۰
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۹

نگاهی به بازار خودرو در هفته ای که گذشت/ افزایش قیمت تندر 90 و پژو پارس در تعطیلات

در هفته ای که گذشت قیمت خودروهای تندر 90، پژو پارس و پژو 405 افزایش یافت.
نگاهی به بازار خودرو در هفته ای که گذشت/ افزایش قیمت تندر 90 و پژو پارس در تعطیلات
تیرماه سال جاری شورای رقابت با تصویب افزایش قیمت خودرو با حمایت از تولید کنندگان صنعت خودروسازی کشور تلاش کرد تا با رکود حاکم در بازار مقابله کند و در آن زمان بسیاری از کارشناسان اعلام کردند با تعیین قیمت خودرو رکود در بازار از بین خواهد رفت.

اما هم اکنون در شرایطی که بیش از ۲ هفته از پاییز ۹۳ سپری می شود بازار خودرو زودتر از موعد به خواب زمستانی رفته و تصمیم شورای رقابت در اوایل تابستان نیز نتوانست رکود در بازار را از بین برد.

بازار خودرو در حالی این روزها در رکود به سر می برد که بسیاری از فعالان بازار خودرو معتقدند که این رکود تا پایان پاییز سال جاری ادامه خواهد داشت و با توجه به مصوبه تیرماه شورای رقابت مبنی‌بر افزایش قیمت خودروها و همچنین کاهش قدرت خرید مشتریان دور از ذهن است که بازار خودرو روی رونق را مشاهده کند مگر آنکه شوکی قابل توجه در انتظار آن باشد.

کارشناسان بازار خودرو معتقدند این شوک می‌تواند در قالب افزایش وام و تسهیلات برای خرید خودرو یا در نظر گرفتن فروش لیزینگی و اعتباری از سوی خودروسازان باشد، چه آنکه در حال حاضر یکی از دلایل اصلی رخوت بازار، ناتوانی بخشی از مشتریان برای خرید است و در صورت تصویب وام ۱۵ میلیونی در شورای پول و اعتبار، بخش قابل‌توجهی از مشتریان دوباره به بازار خودرو بازخواهند گشت.

بازار خودرو در شرایطی در رکود به سر می برد که اخیرا محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در اظهاراتی به اهداف کلان صنعت خودروسازی کشور اشاره کرده و تا حدودی نیز از نحوه فعالیت خودروسازان انتقاد کرده است.

نعمت زاده با اشاره به اینکه باید یک نگرش یکپارچه به صنعت خودرو داشته باشیم گفته است این درحالیست که در حال حاضر شرایط این گونه نیست و به جای همکاری در فضای رقابتی، به تقابل منفی می پردازیم که این موضوع باید برطرف شود. واحدهای تولیدخودرو ساز برای اینکه اقتصادی باشند باید حداقل ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنند.

نعمت زاده با بیان اینکه باید به کیفیت محصولات، کاهش آلایندگی و کاهش مصرف سوخت ، رعایت استانداردهای جهانی و در راس آنها، رضایتمندی مشتریان، توجه ویژه داشت تاکید کرده است تولید محصول غیرکیفی باید ممنوع شود و نباید تجربه ها و خطاهای گذشته را فراموش بکنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه پذیرش اشتباه خود یک امتیاز مثبت است می گوید نباید در پذیرش اشتباهات تعصب داشته باشیم چرا که ماندن در اشتباه، موفقیت آینده ما را هم محدود خواهد کرد. هر خودروساز داخلی باید یک برند را برای خودش داشته باشد و هر چند سال برند خودروی جدیدی را تولید کند.

این اظهارات نعمت زاده در شرایطی مطرح می شود که همواره خودروسازان کشور از زیان های میلیاردی سخن می گفته و بر نبود منابع مالی تاکید کرده است اما بر اساس آمارهای موجود شرکت ایران خودرو و سایپا به عنوان بزرگ ترین شرکت های خودروسازی داخلی در سال جدید مالی به فروش ۳۵ هزار میلیارد تومانی دست پیدا کردند. در آمد مالی ایران خودرو در این سال ۲۰ هزار میلیارد تومان و فروش شرکت خودروسازی سایپا ۱۲ تا ۱۵ میلیارد تومان بوده است.

در جدول زیر نوسان قیمت خودروهای داخلی در یک هفته گذشته آمده است:

خودرو


قیمت خودرو(شنبه)


قیمت خودرو(جمعه)

تندر ۹۰ e۱


۳۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان


۳۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

تندر ۹۰ e۲


۴۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان


۴۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

پژو ۲۰۶ تیپ ۲


۳۵ میلیون تومان


۳۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

پژو پارس سال


۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان


۳۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان

پژو ۴۰۵


۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان


۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

پراید ۱۱۱


۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان


۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

تیبا


۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان


۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

پراید ۱۳۱


۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان


۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

ام وی ام ۵۳۰


۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان


۴۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان

مگان


۱۱۵ میلیون تومان


۱۱۵ میلیون تومان

کد مطلب: 42736
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *