۰
سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۶

ارزیابی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از سفر وزیر امور خارجه عمان به تهران

نوذر شفیعی اعتقاد دارد که در کلام و حرف این امیدواری وجوددارد که مذاکرات به نتیجه برسد اما در عمل کارشان دشوار است
ارزیابی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از سفر وزیر امور خارجه عمان به تهران
نوذر شفیعی،عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره سفر وزیر امورخارجه عمان به کشورمان گفت: با توجه به بن‌بست‌هایی که در مذاکرات وجود دارد رایزنی ها میان دیپلمات های کشورهای مذاکره کننده بیشتر است. باید به این نکته توجه داشت که موفقیت مذاکرات در عمان یک موفقیت دیپلماسی برای مسقط نیز محسوب می شود که می‌تواند به ارتقا جایگاه منطقه ای و بین المللی عمان به عنوان یک کشور میانجی گر که مسائل سازش را انجام می دهد قلمداد شود.

وی با بیان این که علاوه بر ایران و گروه ۱+۵، موضوع مذاکرات هم اکنون برای عمان نیز از اهمیت بالایی برخوردارد است چراکه موضوع حساس است و نیاز به رایزنی های بیشتر دارد، تصریح کرد: بعضی از این رایزنی ها فقط در پشت میز مذاکره حاصل نمی شود و نیازمند مراجعه به پایتخت ها و مذاکره با مقامات عالی رتبه است و سفر وزیر امور خارجه عمان در این فضا معنا و مفهوم پیدا می کند.

شفیعی در مورد اینکه آیا امکان دارد وزیر امور خارجه عمان حامل پیامی از سوی امریکا برای ایران باشد گفت: عمان برای ما تجربه شده و درگیر مسئله است و اگر پیامی هم باشد پیامی است که در مورد پرونده هسته‌ای و آینده آن مربوط است.

وی در مورد در جریان قرار گرفتن کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از مذاکرات در عمان نیز بیان کرد:متاسانه ما هنوز در جریان قرار نگرفته ایم چون مذاکرات در جریان است و مجلس نیز یک هفته تعطیل بود و هم اکنون مذاکرات ادامه دارد و هنوز فرصت نشده است که آقای ظریف گزارشی به کمیسیون دهد ولی معمولا بعد از انجام مذاکرات آقای ظریف به کمیسیون می‌آید و گزارش را ارائه می دهد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد احتمال تمدید مجدد مذاکرات نیز گفت: تمام تلاش ها بر این است که به هر شکل ممکن این مذاکرات به نتیجه برسد. یعنی مذاکرات به توافق منجر شود و وزیر امور خارجه عمان که این دیپماسی رفت و برگشت را شروع کرده است نیز به دنبال همین موضوع است. هرچند دشوار است که این توافق حاصل شود چون موضوعات محتوایی سختی در دستور کار است.

وی ادامه داد: هم آمریکا و هم ایران برای خودشان خط قرمز تعیین می کنند و وقتی خط قرمز تعیین می شود یعنی اینکه باید مذاکرات در یک محدوده خاصی باشد و عبور از آن غیر ممکن است و این معنا به شکست مذاکرات می انجامد.

وی اضافه کرد: در کلام و حرف این امیدواری وجود دارد که مذاکرات به نتیجه برسد اما در عمل کارشان دشوار است و در نهایت اگر هم به توافق نرسند تمدید شدن مذاکرات امری طبیعی است و بن بستی برای مذاکرات نیست.

این نماینده مجلس تصریح کرد:به رغم همه مباحثی که هم در آمریکا و هم در ایران وجود دارد به نتیجه نرسیدن مذاکرات به زیان هر دوکشور است ،اینکه ما و آمریکایی‌ها تصور کنیم شکست مذاکرات می تواند یک موفقیت برایمان باشد غلط است ،زیرا در طول تاریخ گره‌های زیادی در روابط کشورها وجود داشته است که از طریق دیپلماسی و انعطاف حل شده است .
منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 42970
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *