۰
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۷

نمایندگان دانشجویان به روحانی چه گفتند؟

در مراسم گرامیداشت 16 آذر روز دانشجو نمایندگان برخی کانون‌ها و انجمن‌ها و تشکل‌های سیاسی، نشریات در حضور رئیس جمهور خواست‌ها، مطالبات و انتظاراتخود را بیان کردند.
نمایندگان دانشجویان به روحانی چه گفتند؟
بشیر معتمدی نماینده سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در سخنان خود اظهار کرد:‌ در طول سالهای پس از انقلاب نتیجه ی تلاش و ایستادگی جوانان انقلابی که با اعتقاد راسخ در بستر دانشگاه پا به میدان عمل گذاشتند شکل گیری مجموعه‌ای پر افتخار و موثر به نام جهاد دانشگاهی شد که با کوله باری از تجربه و دانش و کمترین ادعا و صرف کمترین هزینه‌ها علی‌رغم همه ناملایماتی‌ها و بی‌انصافی‌ها به بزرگترین مجموع غیر دولتی در عرصه‌ی علم و فرهنگ مبدل گشت.

وی افزود: سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی به عنوان رابط و محملی برای پرورش استعدادهای جهان در فضای دانشگاهی وظیفه‌ی خود را بستر سازی وایجاد فضای آزمون و خطا، آموزش، تجربه و ایده پردازی برای نسل‌های جدید دانشجو قرار داده است که از آن جمله می‌توان به خلق ایده‌های جدیدی چون شکل گیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسابقات مناظره دانشجویی و گروههای فعال محیط زیست اشاره کرد.

این نماینده سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از آسیب‌های جدی در سالیان اخیر به صورت عمومی در جامعه و به طور خاص در محیط دانشگاهی ایجاد فضایامنیتی، بی اعتمادی و انگ زنی بوده است که متاسفانه در مواردی به محیط جهاد دانشگاهی هم سرایت کرده است. نگاهی کهامروزه بیش از هر زمان دیگر به صیانت از آن محتاجیم. فعالیت دانشجویی فارغ از هر جهت گیری سیاسی است و مبادا جامعه دانشگاهی به علت مبتلا شدن به تنگ نظری و استبداد فکری از یک سو و بزدلی سیاسی از سوی دیگر فرصت تعالی خود و جامعه را از دست بدهد و فردا حسرت امروز را بخوریم.

معتمدی اضافه کرد: متاسفانه تنگ نظری‌هاو طمع‌کاری‌های عده‌ای در این سالها باعث کم رنگ شدن حضور جهاد دانشگاهی در دانشگاهها شده است و فرصت پرورش نیروهای کارآمد ومتعهد را از کشور گرفته لذا خواهشمندیم جهت بهره مندی همه دانشجویان از فضاهای رشد یافته در عرصه‌های علمی و فناوری و فرهنگی امکان حضور جدی قانونمند و موثر جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌های کشور بیش از پیش فراهم شود.

وی خطاب به روحانی گفت: همانطور که شما فرمودید دوران خطابه‌های یک طرفه گذشته است و در این میان دانشجو و نسل جوان بیش از همه نیازمند دیالوگ و ارتباطی دو سویه است متاسفانه در دوره‌های مختلف شاهد دخالت‌های ناصواب از سوی بعضی مدیران در ساختارهای دانشجویی مستقل همچون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بوده‌ایم که امید است هوشیاری و دقت عمل مدیران ارشد دولت تدبیر و امید این روند را متوقف نموده و استقلال این مجموعه‌های دانشجویی را فراهم آورد. و از شما نیز درخواست داریم، همانطور که بر بسط فضای نقد از مسئولان در جامعه تاکید نموده‌اید، خود نیز در تغییر فضای گفتمان یک جانبه ایجاد شده میان دولت وجامعه در سالیان گذشته پیش قدم باشید . حتی اگر در این میان نقد‌های غیر منصفانه و گاه تخریب به سوی شما و دولت محترم سرازیر شود و وجدان مردم خود بهترین قاضی است.

همچنین در این مراسم سینا توکلی عضو کانون‌های فرهنگی و هنری از دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: پس از ۲۰ سال است که ما شاهد حضور رئیس جمهور منتخب در جمع سفید پوشان بوده‌ایم.

وی با انتقاد از بودجه محدود در عرصه‌ی فرهنگی دانشگاهها گفت: چرا فعالین فرهنگی در دانشگاهها برای اقدامات فرهنگی در دانشگاه با کمبود بودجه مواجه می‌شوند و چرا در این راستا بودجه فرهنگی جدا نداریم.

توکلی اضافه کرد: وقتی هنرمان جشنواره‌ای و فرهنگمان سفارشی شود جای تعجب نیست که هویتمان نمایشی شود.

وی همچنین با بیان اینکه ۱۶ آذر روز نالیدن نیست بلکه روز بپاخواستن است، به مشکل هوای آلوده و پارازیت‌ها اشاره کرد و گفت:‌ این چه هوایی است که در آن نفس می‌کشیم و کدام فرکانس روی مغزمان پارازیت می‌اندازد. همه ما نوشدارو به دست داریم و به انتظار مرگ سهراب‌ها نشسته‌ایم.

در ادامه پوران شریفی عضو کانونهای اجتماعی خیریه با مورد توجه قرار دادن نقش کانون‌های دانشجویی هلال احمر خدمات این کانون‌ها در سطح دانشگاهها را تشریح کرد.

شهرام شیرمحمدی عضو انجمن‌های علمی دانشجویان نیز درباره‌ی بودجه در نظر گرفته شده برای انجمن‌های علمی را مورد توجه قرار داد.

حسین قدیانی عضو نشریات فعال دانشجویی از دانشگاه آزاد نیز در سخنان خود از تدابیر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و ریاست دانشگاه آزاد قدردانی کرد و گفت: خدمات دکتر فرجی دانا قابل تقدیر است و امیدواریم آقای فرهادی راه دکتر فرجی دانا را در حق طلبی و حق جویی ادامه دهد.

وی خاطر نشان کرد:‌ عده‌ای به دنبال فاصله انداختن دولت و بخش مهمی از پایگاه اجتماعی یعنی دانشجویان و دانشگاهها هستند و ضعف مفرط رسانه دولت مزید بر این امر شده است.

قدیانی اظهار کرد: ما از شما آقای رئیس جمهور انتظار داریم مدیرانی که در راستای وعده‌های شما عمل نمی‌کنند چه اصلاح طلب و چه اصولگرا را از کار برکنار کنید و نشان دهید که همانطور که اقتصاد و سیاست خارجی برایتان اولویت دارد جامعه دانشجویی و جوانان نیز برای شما دارای اولویت است.

وحید کریمی عضو شورای صنفی از دانشگاه شیراز نیز با مورد توجه قرار دادن این موضوع که پارتی و مدرک برای پیدا کردن کار مناسب دغدغه‌ی مهم دانشجویان است، گفت: اگرچه دانشجویان از دولت مهرورز احمدی‌نژاد فقط بی‌مهری دیدند اما از دولت شما تدبیر و امید دیده شد.

وی همچنین با تاکید بر این که موضوع بورسیه‌های غیر قانونی باید دنبال شود، اظهار کرد: از وزرایی که دانشگاه را از حالت پادگان خارج کردند تشکر می‌کنیم و به دلواپسان امروز می‌گوییم که رئیس جمهور کشور، سرهنگ نیست.

روح‌الله طالبی قهرمان المپیک دانشجویان جهان در رشته‌ی تکواندو به نمایندگی از جامعه ورزشی کشور به بودجه کم در نظر گرفته شده برای موضوع ورزش در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: سرانه فضای ورزشی دانشگاه برای هر دانشجو کمتر از یک متر مربع است و این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد فعالیت‌های جمعی در دانشگاهها به فعالیت‌های ورزشی و بدنی ختم می‌شود.

وی همچنین خواستار این بود که اداره کل تربیت بدنی دانشگاهها زیر نظر رئیس دانشگاهها قرار بگیرند.

یاسمن حبیب‌زاده، عضو کانون‌های قرآن و عترت دانشجویی نیز از مهجور ماندن قرآن در میان قشر دانشجویی گلایه کرد و گفت: با ایجاد تشکل منسجم قرآنی و دانشجویی اخلاق گرایی و تعهد پیگیری شود و این طور نباشد که این موضوع در حد چند واحد درسی خلاصه شود.

حسین رهبری عضو تشکل‌های گفتماناصلاح طلبی نیز در این مراسم اظهار کرد:‌ در فضای رکود و خفقان سیاسی قبل از خرداد ۹۲ این جنبش دانشجویی بود که قد علم کرد و پیام امید را منتشر کرد چرا که امید بذر هویت ماست.

وی همچنین گفت: ما دانشجویان خواستار پیگیری جدی بورسیه‌های غیر قانونی نورچشمی‌ها هستیم.

رهبری اظهار کرد:‌ همچنین قاطبه دانشجویان خواستار بازگشت اساتیدی هستند که به جرم دگراندیشی خانه‌نشین شده‌اند. همچنین جامعه دانشجویی کماکان خواستار رسیدگی به پرونده‌های کهریزک و کوی دانشگاه است.

این نماینده تشکل‌های اصلاح طلب اضافه کرد: دولت تدبیر و امید برای بازگشت یاران دبستانی ما تدبیری به کار بندد چرا که آسمان دانشگاههای ما بدون ستاره‌هایش تاریک است.

وی همچنین اظهار کرد: کمافی‌السابق شاهد سنگ اندازی و مانع تراشی‌های اخلال گران هستیم که تمام تلاش خود را معطوف کردند تا فعالیت‌ برخی تشکل‌ها را نقض کنند تا اینکه تنها صدای یک جریان در قالب اتحادیه‌های متعدد ولی در اصل واحد شنیده شود این در حالی است که جنبش دانشجویی به تک صدایی و محافظه کاری آلوده نشده است.

وی با اشاره به وجود سهمیه‌های جنسیتی بومی، و مالی گفت: در پردیس‌های بین‌المللی دانشگاههای سراسری موضوع سهمیه‌های مالی نظارت دانشجویی را زیر سوال برده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به روحانی اظهار کرد: ما تلاش شما را به انتظار نشسته‌ایم.

وی در پایان سخنانش از این که به انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران گفته شده است که نباید پیام حجت‌الاسلام و المسلمین خاتمی در برنامه‌ی روز دانشجوی انجمن اسلامی پخش شود، انتقاد کرد و این پرسش را مطرح کرد که آیا دانشگاه ما استقلال دارد؟

برای بسیج دانشجویی نیز در این مراسم وقت گذاشته شده بود اما تشکل‌های چهارگانه اصولگرای دانشجویی اعلام کرده بودند که باید برای همه این تشکل‌ها وقت گذاشته شود و در غیر این صورت صحبت نمی‌کنیم.

مجری برنامه نیز گفت که به دلیل محدودیت وقت نمی‌شود که همه‌ی نمایندگان این تشکل‌ها صحبت بکنند.

امیرآبادی یکی از نمایندگان بسیج دانشجویی نیز گفت که ما برای نظام جمهوری اسلامی و این مراسم و آقای رئیس جمهور احترام قائل هستیم اما با احترام به حریت تشکل‌های دانشجویی در فرصتی فراخ‌تر سخنان خود را مطرح خواهیم کرد.

اخبار سیاسی - ایسنا
کد مطلب: 43412
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *