۰
جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۹

برای جلب نظر همه عقاید، صدا و سیما انصاف را سرلوحه کار خود قرار دهد

یک کارشناس مسائل رسانه تاکید کرد که در دوره جدید ریاست سازمان صدا و سیما ضروری است که این سازمان به عنوان یک رسانه بزرگ برای جلب نظر همه عقاید انصاف را سرلوحه کار خود قرار دهد.
برای جلب نظر همه عقاید، صدا و سیما انصاف را سرلوحه کار خود قرار دهد
حسن بهشتی پور، مدیرعامل پیشین شبکه خبری العالم با بیان این مطلب درباره چالش های پیش روی رییس جدید سازمان صدا و سیما گفت: رییس جدید سازمان صدا و سیما در دوره جدید با چالش های فراوانی مواجه است که تعدد پرسنل و همچنین بودجه از مهمترین این چالش ها است.

وی با تاکید بر ضرورت توجه کیفی به نیروهای صدا و سیما گفت: به نیروهای سازمان صدا و سیما در سال های گذشته بیش از آنکه به لحاظ کیفی توجه شود به لحاظ کمی توجه شده است.

بهشتی پور افزود: صدا و سیما که از نظر بودجه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند با حجم زیادی از پرسنل مواجه است که در افزایش حجم این نیروها به دانش، آموزش وهمچنین کارآیی توجه چندانی نشده است.

وی ادامه داد: صدا و سیما باید تعمق جدی در بهره گیری از نیروهای کارآمد و توانمند داشته باشد که بر این اساس ضروری است که از حجم نیروهای کمتر متخصص و کارآمد بکاهد.

این کارشناس رسانه تصریح کرد: در ضمن سازمان صدا و سیما هم اکنون هم از نیروهای مستعد و متخصص فراوانی دارد که متاسفانه از آنها برای پیشبرد اهداف و یا پربار تر کردن برنامه های سازمان صدا و سیما استفاده نمی شود. در همین زمینه اطلاع دارم که تهیه کنندگان زیادی به عنوان کارمند رسمی سازمان صدا و سیما از این سازمان حقوق دریافت می کنند اما اکنون به آنها کار ارایه نمی شود.

بهشتی پور در ادامه با تاکید بر اینکه ضروری است که در بخش خبر سازمان صدا و سیما بازنگری کلی انجام گیرد گفت: ضروری است که خبرهای صدا وسیما منصفانه تر، به روزتر و چندجانبه نگارانه تر باشد که تحولات کل کشور، منطقه و جهان را به طور کامل پوشش دهد.

وی افزود: البته در این راستا ضروری است که در بخش برون مرزی هم تغییرات جدی حاصل شود و این بخش هم بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا سازمان صدا و سیما در تحولات خبری ضمن حضور پررنگ در رقابت با رسانه های بزرگ جهان عقب نماند و بتواند با انحصار رسانه ای مقابله کند.

مدیرعامل پیشین شبکه خبری العالم ادامه داد: هر چند این تغییرات هم زمانی می تواند تحقق پیدا کند که رییس جدید سازمان صدا و سیما بتواند با چالش بودجه به طور جدی مقابله کند و بتواند از طریق قانونی فضاهای جدیدی ایجاد کند تا به واسطه آن سازمان بتواند بودجه مورد نیاز خود را تامین کند.

بهشتی پور با تاکید بر اینکه یکی از راهکارهای ایجاد فضایی برای تامین کسری بودجه توجه به بهتر شدن تعاملات سازمان صدا و سیما با دولت است گفت: متاسفانه از زمان روی کارآمدن دولت یازدهم، دولت و سازمان صدا و سیما دائما در چالش و تقابل بوده اند که ضروری است رییس جدید سازمان صدا و سیما راه حلی ارایه کند تا دو طرف از این چالش خارج شوند.

وی با تاکید بر اینکه دولت و صدا و سیما نمی توانند دائما در چالش باشند گفت: ضروری است دولت و صدا و سیما در تعامل خود خط و مرزی تعیین کرده و روابط خود را با احترام به آن خط و مرز تعریف کنند.

این کارشناس رسانه افزود: صدا و سیما در عین آنکه می تواند مستقل باشد اما با تعاملات خوب و سازنده با دولت در جهت انعکاس و عملکردهای مثبت دولت و سایر قوا اقدام کند.

وی در ادامه با رد این ادعا که بخش زیادی از مردم نسبت به عملکرد سازمان صدا و سیما به خصوص در دوران ریاست ضرغامی به این رسانه بی اعتماد شده اند گفت: اولا باید توجه کرد که صدا وسیما جزو رسانه هایی است که نماینده ای از آن تقریبا در همه خانه های مردم قرار دارد. از این رو با توجه به گستردگی سلایق و عقیده ها راضی کردن همه نظرات و مخاطبان کار آسانی نیست.

بهشتی پور افزود: از این جهت یکی از چالش های پیش روی رییس سازمان صدا و سیما همواره راضی نگه داشتن مخاطبان بوده است که در این راستا تلاش شده است که اکثریت مخاطبان را راضی کنند. به همین دلیل، باید واقع بین بود. کسانی که معتقدند که بی اعتمادی ایجاد شده است مطلق نگاه می کنند.

وی با بیان اینکه صدا و سیما در سال های اخیر از نظر کمی دچار تحولات جدی شده است و شبکه های متعددی در راستای راضی نگه داشتن مخاطبان ایجاد کرده است گفت: با این وجود راضی نگه داشتن همه نظرات و مخاطبان کار آسانی نیست چرا که هنوز نظرات طیف های دیگر هم تامین نشده است که البته آنها هم حق دارند چون صدا وسیما برای کل مردم کشور است.

بهشتی پور افزود: به همین دلیل ضروری است در این راستا تعمق بیشتری شود نسبت به برخی دیدگاه ها تجدید نظر شود و راه حل های جدید دنبال شود تا نظرات اکثریت جامعه درباره برنامه های صدا و سیما پوشش داده شود.

مدیرعامل پیشین شبکه خبری العالم درباره ضرورت بی طرفی صدا و سیما با تاکید بر اینکه هیچ رسانه ای در جهان بی طرف نیست گفت: به هر حال رسانه ها در جهان هر کدام دارای رویکرد و گرایش خاص خود هستند و هیچ رسانه ای به طور مطلق بی طرف نیست. اما آنچه که برای رسانه اهمیت دارد و می تواند جایگاه آن را در نزد افکار عمومی حفظ کند منصف بودن است که با انعکاس نظرات حتی مخالف بتواند مخاطبان با عقاید مختلف را راضی نگاه دارد که ضروری است صدا و سیما هم به این سمت و سو حرکت کند.

وی در خاتمه گفت: بنابراین ضروری است که ریاست جدید سازمان صدا و سیما در جهت جلب نظر همه مخاطبان تلاش کند که این سازمان به عنوان یک رسانه بزرگ به خصوص در حوزه سیاسی و خبر انصاف را سرلوحه کار خود قرار دهد و به پدیده های خبری از هم جوانب نگاه منصفانه ای داشته باشد.
منبع:فرارو
کد مطلب: 42711
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *