاهش قیمت ها در رکود به سر می برد مسئولان دولتی بارها از بررسی طرح های مختلف برای از بین رفتن رکود در بازار مسکن و خانه دار شدن مردم سخن گفته اند.

در این میان چندی پیش طرح افزایش وام خرید مسکن به میزان ۸۰ میلیون تومان مطرح شد که با واکنش های فراوانی از سوی کارشناسان خوزه مسکن و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی همراه شد و این طرح مخالفان و موافقان جدی را به همراه داشت.

اما در شرایطی که بیش از یکسال از عمر دولت یازدهم سپری می شود و رکود در بازار مسکن حاکم است هفته گذشته محمدباقر نوبخت سخنگوی هیات دولت از افزایش وام خرید مسکن به میزان ۵۰ میلیون تومان خبر داد و اعلام کرد با توجه به ضرورت تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد به ویژه برای کسانی که ازدواج می‌کنند و از وام مسکن تا الان استفاده نکردند امروز هیات محترم وزیران تصویب کرد تا وام مسکن با شرایطی که اعلام شد در اختیار افراد کم‌درآمد و زوج‌های جوان قرار بگیرد.

نوبخت تاکید کرد اجرای این مصوبه به این شکل است که به مدت ۶ سال و در هر سال ۶۰۰ هزار مورد در مجموع به میزان یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی تا انتهای برنامه ششم احداث شود، این واحدهای مسکونی همانطور که توضیح دادم برای زوج‌های جوان، گروه‌های کم‌درآمد و زنان سرپرست خانوار با اولویت پرداخت خواهد شد.

سخنگوی هیات دولت اعلام کرد به این ترتیب سه هدف در مصوبه امروز هیات وزیران است، با افزایش سقف تسهیلات تامین مسکن برای کلان‌شهرها تا ۵۰ میلیون تومان برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۴۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها ۳۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که به این ترتیب این امکان فراهم می‌شود تا افراد متقاضی با اولویت‌های ذکر شده بتوانند نسبت به تامین مسکن خود اقدام کنند.

به گفته نوبخت این تسهیلات، تسهیلات ارزان قیمت است و سود آنها فقط ۱۰ درصد خواهد بود که برای اسکان و تامین مسکن ۹ درصد خواهد بود. مابه‌التفاوت سود را معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به دستور هیات وزیران تعهد و تضمین داشته باشد. به این ترتیب هم سقف وام افزایش یافت و هم وام ارزان شد. وی گفت: عمدتا این ساخت و سازها در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری صورت می‌گیرد و به اقشار کم درآمد و زوج‌های جوان اختصاص می‌یابد این اقدام به فضای اقتصادی کشور کمک می‌کند تا دولت بتواند سیاست خروج از رکود خود را با سرعت بیشتری انجام دهد اگر بخش مسکن فعال شود تعداد زیادی از رشته‌های صنعتی می‌توانند فعال شوند و تولیدات خود را افزایش دهند.

همچنین عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این رابطه اعلام کرد این وام اثر جدی و واقعی بر بازار بوجود می آورد و در کلان شهرها صندوق پس انداز مسکن و دیگر برنامه ها را با بانک مرکزی داریم که برای کلانشهرها به اجرا می رسد اما این تسهیلات فعلا برای ساخت بافت فرسوده است.

آخوندی با اشاره به اینکه تاثیر تسهیلات بافت فرسوده بر روی زندگی مردم مانند طرح سلامت است، اعلام کرد تسهیلات بافت فرسوده برای ۳۰۰ هزار واحد در سال پیش بینی شده است که سالیانه رقم ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات می شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این تسهیلات ۳۰ درصد از جمیعت شهری را شامل می‌شود، تاکید کرد این تسهیلات طبقه متوسط و زیر متوسط را شامل می‌شود و نقش زیادی در عدالت جغرافیانیی دارد. این تسهیلات مرکز شهرها را مورد توجه قرار داده است زیرا شهرهای ما مانند سیب‌هایی هستند که از درون کرم خوردگی دارند اما این وام می‌تواند درون را ترمیم کند ضمن آنکه ازجهت فرهنگی و اجتماعی این تسهیلات مهم است و پیوستگی را در ساختار شهر ایجاد می‌کند.

آخوندی همچنین در خصوص آثار تورمی تسهیلات در بخش مسکن، تاکید کرد بخشی از تورم در حوزه مسکن مربوط به تورم عمومی کشور است که به سیاست‌های بخش مسکن ارتباطی ندارد و بخش دیگر مربوط به عرضه و تقاضا و سوداگری در خرید و فروش زمین است که می‌تواند انتظارات تورمی ایجاد کند و یکی ازکانون‌های اصلی تورم باشد.

وی تاکید کرد بر اساس مصوبه هیئت دولت ودیعه مسکن برای شهرهای بزرگ ۲۰ میلیون تومان، برای مراکز استان‌ها و مراکز بالای ۲۰۰ هزار نفر، ۲۰ میلیون تومان و برای شهرهای کمتر از ۲۰۰ هزار نفر ۱۰ میلیون تومان است.

همچنین محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با نامه نیوز گفته است با توجه به این که قیمت مسکن در کلان شهرها بیشتر از دیگر شهرها است میزان تسهیلات خرید مسکن در شهرهای مختلف متفاوت است و نباید درباره حل مشکن مسکن تنها به تهران فکر کرد و باید نگاه ملی داشت.

وی تاکید کرده است با توجه به بررسی های صورت گرفته این میزان تسهیلات برای خرید مسکن ارائه شده و برای خرید مسکن در تمام مقاط کشور مناسب است و در صورت اجرایی شدن نقش مهمی در از بین رفتن رکود از بازار مسکن خواهد داشت.

همچنین کمال اطهاری کارشناس حوزه مسکن در گفت و گو با نامه نیوز گفته درباره راههای خروج مسکن از رکود با بیان این که برای برطرف کردن مشکل مسکن باید به سمت طرح های بلند مدت رفت و طرح های کوتاه مدت جواب نمی دهد، گفته است در طول ۱۰ سال گذشته طرح های مختلفی برای مسکن اجرا شده که هیچ کدام آنها به رونق پایدار نرسیده و دوره های رونق کاهش یافته است.

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرده است در سال های اخیر با اجرای سیاست های کوتاه مدت رونق های اجباری در بازار ایجاد شده که این رونق ها از درون بازار به وجود نیامده است. هم اکنون نیز دولت باید طرح جامع و بلند مدتی را برای بخش مسکن اجرا کند.

به گفته اطهاری در سال های اخیر کارشناسان بارها درباره بازار مسکن هشدار دادند که توجی به این هشدارها نشد و رکود مطلق در بازار ایجاد شد.

وی با بیان این که هم اکنون به دولت برای ارائه سیاست های کوتاه مدت در بازار مسکن فشار وارد می کنند، گفته است این در شرایطی است که این سیاست ها شکست خورده اند و در کوتاه مدت مشکل حوزه مسکن حل نمی شود.
کد مطلب: 42304
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *