۰
شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۱۱
واشنگتن پست گزارش داد:

پل زدن میان شکاف آمریکا- اسرائیل بر سر ایران

سر و صدای بیهوده ای که در شارلوت بر سر اینکه آیا برنامه نامزد انتخاباتی حزب دموکرات شامل اشاره ای به بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل می شود یا خیر باعث شد این واقعیت که دولت اوباما و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل همچنان اختلاف عقیده واقعی و خطرناکی دارند در سایه قرار بگیرد.
 به نقل از واشنگتن پست، مسئله محل پایتخت اسرائیل نیست- موضع اوباما همان موضع روسای جمهور دموکرات و جمهوری خواه پیشین آمریکا است- موضوع این است که در مورد برنامه هسته ای ایران چه باید کرد.

مسئله این است که طی چند وقت اخیر اختلاف عقاید میان اوباما و نتانیاهو در مورد فوریت استفاده از گزینه نظامی علیه ایران مشهود بوده است. کاخ سفید اعلام می کند که «زمان و فضا برای دیپلماسی» همچنان وجود دارد- موضعی که ما هم با آن موافق هستیم. مقامات اسرائیل معتقدند که ایران در حال نزدیک شدن به «منطقه امن» است؛ منطقه ای که برنامه هسته ای ایران در آن، تقریباً در برابر هرگونه حمله مقاوم خواهد بود، ضمن اینکه این مقامات تاکید دارند می توانند طی ماه های آینده اقدامی یک جانبه را عملی کنند.

وضوح این اختلاف عقیده ها در اظهارات هفته گذشته مایک راجرز، نماینده جمهوری خواه کنگره و رئیس کمیته اطلاعات مجلس سنای آمریکا نمایان بود که اشاره کرده بود شاهد بحث لفظی شدید میان نتانیاهو و دان شاپیرو، سفیر آمریکا در اسرائیل بوده است.

وی در یک گفتگوی رادیویی گفت: «کاملاً واضح است که اسرائیلی ها صبر خود را در برابر دولت آمریکا از دست داده اند.» با این حال شاپیرو و مقامات اسرائیلی اخبار مربوط به وقوع این بحث و مجادله را تکذیب کردند و ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل روز پنج شنبه بار دیگر تاکید کرد که در قضاوت درمورد تهدید ایرانی، زمان با سرعت بیشتری برای آمریکا و اسرائیل می گذرد.

بسیاری از تحلیل گران اسرائیل معتقدند مطمئناً نتانیاهو فعلاً از اجرای هرگونه اقدام نظامی دست نگه داشته چراکه از یک سو با مخالفت های داخلی روبرو است و از سوی دیگر تحت فشار واشنگتن قرار دارد. اما این اختلاف عقیده آسیب رسان است.

این امر همچنین نمایش عجیب و غریب مقامات ارشد نظامی و مقامات دیپلماتیک آمریکا را به دنبال داشته که تمام زمان و توجه خود را به جای ایران، به تلاش برای جلوگیری از حمله اسرائیل به ایران معطوف کرده اند.

نتانیاهو طی هفته گذشته به چگونگی کنار گذاشته شدن تفاوت های اسرائیل و آمریکا پرداخته: از طریق بیانات علنی اوباما مبنی بر اینکه اگر ایران در برنامه هسته ای خود از «خطوط قرمز» عبور کند، وی خواستار اجرای اقدام نظامی خواهد شد. چند وقتی می شود که نتانیاهو به دنبال اعلام چنین بیانیه ای از سوی اوباما است اما رئیس جمهوری آمریکا تمام اظهارات خود را به این جملات محدود کرده که سیاست وی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح است و اینکه «تمام گزینه های روی میز است.»

کاملاً واضح است که اظهارنظر صریح تر از سوی رئیس جمهوری خطرناک خواهد بود و همچنین آمریکا را در سراشیبی تندی که به جنگ ختم می شود، قرار خواهد داد. اما اگر اوباما واقعاً خواهان به کارگیری گزینه نظامی در صورت اقدامات احتمالی ایران در جهت دستیابی به بمب بود، این تمایل خود را علناً مطرح می کرد. 
 
 
کد مطلب: 6001
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *