۰
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۲

گزارش اکونومیست از یک راه حل روسی-ایرانی در آستانه سوم آذر

جزئیات توافق ایران و روسیه مبهم و مهم باقی ماند. در مقابل آن اما این توافق قضاوت های جنجال برانگیزی را درباره نتیجه مذاکرات صورت داده است.
گزارش اکونومیست از یک راه حل روسی-ایرانی در آستانه سوم آذر
اکونومیست در گزارشی با این مقدمه که اقدام بزرگ روسیه در جهت پایان مذاکرات هسته ای ایران موجب دستیابی به توافق می شود یا نه؟ نوشت: مذاکره کنندگان ۶ قدرت جهانی و ایران هفته جاری با هدف آخرین تلاش برای دستیابی به توافق نهایی پیش از ضرب الاجل ۲۴ نوامبر در وین با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

این در حالی است که نشست ها و اقداماتی که طی چند روز گذشته در همین رابطه انجام شد حداقل بیانگر یک امکان و نه احتمال از یک راه حل تاریخی در موضوع پرونده هسته ای ایران است.

نشانه های اندکی از پیشرفت در نشست دو روزه عمان که هفته گذشته میان وزرای خارجه ایران و آمریکا و با حضور کاترین اشتون، انجام شد، دیده می‌شود. اما بیانیه ایران و روسیه در تاریخ ۱۱ نوامبر مبنی بر توافق دو طرف برای اینکه مسکو در سایت بوشهر چهار راکتور و چهار راکتور دیگر در تاسیسات دیگری بسازد نشان داد که چگونه دو طرف می توانند نفع ببرند. روسیه نفوذ و پول در اختیار می گیرد و غرب این ضمانت را دریافت می کند که ایران نمی تواند به ساخت بمب اتم نزدیک شود.

جزئیات توافق ایران و روسیه مبهم و مهم باقی ماند. در مقابل آن اما این توافق قضاوت های جنجال برانگیزی را درباره نتیجه مذاکرات صورت داده است. اما تفسیر مثبت از این موضوع این است که این توافق به این معنا بوده است که همکاری بر سر موضوع مهم و اصلی تعداد سانتریفیوژهای که ایران می تواند در اختیار داشته باشد، تسهیل یافته است.

بر اساس توافق روسیه و ایران، تهران باید تمامی اورانیوم با غنای پایین خود را برای تبدیل به میله های سوختی به روسیه ارسال کند.

کری و لاوروف وزرای خارجه ایران و روسیه در حاشیه اجلاس اپک در چین تنها سه روز پیش از انعقاد این قرارداد میان تهران و مسکو با یکدیگر دیدار کردند. بر اساس گزارش های منتشر شده هدف کری جلب نظر لاوروف برای این موضوع بود که روسیه می تواند اورانیوم کمتر غنی شده ایران را در اختیار داشته باشد.

با این حال اما پیشرفت احتمالی در موضوع تعداد سانتریفیوژها نتوانسته در نزدیک کردن اختلاف نظرها بر سر چگونگی برداشته شدن تحریم ها پس ازتوافق، موثر باشد.

از سوی دیگر اما ایران از پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای نگران هستند چرا که این موضوع می تواند دستیابی به توافق از سوی باراک اوباما را سخت تر کند.

لیندسی گراهام، یکی از سناتورهایی کنگره آمریکا در این باره عنوان کرد که وی هر توافق بدی با ایران را خواهد کشت. انتظار می رود که وی هفته جاری لایحه ای را به مجلس ارائه دهد که بر اساس آن اوباما باید توافق با ایران را به تایید کنگره برساند.
منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 42915
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *