۰
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۸

ضرورت تغییر در رویکرد سیاسی رسانه ملی در دوره جدید

به زودی دوران مدیریت ریاست سیدعزت‌الله ضرغامی بر سازمان صداوسیما به پایان می‌رسد. سوم خرداد 1383 با حکم مقام معظم رهبری او جای علی لاریجانی در سازمان صدا و سیما را گرفت. حکم وی در آبان 88 از سوی رهبر انقلاب تمدید شد. اکنون در آبان 1393 پنج سال دوم ریاست ضرغامی به پایان نزدیک می‌شود.
ضرورت تغییر در رویکرد سیاسی رسانه ملی در دوره جدید
یک کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه عملکرد روسای گذشته سازمان صدا و سیما در عرصه سیاسی منجر به آن شده است که افکار عمومی قدری نسبت به رسانه ملی بی اعتماد شوند گفت: در دوران ریاست آقای ضرغامی بر سازمان صدا و سیما در عرصه سیاسی، رسانه ملی تا حد زیادی از جایگاه بی طرفی فاصله گرفت.

ناصر ایمانی، روزنامه نگار با بیان این مطلب درباره چالش های پیش روی رییس آینده سازمان صدا و سمیا با تاکید بر اینکه بزرگترین چالشی که رییس جدید سازمان صدا و سیما با آن مواجه خواهد بود مسئله بودجه است گفت: برای سازمان صدا و سیما از گذشته تاکنون مسئله بودجه یک چالش جدی بوده است که به خاطر آن مجبور شده است که اقدامانی کند که گاهی مغایر با اصول و سیاست های سازمان بوده است.

وی افزود: از جمله این اقدامات در بحث تبلیغات ظهور و بروز پیدا کرد که سازمان صدا و سیما برای رفع کسری بودجه به تبلیغاتی روی آورد که بعضا مطلوب مدیران سازمان هم نبوده است.

ایمانی در ادامه چالش دیگر رییس جدید سازمان صدا و سمیا را نوع تعامل با دولت خواند و گفت: از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم، یک چالش بعضا جدی میان دولت و سازمان صدا و سیما ایجاد شد که چندین بار هم رییس جمهور در جلسات خصوصی و عمومی از جمله در جلسات هیات دولت و در سخنرانی های عمومی از سیاست های سازمان و شخص رییس سازمان انتقاداتی را مطرح کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: بنابراین رییس جدید سازمان صدا و سیما باید بداند و بتواند یک نوع رابطه جدید با دولت و رییس جمهوری برقرار کند تا بر پایه تعریف تازه مناسبات، چالش میان دو طرف به حداقل ممکن برسد که این اقدام می تواند در بحث تامین بودجه سازمان هم موثر واقع شود.

وی در ادامه چالش دیگر رییس سازمان صدا و سیما را نوع تعریف رییس سازمان از جایگاه سیاسی سازمان در دوره جدید ارزیابی کرد و گفت: رییس جدید سازمان صدا و سیما باید مشخص کند که آیا می خواهد همان نقش و جایگاهی که رییس سابق سازمان صدا در عرصه سیاست برای سازمان تعریف کرده بود را انتخاب کند یا نقش و جایگاه جدیدی را برگزیند که در بی طرفی معنا پیدا می کند.

ایمانی در ادامه درباره اینکه آیا عملکرد رییس سابق سازمان صدا و سیما در عرصه های فرهنگی و سیاسی نوعی بی اعتمادی نزد افکار عمومی را به وجود آورده بود یا خیر گفت: من این تحلیل و تعریف را قبول ندارم که افکار عمومی در ایران نسبت به رسانه ملی بی اعتماد شده است چرا که این تحلیل مطلق است اما می شود گفت که به دلیل برخی عملکردها در دوران گذشته سازمان صدا و سیما قدری بی اعتمادی به وجود آمده است.

وی با تاکید بر اینکه دو عامل فرهنگی و سیاسی منجر به این شده است که قدری افکار عمومی نسبت به رسانه ملی بی اعتماد شوند گفت: از بعد فرهنگی باید قبول کرد که سازمان صدا و سیما تحت مدیریت هر فردی، فرقی هم نمی کند با چه دیدگاه و رویکردی، توان رقابت با شبکه های ماهواره ای خارج از کشور را ندارد.

این روزنامه نگار افزود: رسانه های خارجی و ماهواره ای در عرصه غیر سیاسی و به نوعی فرهنگی، مرزهایی را رعایت نمی کنند که سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مجبور است آن به دلیل اعتقادات سیاسی و مذهبی رعایت کند.

وی ادامه داد: این در حالی است که رسانه هایی خارجی و ماهواره ای در عرصه فرهنگ و هنر بسته هایی را ارایه می کنند که یک نوع جذابیت برای برخی مخاطبان به دنبال دارد که این جذابیت ها در فرهنگ ارزشی و اسلامی ما جایگاهی ندارد و محدودیت هایی بر آن اعمال می شود.

ایمانی تصریح کرد: بنابراین همیشه در این بعد رییس سازمان صدا و سیما با هر تفکر و دیدگاهی نمی تواند همه مخاطبان رسانه ملی را راضی نگاه دارد چرا که همواره این نوع تقابل فرهنگی وجود دارد و پر کردن شکاف میان مخاطبان کار آسانی نیست. البته این به این معنا نیست که صدا و سیمای جمهوری اسلامی نمی تواند با ارایه برخی برنامه های متنوع در واقع بخشی از این تقابل فرهنگی را جبران کند.

وی تاکید کرد: البته ارایه این برنامه های متنوع هم مستلزم بودجه و برای جبران کسری بودجه تعریف جدید از نوع روابط با دولت است که به عنوان دو چالش اصلی پیش روی رییس جدید سازمان صدا و سیما مورد اشاره قرار گرفت.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه عملکرد روسای گذشته سازمان صدا و سیما در عرصه سیاسی منجر به آن شده است که قدری افکار عمومی نسبت به رسانه ملی بی اعتماد شوند گفت: در دوران ریاست آقای ضرغامی بر سازمان صدا و سیما در عرصه سیاسی، رسانه ملی تا حدود زیادی از جایگاه بی طرفی فاصله گرفت که این انتقاد به جایی از عملکرد رییس کنونی سازمان صدا و سیما است.

وی افزود: بنابراین برای جلب اعتماد از دست رفته اگر چه ایجاد تغییرات در بعد فرهنگی کار آسانی نیست اما در بعد سیاسی صدا و سیما می تواند با برخی تغییرات به خصوص در عرصه ارایه خبر و تحلیل های سیاسی توجه مخاطبان را به طور نسبتا زیادی از خارج قطع و به داخل و رسانه ملی معطوف کند.

ایمانی ادامه داد: مردم اگر احساس کنند رسانه ملی اخباری را که در اختیار آنها قرار می دهد صادقانه، جامع و بی طرفانه است احساس نیاز پیدا نمی کنند که نیاز خود به خبر را در خارج از کشور جستجو کنند که متاسفانه با توجه رویکرد سیاسی سازمان صدا و سیما در دوران ریاست آقای ضرغامی، مردم چنین احساسی را نداشتند.

این کارشناس مسائل سیاسی در خاتمه با تاکید بر ضرورت تغییر رویکرد سازمان صدا و سیما در عرصه سیاسی گفت: جلب اعتماد مردم به رسانه ملی در بعد سیاسی با سرعت و با کمترین هزینه امکان پذیر است و تنها با خواستن رییس جدید سازمان به تغییر این امکان فراهم می شود و می توان اعتمادهای از دست رفته را جلب کرد.
منبع:فرارو
کد مطلب: 42663
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *